Waarom de korte test?
Renault versnelt de elektrificatie van haar gamma. De Captur E-Tech Plug-in Hybrid is niet alleen één van de eerste oplaadbare hybride modellen van het merk (de vernieuwde Mégane wordt leverbaar met dezelfde aandrijflijn), maar is momenteel een van de weinige aanbiedingen in zijn categorie, die van B segment SUV auto’s.
Het is belangrijk voor Renault dat de hybride varianten van haar 3 volumemodellen (de Clio doet het zonder ‘plug-in’ techniek en werd eerder deze week getest) aanslaan op de markt. Die constatering is misschien een beetje een open deur, maar de Franse autoproducent verkeert in crisis. Er wordt zwaar verlies geleden en de financiële reserves zijn beperkt. Toch kan Renault bestempeld worden als een bedrijf dat ’too big to fail’ is. Althans vanuit Frans perspectief. Om Renault een handje te helpen, stelt die haar nieuwe ecologische bonus niet alleen beschikbaar voor volledig elektrische modellen (zoals in Nederland), maar ook voor oplaadbare hybride auto’s. Het gaat om een bedrag van 2.000 euro en dat schept een gunstiger klimaat voor de hier geteste Captur E-Tech Plug-in Hybrid (en de soortgelijke uitvoering van de vernieuwde Mégane Estate). Maar in Nederland zal de SUV met benzinemotor én stekker aansluiting het op eigen kracht moeten redden (al kan men wel rekenen op het half tarief bij de wegenbelasting). Deze test geeft antwoord op de vraag of dat zal lukken.
Wat voor auto is het?
De Renault Captur E-Tech Plug-in Hybrid is een van de weinige SUV modellen in het B segment met zowel een verbrandingsmotor als een stekker aansluiting. Tot op heden is alleen Fiat Chrysler Automobiles met een dergelijke auto actief, al moeten daarvan de verkopen nog op gang komen: de Jeep Renegade 4xe, al heeft die standaard vierwielaandrijving en een pak meer vermogen. Daardoor is hij flink duurder dan de Renault. Niet duurder, althans zo lang Kia met kortingen strooit, is de PHEV uitvoering van de Niro, maar dat model is een klasse groter en in de stad lang niet zo handzaam. Hyundai heeft in de vorm van de Kona wel een auto in huis die qua formaat vergelijkbaar is, maar die is alleen leverbaar in stekkerloze hybride uitvoering óf in een volledig elektrische variant (een ’tussenweg is er niet, maar de Koreaan is net als de Captur wel leverbaar met enkel een benzinemotor).
Kijken wij even verder dan onze stekker hybride neus lang is, dan kan de nieuwe Toyota Yaris Cross als concurrent worden aangemerkt, of de Honda Jazz Crosstar. Zelfs de Suzuki modellen Vitara en S-Cross passen in dit rijtje, al is hun hybride techniek mild van aard. Hetzelfde geldt voor de Ford Puma. Aan de andere bevinden zich de volledig elektrische SUV modellen zoals de DS 3 Crossback E-Tense en de Peugeot e-2008. Op afzienbare termijn zullen de Citroën ë-C4 (een hoge hatchback met de schuine daklijn van een coupé) en de nieuwe Opel Mokka-e van hetzelfde PSA concern zich bij dit gezelschap aansluiten.
Voor welke elektrische strategie is het meest te zeggen? In landen waar sprake is van subsidiëring van stekker auto’s met een verbrandingsmotor (niet alleen Frankrijk, maar ook Duitsland), zal er met bovengemiddeld grote interesse naar deze Captur E-Tech Plug-in Hybrid worden gekeken. Ambassadeurs van dit aandrijftype stellen dat dergelijke modellen het beste van 2 werelden combineren: je kan (heel) veel ritten elektrisch afleggen, maar tegelijkertijd hoef je niet bang te zijn om te stranden met een leeg accupakket omdat er ook een verbrandingsmotor (en een benzinetank) aan boord is. Maar ’tegenstanders’ zullen opmerkingen dat de 2 soorten aandrijftechniek stekker hybride auto’s onnodig zwaar, duur en storinggevoelig maakt. En (heel) veel ritten elektrisch afleggen, lukt alleen als je dit soort auto’s tussendoor braaf oplaadt. Als jij thuis geen stekker aansluiting hebt, kan dat nogal omslachtig zijn waarbij stress op de loer ligt. En dan is er nog iets: als bepaalde Europese landen stekker hybride modellen wél subsidiëren en andere niet, dan financieren kopers in de laatste categorie lidstaten feitelijk de korting elders. Autointernationaal.nl wordt daar gelijk een beetje dwars van. Komt de Captur E-Tech Plug-in Hybrid van voldoende goede huize om die weerstand weg te nemen?
