Debuut Lordstown met elektrische pick-up overtuigt niet.

0

De nieuwe startende autofabrikant Lordstown heeft haar elektrische luxe pick-up voorgesteld: de Endurance. Vanuit aandrijfoptiek gaat hij dus de concurrentie aan met de Cybertruck van Tesla, maar er zijn ook grote verschillen: de Lordstown Endurance heeft een veel handzamer formaat en een meer klassieke stijl.

Lordstown Motors gaat haar pick-up in een voormalige General Motors fabriek in Ohio bouwen. De startende onderneming beweert al 20.000 reserveringen te hebben ontvangen voor haar elektrische luxe pick-up. De Endurance gaat in de Verenigde Staten 52.500 dollar kosten. Reguliere pick-ups hebben aldaar een lagere prijs, maar Lordstown mikt bewust op consumenten die in de markt zijn voor een luxueuzer exemplaar. Bovendien benadrukt het bedrijf dat de Endurance op de langere termijn goedkoper is dan zijn conventioneel aangedreven concurrenten omdat de kosten voor onderhoud en brandstof lager uitvallen.

De Endurance, die begin volgend jaar in productie moet gaan, beschikt over een aandrijflijn van 600 pk en kan tot 3,4 ton trekken. Zijn batterijen set geeft hem een actieradius van 250 mijl (402 km, gemeten volgens de strenge EPA norm). Elk wiel beschikt over zijn eigen elektromotor. Tractie rondom is dus bij de Lordstown standaard. Het trekgewicht bedraagt circa 3.400 kg. De topsnelheid bedraagt 178 km/u.

In tegenstelling tot de Tesla Cybertruck heeft de Endurance het silhouet van een traditionele pick-up. Lordstown combineert die basisvorm wel met een opvallende neuspartij, waarbij de platte koplampen overgaan in een dikke streep, die zich uitstrekt tot voorbij de cabine. Iets soortgelijks gebeurt met de achterlichten, al eindigt die ‘streep’ in de dorpel. De meest opvallende designkenmerken zijn de neuspartij zonder grille en de platte achterlichten. Interieurfoto’s zijn er nog niet, maar Lordstown meldt dat in de cabine plaats is voor 5 personen.

22 november jongstleden werd niet alleen de Tesla Cybertruck aan de wereld getoond, maar ook een elektrische pick-up van landgenoot Lordstown Motors. Diens Endurance is nu veranderd van een schets in realiteit. Lordstown lijkt er plezier in te hebben om presentatie feestjes van belangrijke concurrenten zo veel mogelijk te verstoren, want de onthulling van de productieversie van de Endurance vond gelijktijdig met het debuut van de vernieuwde Ford F-150 plaats. Daarmee overspeelde Lordstown eigenlijk zijn hand, want alle spotlights waren gericht op de pick-up van de blauwe ovaal. De Endurance moest genoegen nemen met de mediakruimels.

Aanwezig bij het evenement was de Amerikaanse vicepresident Mike Pence. Hij gaf aldaar een speech. Ook de minister van Energie, Dan Brouillette, was present bij de onthulling. Daarmee wil Lordstown illustreren dat zij ‘here to stay’ is. Toch heeft Autointernationaal.nl zo zijn twijfels over de duurzame succeskansen van de Endurance. De kans om haar pick-up een onderscheidend design te geven, heeft Lordstown laten liggen. Zich onderscheiden op het gebied van actieradius en vermogen is met 400 km respectievelijk 600 pk niet mogelijk. Wat dit betreft zijn de pick-ups van de andere nieuwkomers Rivian en Bollinger veel meer spraakmakend. Bovendien laten ook de traditionele autofabrikanten zich niet onbetuigd. Ford presenteert volgend jaar een elektrische versie van de F-150 en General Motors stoft voor haar pick-up alternatief de merknaam Hummer af. Het jaar 2021 zal daardoor in het teken staan van de elektrische pick-up. Dan zal blijken hoe groot het afzetpotentieel is voor dit soort werkpaarden.

 

Reageren is niet mogelijk.