Autoverkopen Nederland: Corona hindert afzet, maar niet die van Kia

0

Het aantal geregistreerde nieuwe auto’s in Nederland is afgelopen maand met 59,2 procent gedaald ten opzichte van mei 2019. Uit de officiële cijfers van de Bovag, RAI Vereniging en RDC blijkt dat er 14.934 personenwagens op kenteken werden gezet, tegen 36.601 stuks in dezelfde maand vorig jaar.

Door vraaguitval als gevolg van de corona maatregelen en de sluiting van autofabrieken wereldwijd blijft het aantal registraties de laatste maanden ver achter bij het niveau van 2019. Ook in april bedroeg de verkoopdaling namelijk meer dan 50 procent in vergelijking met dezelfde maand een jaar geleden. Nu de meeste autofabrikanten de productie in meer of mindere mate weer opgestart hebben, kunnen in de komende periode ook de eerder reeds bestelde voertuigen afgeleverd en geregistreerd worden. De terrassen raken ook weer bezet, het openbaar vervoer gaat op normale capaciteit rijden en werkgevers verwachten dat hun personeel weer naar kantoor komt. Al met al is het dieptepunt van de ‘lockdown’ dus achter de rug, tenzij er een tweede virusgolf komt.

Theoretisch betekent dit dat er in juni een inhaalslag gemaakt kan worden bij het op kenteken zetten van bovengenoemde exemplaren waarvan de levering vertraagd is. Maar in hoeverre productiebeperkingen (waarvan nog steeds sprake is) en de vraaguitval (zowel op de zakelijke als de particuliere markt; veel consumenten durven nog steeds niet naar buiten en/of houden liever de hand op de knip in economisch gezien onzekere tijden) van invloed gaat zijn op de verkoopcijfers in de rest van het jaar, is nog ongewis. Tot en met mei werden 133.325 nieuwe personenauto’s geregistreerd. Dat zijn er 51.428 stuks (oftewel 27,8 procent) minder dan in de eerste 5 maanden van 2019. De achterstand kan evenwel vanaf 1 juli (ook) worden weggewerkt door het in werkingtreden van een subsidie op de aanschaf van een elektrische auto door particuliere kopers. Het gaat daarbij om 4.000 euro voor een nieuw exemplaar en 2.000 euro voor een occasion zonder verbrandingsmotor.

 

Merken

De populairste automerken waren in mei achtereenvolgens Kia met 1.782 registraties en 11,9 procent marktaandeel, Volkswagen (1.570 en 10,5 procent), Peugeot (1.175 en 7,9 procent), Renault (934 en 6,3 procent) en Opel (900 en 6,0 procent). Daarna volgen Ford (856 registraties), Toyota (817), BMW (669), Hyundai (658) en Citroën (645). Op jaarbasis gaat Volkswagen ondanks de tijdelijke troonwisseling met Kia evenwel nog fier aan tot. De registratieteller bij het Duitse automerk staat na 5 maanden op 15.237 auto’s versus 11.261 eenheden voor de Koreaanse concurrent. Theoretisch een niet te overbruggen verschil, maar Volkswagen heeft momenteel een leveringprobleem met de nieuwe Golf en daarnaast is het vraag of dit merk wel optimaal kan profiteren van de subsidieregeling voor elektrische auto’s vanwege de aanhoudende negatieve publiciteit rondom de ID.3.

Op jaarbasis is Porsche het enige merk dat in de eerste 5 maanden van dit jaar meer (+57 procent) auto’s heeft verkocht dan in dezelfde periode van 2019. Vrijwel alle modellen droegen daar hun steentje aan bij, met uitzondering van de Macan en de Panamera. Dat er van de Taycan tot nu toe 108 exemplaren op kenteken zijn gezet, helpt natuurlijk ook. Het meest gewild was evenwel de Cayenne met 378 registraties. Deze Porsche illustreert dat er momenteel veel vraag is naar SUV modellen met stekker hybride techniek. Ook de nieuwe 911 is overigens in trek.

Automerken die relatief weinig verkoopschade leden (oftewel minder dan de 27,8 procent marktgemiddelde), waren Kia (-2,2 %), Mini (-8,3 %), Land Rover (-9 %), Toyota (-12 %), Mercedes-Benz (-19 %), Skoda (-23 %), Audi (-24 %), Renault (-24 %), BMW (-25 %), Seat (-26 %), Lexus (-27 %), Subaru (-27 %) en Volkswagen (-27 %). Heel anders hangt er vlag er bij in het geval van Fiat (-30 %), Peugeot (-31 %), Citroën (-33 %), Ford (-33 %), Mitsubishi (-33 %), Hyundai (-34 %), Nissan (-35 %), Honda (-36 %), Suzuki (-37 %), Dacia (-38 %), DS (-38 %), Mazda (-38 %), Volvo (-38 %), Tesla (-43 %), Opel (-46 %), Jaguar (-51 %), Alfa Romeo (-70 %), Jeep (-76 %) en Smart (-78 %) die allemaal niet in absolute zin rode registratiecijfers schreven, maar daarnaast ook marktaandeel inleverden.

