In detail: de nieuwe Nissan Rogue

0

Nissan heeft in de Verenigde Staten haar nieuwe Rogue voorgesteld. Dit type SUV wordt bij ons verkocht als X-Trail.

Met de Rogue die nu met pensioen mag, deed Nissan bijzonder goede zaken. De SUV is vooral in de Verenigde Staten zéér succesvol. Sterker nog: met ruim 350.000 verkochte exemplaren in 2019 was de SUV na de Toyota RAV4 (448.071 stuks) en de Honda CR-V (350.447) de populairste personenauto in dat land.

De nieuwe Rogue heeft zowaar kleinere buitenafmetingen dan zijn voorganger. De wielbasis is met 2,5 centimeter ingekort tot 2,71 meter, de lengte van het dak is met 5,3 centimeter gereduceerd en van snuit tot staart ging 3,8 centimeter van af. Is dat wat de primaire doelgroep in de Verenigde Staten wil? Dat is twijfelachtig, maar Nissan heeft de nieuwe Rogue wel ruimer gemaakt. De Japanners beloven namelijk meer bewegingsvrijheid voor de achterpassagiers.

De bagageruimte is wel iets gekrompen. Als pleister op de wond krijgt de klant een bredere toegang naar de kofferbak. De achterklep kan elektrisch worden geopend en gesloten. Maar dat vermoedelijk niet het feit compenseren dat de derde zit rij verdwenen is. En daarmee ook de verschuifbare bank op de tweede rij.

Je kan je dus afvragen wat dan nog de meerwaarde ten opzichte van de Qashqai is. Nissan probeert de teleurstelling te beperken door te melden dat de achterdeuren in hoek van bijna 90 graden geopend kunnen worden. Dat maakt het monteren van kinderzitjes makkelijker.

Nissan geeft de Rogue een nieuw familiegezicht mee, met gesplitste koplampen die doen denken aan die van de Juke. Komt het uiterlijk van deze nieuwe generatie jou enigszins bekend voor? Dat kan kloppen. De vormgeving van de 4,65 meter lange en 1,70 meter brede SUV vertoont overeenkomsten met de in 2018 gepresenteerde Xmotion conceptstudie. De voorzijde heeft een stevig uitvergrote versie van de merk karakteristieke V-Motion grille en gaat aan weerszijden door LED dag verlichting in de bovenste verdieping.

Hoewel de raampartij sterk overeen lijkt te komen met die van de nu afzwaaiende Rogue / X-Trail, is alles toch echt opnieuw getekend. De taillelijn loopt ter hoogte van de D stijl scherper op, terwijl daaronder een meer uitgesproken ‘heup’ boven de achterste wielkast is te zien. Aan de achterkant is het nieuwe model nog altijd herkenbaar als Rogue, al is het vak voor de kentekenplaat minder afgebakend en wordt de boel hier overkapt met een meer uitgesproken en min of meer over de gehele kont lopende vouw.

Onderhuids is de nieuwe generatie Rogue voorzien van het CMF-C/D onderstel van de alliantie die Nissan met Mitsubishi en Renault heeft. Die kenmerkt zich door een nieuwe multi-link ophanging achter. De Rogue heeft onder de kap een atmosferische 2,5 liter 4 cilinder motor van 184 pk / 245 Nm die gekoppeld is aan een CVT; dat is een bij Amerikanen erg populaire configuratie. Deze automaat bedien je met een klein knuppeltje op de midden tunnel. pk en 245 Nm sterk is. De zogeheten Xtronic CVT heeft versnellingen die voorgeprogrammeerd zijn.

Het interieur is voorzien van een dashboard waar voortaan een 12,3 inch groot digitaal instrumentarium in huist. Door het meer horizontale lijnenspel lijkt de boordplank optisch breder en daardoor ook moderner. De uitrusting van de nieuwe generatie Rogue omvat een intelligente cruise controle die (met de navigatie aan) vertraagt voor bochten en afritten. Ook reageert het systeem op snelheidsbeperkingen.

De nieuwe Rogue is voorzien van op de NASA geïnspireerde ‘Zero Gravity’ zetels die een goede steun moeten bieden voor de ruggengraat en dus niet vermoeiend worden tijdens lange ritten. Het head-up display in kleur is 10,8 inch groot en het centraal in het strak vormgegeven dashboard geplaatste 9,0 inch infomedia scherm doet ook dienst als monitor om het 360 graden beeld rond de auto te tonen bij het inparkeren.

Een verdieping eronder vinden we voortaan de ventilatieroosters. Opvallend is de veel prominenter aanwezige brede midden tunnel die overloopt in de centrale armsteun. Het nieuwe stuurwiel is rijkelijk voorzien van knoppen. Het eerder genoemde 12,3 inch digitale instrumentarium is overigens niet standaard. De basisversies hebben een 7 inch display (in plaats van voorheen 5 inch scherm tussen de analoge klokken).

Het optionele semi-autonome ProPilot Assist systeem werd ook geüpdatet met een nieuwe radar en camera die zachter remmen mogelijk moet maken, net als een betere stuurassistent en een snellere detectie van andere voertuigen op de rijstrook. Daarnaast is er nog de Vehicle Motion Control assistent die de besturing, de acceleratie en de remmen in het oog houdt tijdens het rijden en kleine correcties doorvoert waar nodig.

Autonoom inhalen behoort echter niet tot de mogelijkheden en de bestuurder moet zijn of haar handen altijd aan het stuur houden. Nissan Safety Shield, een uitgebreid pakket passieve en actieve veiligheidssystemen dat onder meer dodehoekdetectie, lane departure warning, automatisch grootlicht  en Rear Automatic Breaking omvat, is standaard.

De nieuwe Rogue geeft een zéér nauwkeurig beeld geeft van wat wij van de voor Europa bestemde X-Trail kunnen verwachten. Mogelijk krijgen wij wel een versie met een derde zit rij en dus 7 zitplaatsen. Net als in de Verenigde Staten zal er gekozen kunnen worden uit voorwiel en vier wiel aandrijving. Wel krijgen wij andere motoren, vermoedelijk de 1,33 liter DIG-T turbo unit, aangevuld met de stekker hybride aandrijflijn van de Mitsubishi Outlander PHEV.

Reageren is niet mogelijk.