In detail: de facelift van de Mercedes-AMG E 63 4Matic+

0

Gisteren toonde BMW de vernieuwde M5 en M5 Competition. Vandaag volgt zijn grote concurrent uit Stuttgart met de facelift van de Mercedes-AMG E 63 en de nog krachtigere E 63 S! In tegenstelling tot de M5 is dit duo ook bestelbaar als Estate, waardoor er ook sprake is van een concurrent voor de Audi RS6 Avant.

In maart ondergingen de doordeweekse uitvoeringen van de E klasse Sedan (Limousine) en Estate al een visuele update en technologische verbeteringen. Ook de half warme AMG 53 versies werden toen onder handen genomen. Nu profiteert ook dit hardcore 63 duo van de facelift. Voorbeelden zijn hertekende lichtblokken en de gemoderniseerde MBUX multimedia module. Net als voorheen monteert Mercedes-AMG een elektronisch aangestuurd sper differentieel op de achteras. Een set heftige remmen, compleet met geperforeerde composietschijven vóór, is standaard. Optioneel levert Mercedes-AMG een systeem met keramische schijven rondom.

De nieuwe frontpartij geeft het lijnenspel niet alleen wat extra karakter, maar optimaliseert tevens de aerodynamica van de Mercedes-AMG E 63. De remmen, de transmissie en de motor worden beter gekoeld, zonder negatieve gevolgen voor de luchtweerstand. Integendeel, want de Cw-waarde van de carrosserie is in vergelijking met zijn voorganger gedaald. Volgens de aerodynamica specialisten uit Affalterbach zou de nieuwe bodykit ook voor een betere balans zorgen als er op hoog tempo bochten worden genomen, en voor meer stabiliteit bij het knallen op de Autobahn.

Want knallen op de Autobahn kan hij, de Mercedes-AMG E 63. Aan de dubbel geblazen V8 werd niet gesleuteld, hetgeen betekent dat de 4,0 liter krachtbron nog steeds 571 pk en 750 Nm sterk is. Tenzij jij voor de S versie opteert, want die combineert een piekvermogen van 612 pk met een maximumkoppel van 850 Nm. In beide gevallen wordt die 8 cilinder power op het asfalt gezet via de intelligente vierwielaandrijving 4Matic+ (met drift functie en actief achter differentieel voor de S versie) en via de zogeheten AMG Speedshift MCT automaat (met 9 versnellingen en een dubbele koppeling).

Met elektronische lanceerhulp neemt de sprint naar 100 km/u in de S versie slechts 3,4 seconden in beslag. Dat is sneller dan jij de naam van de versnellingsbak kan uitspreken (de Estate is 0,1 tel langzamer). De topsnelheid bedraagt 250 km/u, maar daar valt 300 km/u van te maken als je bijbetaalt voor het AMG Driver’s Package (290 km/u voor de Estate). De ‘gewone’ E 63 heeft 3,5 seconden voor de sprint naar 100 km/u nodig (ook hier is de Estate 0,1 tel langzamer).

Met 12 lamellen en een iets gegroeide ster is de AMG grille voortaan pront aanwezig op de neus van de E 63 (de reguliere uitvoeringen van de E klasse moeten het doen met gaaswerk en een horizontale chroom strip). De luchtinlaten aan weerszijden van de voorbumper werden ook wat forser, maar zoals gezegd slaagde Mercedes er toch in om de luchtweerstand te verbeteren. Onder de grille heeft een nieuwe, grotere koelsleuf een plek gekregen. Omdat kwaliteit hem in de details zit, werd de zwarte lip op de voorbumper ook hertekenend.

De AMG versie van de E klasse komt voortaan nog wat stoerder voor de dag dankzij wielkasten die 27 millimeter verder uitgeklopt zijn. Dit was onder meer nodig omdat de facelift grotere voorwielen betekent. Achter voorziet Mercedes-AMG de E 63 van nieuwe verlichting; net zoals bij de reguliere E klasse. Daaronder vind je ook hier een aangepaste bumper met hertekende lip. Helemaal ’63 AMG eigen’ zijn de 2 sets dubbele, vierkante uitlaat eindstukken. De mildere 53 varianten hebben 4 rondere stortkokers.

