Kia scoort in Amerikaanse kwaliteitsonderzoek

0

Elk jaar onderzoekt bureau J.D. Power de mate waarin er problemen worden aangetroffen bij gloednieuwe auto’s. Dit jaar komen Dodge en Kia als beste uit de bus. Beide automerken eindigden bovenaan dankzij slechts 136 problemen per 100 euro auto’s. Dat klinkt misschien veel, maar Tesla was hekkensluiter met liefst 250 problemen per 100 auto’s.

J.D. Power onderzoekt in haar zogeheten Initial Quality Study hoeveel problemen er door eigenaren worden gemeld in de eerste 90 dagen dat een nieuwe auto in hun bezit is. Dat kan van alles zijn, van een werkelijk defect tot een functie die niet naar verwachting werkt. Als eigenaren tegen zoiets aanlopen, wordt het genoteerd als een ‘probleem’. Daar rolt een score uit. J.D. power drukt dit uit in het totaal aantal problemen per 100 auto’s.

Eigenaren van een nieuwe Dodge of Kia melden zoals gezegd de minste problemen: 136 per 100 auto’s, oftewel 1,36 klacht per exemplaar. Met deze score kwamen beide merken dit jaar dus als beste uit de bus als het gaat om de kwaliteit van nieuwe auto’s. Chevrolet (141 problemen), Ram (idem) en Genesis (142) maken de top-5 compleet.

Genesis, het premium merk van Hyundai eindigde eerder dit jaar overigens bovenaan bij het onderzoek van JD Power naar de kwaliteit over een meetperiode van de eerste 3 jaar. Het branchegemiddelde was 166 problemen per 100 auto’s. Merken die het beter deden, maar buiten de top 5 eindigden, waren Mitsubishi (148 problemen per 100 auto’s), Buick (150), GMC (151), Volkswagen (152), Hyundai (153), Jeep (155), Lexus (159), Nissan (161) en Cadillac (162).

Interessant is het natuurlijk ook om te kijken bij welke merken de kans op teleurstellingen gedurende de eerste 90 dagen eigenaarschap het grootst is. De rode lantaarn wordt zoals gezegd gedragen door Telsa met 250 problemen per 100 auto’s. Een andere ‘usual suspect’ is Land Rover, een merknaam die inmiddels in de volksmond verbasterd is tot ‘trammelant rover’. Bij de Britse auto’s deden zich 228 problemen voor. Audi eindigde ook op het ‘schaam je diep!’ podium met 225 klachten. Het grote verschil met Volkswagen, dat deels dezelfde componenten gebruikt, kan verklaard worden door enerzijds het verwachtingspatroon (premium of niet) en anderzijds door de hoeveelheid toeters en bellen aan boord. Wat er niet op zit, kan ook niet stuk. Of levert ook geen bedieningsproblemen op. Dit verklaart ook waarom kopers van een Mercedes-Benz (202 problemen per 100 auto’s) en Volvo (210) ook bovengemiddeld veel klagen.

Iets beter dan dit 5-tal, maar nog steeds bovengemiddeld slecht, scoorden de merken Infiniti (173 problemen per 100 auto’s), Ford (174), Mini (174), BMW (176; zo moeder zo dochter dus), Honda (177), Toyota (177), Lincoln (182), Mazda (184), Acura (het premium merk van Honda; 185), Porsche (186), Subaru (187), Chrysler (189) en Jaguar (190) in de ‘2020 U.S. Initial Quality Study’.

Voor sommigen is Tesla haast een religie en anderen houden ervan om het polariserende merk te haten. Voor de laatste groep is deze onderzoeksuitslag koren op de molen. Bij het resultaat dient wel een kanttekening te worden geplaatst: J.D. Power geeft aan dat het merk formeel uitgesloten is van het onderzoek, omdat het bureau niet genoeg gegevens heeft kunnen verzamelen. Tesla gaf namelijk geen toestemming om de klanten in 15 staten te ondervragen. Daardoor waren er slechts gegevens uit een deel van de Verenigde Staten. Daaruit resulteerde volgens J.D Power een score van 250 problemen per 100 voertuigen. Het gaat hier dus formeel om een indicatie; het beeld is niet volledig representatief.

Wat kwalificeren Amerikanen precies als een probleem? Een vierde van alle klachten heeft betrekking op het infotainment systeem. De ergernis richt zich vooral op de stembediening, de werking van Android Auto of Apple Carplay, het aanraakschermen en gedoe met bluetooth. Heel irritant allemaal, maar niet iets waardoor men langs de weg komt te staan. Het gaat dus niet alleen om onderdelen die kapot gaan. Ook iemand die zijn navigatiesysteem niet snapt, kan dit als probleem melden.

En tja, bij een Tesla moet je nou eenmaal vrijwel alles via het aanraakscherm bedienen … Maar dat neemt niet weg dat er door Tesla eigenaren opvallend vaak geklaagd wordt over portieren die niet lekker sluiten, lak dat slecht is gespoten of gaten tussen de panelen. De nieuwe Model Y scoort wat betreft even beroerd als de Model S en de tamelijk beruchtte Model X. Het was de eerste keer dat J.D. Power Tesla meenam in het onderzoek. De Amerikaanse autofabrikant maakte op zijn zachtst gezegd geen goede binnenkomer.

 

Reageren is niet mogelijk.