Renault heeft dankzij de Zoe, die nu 7 jaar op de markt is, volledig elektrische aandrijving goed in haar vingers. Hybride technologie is evenwel nieuw voor het merk. Ingenieurs van Renault zijn met een volledig schone lei begonnen en de intern ontwikkelde oplossing dichtgetimmerd met meer dan 150 patenten. De Captur E-Tech Plug-in Hybrid combineert een atmosferische 1,6 liter benzine 4 cilinder van 91 pk (van Nissan oorsprong) met 2 elektromotoren. De eerste, met een vermogen van 66 pk, ondersteunt de verbrandingsmotor en kan de Renault zelfstandig tot een tempo van 135 km/u opstuwen, terwijl de tweede van 31 pk als generator fungeert. Wanneer hij geen elektriciteit verzendt om de thermische collega te helpen, herstelt hij het stroomniveau door de batterij op te laden. Deze laatste, geplaatst onder de achterbank, heeft een capaciteit van 9,8 kWh. Het totale systeemvermogen bedraagt 160 pk. De motoren kunnen onafhankelijk of samen werken door hun energie op de wielen of op de accu te richten.
Het systeem beheert automatisch de energieverdeling volgens de stroomvereisten. Alle vindingrijkheid van deze architectuur bereikt zijn hoogtepunt bij een koppelingsloze versnellingsbak met klauwkoppeling. Die is goedkoper dan een geëlektrificeerde automatische transmissie. Door het ontbreken van een klassieke koppeling kan men systematisch in de volledig elektrische modus starten, ongeacht de laadtoestand van de accu. Als de laatste wordt ontladen, neemt de tweede elektromotor het over en werkt de Captur als een “full hybrid”, zoals de soortgelijke uitvoering van de Toyota Yaris. Een heel slim principe. De Captur E-Tech Plug-in Hybrid wordt opgeladen via een type 2 aansluiting, het meest voorkomende type. De aansluiting bevindt zich op het rechter achterspatbord. Het heeft een snelheid van 3 kW, hetgeen een wachttijd van 3 tot 5 uur betekent, afhankelijk van het type stekker, totdat de Renault weer boven jan is.
De actieradius in volledig elektrische modus is door Renault vastgesteld op 50 km in een gemengde cyclus volgens het WLTP protocol en ongeveer 65 km bij stedelijk gebruik (WLTP City cyclus). De CO2-uitstoot bedraagt gemiddeld 32 gram/km. Dit emissiecijfer is gebaseerd op een geclaimd benzineverbruik van in doorsnee 1,5 liter per 100 km. Sinds de vermaledijde Mitsubishi Outlander PHEV weten we dat zoiets een puur theoretische waarde is. Bij deze Renault is dat niet anders, want tijdens de test consumeerde hij 3,9 liter benzine per 100 km. Maar op papier betekent 32 gram dat de Captur E-Tech Plug-in Hybrid een flinke duit in het zakje kan doen bij het verlagen van de gemiddelde CO2-uitstoot van het Renault gamma. Sinds 1 januari 2020 heeft de Europese Unie aan fabrikanten namelijk een gemiddelde emissiewaarde van 95 gram per km opgelegd voor alle verkochte auto’s om de opwarming van de aarde tegen te gaan. Als zij deze norm niet weten te halen, riskeren bedrijven als Renault zware financiële sancties, soms oplopend tot honderden miljoenen euro’s. Bovengenoemde sancties gaan in vanaf 2021. Daarom zie je dit jaar veel elektrische, geëlektrificeerde of hybride modellen op de markt verschijnen. Omdat het de enige oplossing is om het CO2 niveau te verlagen. Renault lanceert daarom haar gamma aan (stekker) hybride auto’s op het juiste moment.
De innovatieve en vernuftige techniek zorgt er voor dat de Captur E-Tech Plug-in Hybrid niet goedkoop is. De prijzen beginnen bij 33.290 euro. Voor dit bedrag krijg je de Intens uitvoering. De Captur TCe 155 met standaard EDC automaat is weliswaar even duur, maar zijn meerwaarde ten opzichte van de 130 pk variant is beperkt en daarnaast is het de vraag of jij niet liever zelf schakelt. Is dat het geval, dan zou je ook gewoon de conventioneel aangedreven TCe 130 met handbak kunnen bestellen. Die kost als Intens 27.890 euro. In dat geval betaal je dus 4.500 euro extra. Of de E-Tech Plug-in Hybrid uitvoering die meerprijs waard is, is heel persoonlijk. Maar besef dat er in de lente van 2021 een niet-oplaadbare hybride versie van de Captur komt (met dezelfde aandrijflijn als de Clio). Die zal vermoedelijk 27.590 euro gaan kosten.