 

Modellen

De populairste automodellen waren in mei de Kia Niro (565 stuks registraties en 3,8 procent marktaandeel), de Kia Picanto (549 en 3,7 procent), de Renault Clio (476 en 3,2 procent), de Peugeot 108 (466 en 3,1 procent) en de Volkswagen Polo (365 en 2,4 procent). Daarna volgen de Hyundai Kona (356 registraties), de Volkswagen Golf (351), de Volkswagen T-Roc (337), de Ford Fiesta (308) en de Ford Focus (298). Op jaarbasis zit de laatste de Kia Niro op de hielen met 4.077 respectievelijk 4.178 registraties. Zodra de subsidieregeling voor elektrische auto’s van kracht wordt, zal de Koreaanse cross-over haar voorsprong echter kunnen vergroten.

Modellen die in mei minimaal 100 keer over de toonbank gingen, waren in alfabetische volgorde de Citroën C1 (192 registraties), de Citroën C3 (169), de Citroën C3 Aircross (127), de Fiat 500 (101), de Ford Fiesta (308), de Ford Focus (298), de Ford Kuga (118), de Hyundai i10 (160), de Hyundai Kona (356), de Kia Ceed (162), de Kia Niro (565), de Kia Picanto (549), de Kia Stonic (212), de Mazda CX-30 (144), de Mercedes A klasse (156), de Mercedes CLA (101), de Mini Hatch (155), de Nissan Leaf (155), de Nissan Micra (126), de Nissan Qashqai (119), de Opel Astra (294), de Opel Corsa (278), de Opel Crossland X (184), de Opel Grandland X (100), de Peugeot 108 (466), de Peugeot 2008 (215), de Peugeot 208 (265), de Renault Captur (250), de Renault Clio (476), de Skoda Kodiaq (145), de Skoda Octavia (159), de Suzuki Ignis (185), de Suzuki Swift (103), de Tesla Model 3 (157), de Toyota Aygo (190), de Toyota C-HR (143), de Toyota Corolla (130), de Toyota RAV4 (164), de Toyota Yaris (174), de Volkswagen Golf (351), de Volkswagen Polo (365), de Volkswagen T-Cross (143), de Volkswagen T-Roc (337), de Volkswagen Tiguan (141), de Volkswagen Up (141) en de Volvo XC40 (192). Opvallend is dat traditionele D segment lievelingen als de BMW 3-serie, Mercedes C klasse en Volkswagen Passat ontbreken. De Tesla Model 3 heeft hun plaats duidelijk ingenomen.

 

Populariteit SUV over zijn hoogtepunt heen?

Pluis je de registratiecijfers uit, dan krijg je (soms) de indruk dat de populariteit van SUV modellen tanende is. Zo verkoopt de Alfa Romeo Giulia ruim 5 keer beter dan de Stelvio. De best verkochte Jaguar dit jaar is de (vernieuwde) XE en niet de E-Pace of F-Pace. De Land Rover Discovery werd dit jaar slechts 4 keer op kenteken gezet. De minst goed verkochte Maserati van de afgelopen 5 maanden is de Levante. Het B segment blijft buiten schot, omdat kleine SUV modellen vanwege hun hoge carrosserie (en idem in/uitstap) razend populair zijn als Kukident express. Hyundai profiteert daar met de Kona van, maar dit model scoort ook bij mensen die op zoek zijn naar een elektrische auto. Niet alleen vanwege de lage bijtelling, maar ook omdat de aanschafprijs voor particulieren redelijk behapbaar is. Dat verklaart ook het verkoopsucces van de Kia (e-)Niro.

 

Elektrisch

Voor wat betreft die elektrische auto’s geldt overigens: het is (verkooptechnisch) niet allemaal goud wat er blinkt. Van de ForTwo EQ werden dit jaar slechts 20 exemplaren verkocht en van de ForFour niet meer dan 18 stuks. Ter vergelijking: de Renault Twingo (identiek aan de 4-deurs Smart, maar ook verkrijgbaar met een ouderwetse benzinemotor) ging 731 keer over de toonbank. Verder lijken de Tesla Model S en Model X hun glans verloren te hebben. Dat komt enerzijds doordat het duo niet echt okselfris meer is en anderzijds doordat de nieuwere Audi e-Tron veel meer aantrekkingskracht heeft. Het gevolg is slechts 64 registraties voor beide Tesla modellen versus 1.971 voor de Model 3.

Al met al zag de top 10 van best verkochte elektrische auto’s er als volgt uit: 1. Volkswagen e-Golf (220 registraties), 2. Kia e-Niro (215), 3. Hyundai Kona Electric (212), 4. Tesla Model 3 (158), 5. Nissan Leaf (154), 6. MG ZS EV (86), 7. BMW i3 (61), 8. Kia e-Soul (50), 9. Audi e-Tron (45) en 10. Renault Zoé (43).

Reageren is niet mogelijk.