McLaren op rand van faillissement

0

De Britse sportwagenfabrikant McLaren heeft dringend geld nodig. De nood is zo hoog dat een rechtbank zich volgende week moet uitspreken over een intern conflict.

Bij McLaren leidt de corona crisis niet alleen tot een tijdelijke onderbreking van zowel de orderstroom als de productie. Ook de tweede poot waarop het bedrijf rust, de activiteiten in de Formule 1, is zwaar getroffen. Die inkomstenstroom droogde ook volledig op. Na een verlies van afgerond 150 miljoen euro in het eerste trimester van dit jaar is de kas leeg.

In een poging om te overleven, zet McLaren niet minder dan een derde van haar personeel, namelijk 1.200 man, op straat. Maar er wordt ook gekeken naar de verkoop van een deel van de Formule 1 activiteiten. Het geduld van de toeleveranciers raakt ondertussen op. Krijgen die niet snel hun centen, dan kunnen zij het faillissement van het bedrijf uitvragen. McLaren becijferde dat het op korte termijn, en daarmee wordt bedoeld binnen enkele dagen of weken, bijna 720 miljoen euro nodig heeft.

Om aan het benodigde geld te komen, hengelt de directie van het bedrijf nu naar een lening. Daarvoor wil die graag de fabriek in het Engelse Woking (het zogeheten McLaren Technology Centre) en de collectie historische racewagens in onderpand geven. Veel andere bezittingen zijn er niet. Maar daar wringt de schoen. Bestaande investeerders hielpen de huidige directie in 2017 aan 600 miljoen euro die nodig was om voormalig directeur Ron Dennis uit te kopen. Ook daarvoor had McLaren eigenlijk geen geld, waardoor men toen eveneens geldschieters smekend aankeek en in ruil voor het benodigde bedrag de racewagencollectie als onderpand aanbood. Zoiets kan je niet 2 keer doen. Daarom is de nieuwe lening geblokkeerd.

Het gevolg van de hopeloze insolvabiliteit is dat de huidige directie van McLaren het water aan de lippen staat. Zij wil dat een rechtbank zich uitspreekt over de verpanding van de racewagens. En wel heel snel! Vanwege het spoedeisende karakter van de kwestie wordt de zaak al op 2 juli behandeld. McLaren zelf windt er geen doekjes om: zonder een oplossing is een faillissement moeilijk af te wenden. De uitspraak van de rechtbank volgt op 17 juli. Dat zou wel eens een noodlottige dag kunnen worden voor McLaren.

Reageren is niet mogelijk.