In stekker vorm is de Captur dus 4.500 euro duurder dan zijn louter thermische tegenhanger, maar toch zijn er niet of nauwelijks esthetische verschillen. Alleen ‘E-Tech’ badges op de achterklep of de spatborden getuigen van zijn afkomst, evenals de extra laadklep. Aan boord is het beeld hetzelfde. Afgezien van de ‘E-Tech’ badges op de dorpels, is dit een echte kopie van de klassieke versies. Maar dat is allesbehalve een nadeel. Je treft in het nette interieur een groot verticaal scherm (9,3 inch) aan, evenals een digitaal instrumentarium (10,2 inch) en een optisch zwevende middenconsole.
Hier verschilt de versnellingspook. Met de zogeheten ‘E-Shifter’, dezelfde als het exemplaar van de Zoe, kan regeneratief remmen worden geactiveerd (B modus). Daarmee wordt de kracht van de vertraging verhoogd en hoeft het rempedaal minder vaak gebruikt te worden. Ondertussen zal de batterij worden opgeladen. Op de displays kan je volgen waar deze stekker hybride Renault mee bezig is (batterijlading, energiestroom) en waar de meest dichtbij gelegen laadstations zijn.
De Captur behoudt ook als E-Tech Plug-in Hybrid zijn praktische, verschuifbare achterbank en dat is een heel goed punt. Helaas beïnvloedde de komst van de batterijen het volume van de kofferbak. Die daalt van maximaal 536 liter tot 379 liter (met de achterbank in de voorste positie). Wel is er onder de dubbele bodem ruimte voor de laadkabel. Maar per saldo is het volumeverlies behoorlijk groot bij een auto waarvan het bagageruimteformaat een van de belangrijkste troeven was.
Is het wat?
Hoewel de hybride techniek van deze Captur zeer complex is, is de bediening kinderlijk eenvoudig. De bestuurder hoeft vrijwel niets te doen want het systeem is volledig geautomatiseerd. Eén ding is zeker: ongeacht het laadniveau van de batterij, begint men altijd met wegrijden in de volledig elektrische modus, wat een stille werking en zeer levendige acceleratie betekent. De rest van de tijd geniet deze setting ook de voorkeur. Renault claimt dat tijdens de gemiddelde rit er bijna 80 procent van de tijd in geëlektrificeerde modus gereden kan worden.
Voor deze eerste test, uitgevoerd in de regio Parijs op verschillende soorten wegen (in de stad, buiten de bebouwde kom en op de snelweg), liet ik aanvankelijk het aandrijfsysteem in automatische modus staan. Die rij ervaring is overtuigend omdat deze Captur de voordelen van thermische en elektrische aandrijving combineert zonder de nadelen. Met andere woorden: jij profiteert van een levendige en stille motor, een lager verbruik, en je hebt in het buitenland toegang tot bepaalde milieuzones. Ook kan er worden geparkeerd op parkeerplaatsen die zijn gereserveerd voor elektrische auto’s) en dat allemaal zonder stress.
Bij het wegrijden profiteert de Captur E-Tech Plug-in Hybrid direct van het maximale koppel van de elektromotor. Zonder zo bliksemsnel te zijn als een Tesla, zijn de acceleraties toch scherp en kan de SUV in een oogwenk andere voertuigen bij een van rood op groen springend stoplicht uit zijn binnenspiegel wissen. In de stad reed ik, zoals Renault belooft, 100 procent van de tijd volledig elektrisch. Het is mogelijk om de Captur tot deze praktijk te dwingen door op de ‘EV’ toets onder het centrale scherm te drukken. De activering van de benzinemotor is bijna niet waarneembaar voor het oor. Het grijpt in als er behoefte is aan stroom, zoals op de snelweg bijvoorbeeld. Maar hij handelt niet alleen. Meestal ontvangt hij elektrische assistentie die wordt geleverd tijdens sterke acceleraties. Dat geeft een geweldige extensie, maar dat is eigenlijk niet zo verrassend want er is sprake van een systeemvermogen van 160 pk. Dit schitterende resultaat is grotendeels te danken aan de prestaties van de klauwkoppeling. Die blijkt net zo responsief te zijn als een traditionele automatische versnellingsbak en wanneer je het gaspedaal indrukt, is er geen schokeffect. Daardoor vergeet je makkelijk dat je in een hybride auto rijdt.