Bij een facelift zijn nieuwe lichtmetalen velgen bijna verplicht. Dat is bij de 63 versies van deze Mercedes-AMG niet anders. Het gaat om 19 inch wielen met 10 spaken, of grotere 20 inch exemplaren met 5 dubbele spaken voor de S uitvoering. Nieuwe lak kleuren zijn er uiteraard ook. Mercedes-AMG breidt het kleurenpalet uit met grafiet grijs metallic, hightech zilver metallic en briljant blauw magno. Die laatste kleur is reeds bekend van de AMG GT modellen en lijkt enigszins op het karakteristieke blauw van de Audi RS6 Avant.

Voor mensen die chroomdecoratie maar kitscherig vinden, is er het AMG Night pakket. Wie die optie aanvinkt, krijgt een E klasse afgeleverd waarbij zaken als buitenspiegels, raamlijsten en diverse inzetstukken in hoogglans zwart zijn uitgevoerd. De uitlaat eindstukken hebben in dat geval in donker chromen look. Ook de karakteristieke Panamericana grille kan op dergelijke wijze worden uitgevoerd. Optioneel levert Mercedes-AMG een 2-tal Carbon pakketten. Daarmee wordt de E 63 voorzien van uit koolstofvezel vervaardigde splitters en accenten.

De speciale sportophanging behoudt zijn specifieke geometrie, maar de set-up van de E 63 AMG kreeg wel een aangepaste afstelling. Net zoals BMW bij de vernieuwde M5 Competition gedaan heeft, is Mercedes-AMG op zoek gegaan naar wat extra comfort, zonder de dynamische talenten van het onderstel teniet te willen doen. De herziene luchtvering telt 3 kamers en werkt beter samen met de adaptieve dempers, zo wordt vanuit Stuttgart gemeld, al hangt veel natuurlijk af van de gekozen settings. De hardcore E klasse wordt namelijk geleverd met een heleboel rij modi met nog meer functies.

Het speciaal door AMG ontwikkelde AMG Ride Control+-onderstel, met adaptieve dempers en luchtvering is weer van de partij, en daar kan men het veerkarakter van de 63 versies mee instellen. Er is keuze uit de standen Comfort, Sport en Sport+. De koppelverdeling tussen de 4 wielen is nu volledig variabel. Nog altijd is het mogelijk om het complete vermogen naar de achterwielen te sturen. Dit betekent dat je kunt driften als je het Race rijprogramma inschakelt. Deze modus maakt onderdeel uit van het voor de E 63 optionele AMG Dynamic Plus Pack. Op de S versie heeft dit pretpakket standaard. Als jouw hoofd niet naar de Race modus staat, kan je via Dynamic Select diverse andere rij modi kiezen: Slippery, Comfort, Sport, Sport+ en Individual.

Binnenin is Mercedes nog een stap verder gegaan met de digitalisering. De MBUX interface heeft een AMG weergave gekregen. Onder een glasplaat worden de 2 displays verenigd, die ieder 10,25 inch groot zijn (op de S versie zelfs 12,3 inch). Mercedes laat weten dat de MBUX stem in haar interactie tegenwoordig minder formeel is, al zal “Hey Mercedes” nog steeds geen flauwe moppen gaan tappen.

De uitstraling van het dashboard kan worden aangepast, waarbij er gekozen kan worden uit ‘Modern Classic’, ‘Sport’ en ‘Supersport’. In het laatste geval krijgt de bestuurder ronde tellers en informatie over de temperatuur van de motorolie, een G meter en een Racetimer. De interieurdesigners van Mercedes-AMG namen daarnaast de moeite om een nieuw stuurwiel te ontwerpen waarin de diverse bedieningsknoppen een mooie plek hebben gevonden. Het is praktisch een exemplaar met 6 spaken dat lijkt op 3-spaaks stuurwiel.

Ben je helemaal lekker gemaakt met dit vernieuwde Mercedes-AMG E 63 4Matic+ duo, dan wil jij natuurlijk ook nog de prijzen weten. Die kan de importeur op dit moment nog niet melden. Wat deze AMG kanonnen moeten gaan kosten, wordt pas in een later stadium bekendgemaakt.

 

Reageren is niet mogelijk.