BPM wijziging pakt goed uit voor Mitsubishi

0

De nieuwe BPM tarieven per 1 juli 2020 als gevolg van de overgang van de NEDC naar de WLTP meetmethode voor het brandstofverbruik (en daarmee ook voor de CO2 uitstoot) pakken gunstig uit voor Mitsubishi. Afhankelijk van de uitvoering kan de Space Star hierdoor namelijk rekenen op een prijsdaling tot 1.000 euro, terwijl de Eclipse Cross zelfs 2.000 euro voordeliger wordt.

Per 1 juli 2020 worden de BPM tarieven voor nieuwe personenauto’s opnieuw gewijzigd. Het belastingtarief wordt vanaf dat moment berekend op basis van de CO2-uitstoot volgens de nieuwe, meer realistische WLTP meting ter vervanging van de oude NEDC methode. Dat is goed nieuws voor Mitsubishi, aangezien dit bij meerdere modellen resulteert in een daling van de prijzen. Zo is de pas geïntroduceerde, vernieuwde Space Star per 1 juli 2020 leverbaar vanaf 11.990 euro. Zowel de 1.0 Entry als de 1.0 Cool+ en 1.2 Active (standaard met CVT) uitvoeringen dalen 1.000 euro in prijs. De rijk uitgeruste Space Star 1.2 Nova (ook met CVT) is per 1 juli leverbaar vanaf 16.490 euro; een prijsdaling van 760 euro. Deze populairste versie uit de modelreeks beschikt onder andere over ingebouwde TomTom navigatie, stoelverwarming, automatische klimaatregeling, een armsteun tussen de voorstoelen en buitenspiegels met LED knipperlichten.

Ook voor de Eclipse Cross pakken de nieuwe BPM tarieven zoals gezegd goed uit. Alle uitvoeringen dalen liefst 2.000 euro in prijs. Dat betekent dat de Eclipse Cross beschikbaar is vanaf 35.990 euro. De Black Edition, het rijk uitgeruste actiemodel, mag nu weg voor 38.990 euro. De Eclipse Cross wordt aangedreven door een 163 pk sterke 1,5 liter 4 cilinder turbobenzinemotor en is standaard voorzien van een CVT automaat. De uitrusting omvat onder meer automatische airconditioning met 2 temperatuurzones, 18 inch lichtmetalen velgen, een achteruitrijcamera, verwarmde voorstoelen, LED dagverlichting, Forward Collision Mitigation en het SDA multimediasysteem met Apple CarPlay. Bij de Black Edition komen daar onder andere LED koplampen, een geluidsinstallatie van Rockford Fosgate, Blind Spot Warning en de Multi Around Monitor bij.

 

Mitsubishi niet weg uit Europa

Mitsubishi blijft onveranderd actief op de Europese markt en dus ook in Nederland. De importeur reageert met deze mededeling op de aankondiging van CEO Takao Kato dat de Japanse autofabrikant, en alliantiepartner van Nissan en Renault, zich vooral wil gaan richten op de regio zuidoost Azië. “Teneinde concurrerend te blijven in een post-corona virus markt dienen we onmiddellijk het gebied waar wij ons op focussen te beperken tot die regio’s en segmenten waar wij het uitstekend doen”, aldus de topman.

Een woordvoerder van de importeur spreekt nu sussende woorden: “In de aankondiging staat inderdaad dat er een sterke focus op de ASEAN markten zal zijn. Maar dit betekent niet dat Mitsubishi markten in Europa of elders buiten de ASEAN, de rug zal toekeren. Wel zal het accent meer op zuidoost Azië komen te liggen omdat Mitsubishi verwacht daar sneller te kunnen herstellen en verschil te kunnen maken met nieuwe modellen dan in markten als Europa waar veel meer complexe aandrijftechnieken nodig zijn om competitief te blijven, zoals bijvoorbeeld onze PHEV technologie”.

Reageren is niet mogelijk.