Mijn gemiddelde brandstofverbruik tijdens deze test was 3,9 liter per 100 km zonder ooit echt milieubewijst te rijden. Dit betekent dat de Captur E-Tech Plug-in Hybrid nog zuiniger is dan de versie met een dieselmotor. Een hele mooie score. Ik legde 53 km volledig elektrisch af voordat de batterij leeg raakte, en ook hier zonder er een ‘groene’ rijstijl op na te houden. Dit resultaat kan verregaand worden verbeterd via de verschillende modi van het Multi-sense aandrijfsysteem en door meer te spelen met de B modus (regeneratief remmen). Als jij het in jou hebt om heel zuinig te rijden, is het erg gemakkelijk om het brandstofverbruik te verlagen tot minder dan 3 liter per 100 km.
In het tweede deel van de test heb ik gespeeld met de verschillende aangeboden modi (Pure, Sport en My Sense). De aanduidingen en de weergave op het centrale scherm zijn helaas niet erg duidelijk. In de Pure modus kan je overschakelen naar de 100 procent elektrische modus. Het dupliceert met de EV toets onder het centrale scherm. Het rijden komt dan in de buurt van dat van de Zoé: zacht en stil, maar levendig. De My Sense modus heeft een ‘E-Save’ optie die het gebruik van de elektromotor beperkt en de verbrandingsmotor begunstigt om het laad reserve te behouden. De prestaties lijden daar niet noemenswaardig onder en de bestuurder heeft altijd reserve onder zijn rechtervoet. Tot slot, als aan alle voorwaarden is voldaan (onder andere voldoende laadniveau van de batterij), combineert de Sport modus de 3 motoren. De Captur accelereert dan hard zonder snel buiten adem te raken. Al met al is de werking van de techniek van deze E-Tech Plug-in Hybrid uitvoering zeer overtuigend, ook omdat hij zeer verschillende rijstijlen mogelijk maakt. De Renault kan om de beurt zuinig, sportief en veelzijdig zijn.
De hybridisatie van de Captur resulteerde wel in een aanzienlijke gewichtstoename. De massa bedraagt 1.564 kg, wat bijna 300 kg meer is dan een normale uitvoering (TCe 155 EDC: 1.266 kg). Renault handelde dienovereenkomstig en verruilde de semi-starre as voor een multi-link exemplaar. De vering afstelling werd aangepast om het extra gewicht te compenseren. En nogmaals: Renault bewijst zijn expertise op het gebied van onderstellen. De Captur behoudt een uitstekend comfort zonder zijn goede dynamische prestaties te verliezen. Hij weet oneffenheden in het wegdek goed te absorberen en levert daarnaast een zeer correcte wendbaarheid. Al met al is er sprake van een succesvolle onderstel aanpassing.
Testauto was de gelimiteerde Edition One uitvoering. Dit Captur model op basis van het uitrusting niveau Intens onderscheidt zich door dynamische markeringen op de luchtinlaten, velgen en spatbord kappen van de voorbumper. Aan boord wordt zijn exclusieve karakter geïllustreerd door een gemengd zwart / grijze bekleding en lichtgrijze inzetstukken op zowel de deuren als het dashboard. De Captur E-Tech Plug-in Hybrid kost in deze vorm 35.490 euro. In deze zomer zal de Renault ook leverbaar worden als Initiale Paris. Die voegt de volgende uitrusting toe: Full LED Pure Vision verlichting voor & achter, 18 inch lichtmetalen velgen, verwarmde voorstoelen & stuur, lederen bekleding, een 10 inch groot digitaal instrumentarium, het Easy Link multimediasysteem met een scherm van 9,3 inch, GPS navigatie, een geluidsinstallatie van Bose, automatische airconditioning, cruise controle met snelheidsbegrenzer, een achteruit rij camera, een dode hoek sensor, Easy Park Assist parkeerhulp en een rijstrookassistent. De prijs van deze topversie is nog niet bekend, maar Autointernationaal.nl verwacht een tarief van 39.190 euro.
Hoeveel sterren?
In de lente van 2021 wordt een stekkerloze hybride versie aan het aanbod van de Captur toegevoegd. Hoewel de hier geteste Plug-in uitvoering eigenlijk zonder concurrentie is (de oplaadbare Jeep Renegade is veel duurder) en Renault een technische prestatie van formaat heeft geleverd (kinderlijk eenvoudige bediening, laag verbruik, adequate aanpassingen aan het onderstel), zou ik toch wachten tot volgend jaar. De stekkerloze hybride versie wordt namelijk veel goedkoper terwijl dezelfde kwaliteiten wordt geboden als door de Clio E-Tech, die uitgerust is met dezelfde technologie. Ook is er minder verlies aan bagageruimte en kamp je niet met een aanzienlijke oplaadtijd.
-
7