Toont ORA een glimp van de toekomstige elektrische Chinese Mini?

0

November vorig jaar werd bekend dat BMW en Great Wall Motors een joint venture hebben gevormd voor de productie van een nieuwe generatie elektrische Mini modellen in China. Die moeten enerzijds het bestaande gamma gaan aanvullen (prijstechnisch vermoedelijk aan de onderzijde) en daarnaast de Chinese automarkt voor het Britse merk ontsluiten. De betreffende Mini modellen zullen namelijk lokaal gebouwd gaan worden nabij Sjanghai in een nieuwe fabriek met een capaciteit van 160.000 auto’s.

Onderdeel van de overeenkomst dat Great Wall Motors het betreffende basisontwerp mag gaan gebruiken voor een eigen modellijn aan elektrische auto’s. Die zullen verkocht gaan worden onder het ORA label. Toevallig zijn er deze week een serie patentafbeeldingen opgedoken van een volledig elektrische B segment cross-over die Great Wall Motors via haar dochtermerk wil gaan aanbieden. Een toeval of niet: die ORA heeft dezelfde ronde koplampen als de modellen van Mini.

Voor de rest zijn er geen grote overeenkomsten met het repertoire van de Britse BMW dochter, maar laat jou daardoor niet op het verkeerde been zetten: Mini heeft alleen kans om grote verkoopvolumes in China te realiseren met een auto die voorzien is van achterportieren. Zonder die extra set deuren laat de autoconsument aldaar het voertuig gegarandeerd links liggen. En dat de ORA een cross-over is, is eerder logisch dan vreemd dan wel conflicterend met de kernwaarden van Mini. Hatchbacks zijn over hun hoogtepunt heen. De autoconsument kiest ook in het B segment steeds vaker voor een hoog model. Daarom heeft ook de nieuwe Citroën C4 de uitstraling van een cross-over gekregen.

Hou hem dus goed in de gaten, deze ORA ‘ES11’. Hij heeft in ieder geval dezelfde hoge aaibaarheidsfactor als de klassieke Mini modellen. De witte kleur is niet bepaald flatterend, maar dat is altijd het makke van patenttekeningen. Dit ontwerp heeft heus wel de potentie om op te drogen tot een verleidelijke Mini. ORA zal de productieversie van de ES11 in oktober voorstellen. De eerste exemplaren van de elektrische Chinese Mini moeten in 2022 van de band rollen.

Reageren is niet mogelijk.