Volkswagen plaagt met vernieuwde Arteon

0

Volkswagen moet ongetwijfeld meer verwacht hebben van de Arteon. Zo op het oog een keurig alternatief voor de Audi A5 Sportback en met een betere verhouding tussen prijs enerzijds en uitrusting of prestaties anderzijds. Maar de felbegeerde premium status staat bij Volkswagen zelfs niet op de optielijst. Of de beter in de slappe was zittende autoconsument doet niet graag zaken in showrooms waar ook de doelgroep voor de Up rondloopt, dat kan natuurlijk ook.

Hoe dan ook, in de eerste 5 maanden van dit jaar zijn niet meer dan 124 exemplaren van de Arteon verkocht in Nederland; bijna een halvering van het vorig jaar geboekte resultaat in dezelfde periode. Dat is slechts 8 promille van de totale verkopen van Volkswagen. Saneren dus, die Arteon, maar daar denkt de importeur anders over. Die gunt de middenklasser uit het D segment met premium ambities een tweede kans. Op 24 juni zal namelijk de vernieuwde Arteon worden voorgesteld. Die wordt dan ook leverbaar als Shooting Brake. Het idee is dat de verkopen daarmee alsnog op stoom zullen komen.

Volkswagen spreekt van een “indrukwekkende upgrade met nieuwe hightech aandrijfopties en intelligente comfort & assistentie systemen”. Daarnaast zou de Shooting Brake als tweede carrosserievariant een nieuwe balans tussen snelheid, kracht en ruimte bieden. In het interieur krijgt de Arteon een compleet nieuwe cockpit lay-out die zou passen bij het exclusieve karakter van het model. Die toezegging doet vermoeden dat dit nu niet het geval is en dat is inderdaad de kritiek op deze Volkswagen: van binnen oogt hij te veel als een Passat. Onder andere het nieuwste modulaire infomediasysteem MIB3 moet daar verandering in brengen.

Ook het aanbod aan aandrijfopties is vernieuwd. Alle motoren onderscheiden zich volgens Volkswagen door een hoog efficiencyniveau in combinatie met lage emissies en veel trekkracht. Concreet betekent dit vermoedelijk de introductie van milde hybride techniek. Niet alleen voor de 1.5 eTSI motor, maar ook voor de 2.0 TDI dieselversies. Daarnaast wordt er gespeculeerd over een nieuwe Arteon R topuitvoering met 333 pk sterke 2.0 TSI motor en standaard 4Motion vierwielaandrijving.

Een voorbeeld van de eerder genoemde intelligente assistentiesystemen is Travel Assist. Daarmee kan de vernieuwde Arteon voor het eerst verregaand geautomatiseerd rijden (binnen de wettelijke regelgeving), hetgeen met name tijdens voor reizen over lange afstanden prettig zou zijn. De techniek neemt het besturen, accelereren en remmen tot snelheden van 210 km/u desgewenst over, waarbij de bestuurder altijd volledig ‘in control’ blijft. Of beter: met het oog op de wettelijke regelgeving ‘in control moet blijven’.

Bij de Arteon Shooting Brake zal de daklijn nog steeds stevig aflopen, maar die komt nu uit bij een meer traditionele kont met achterklep. De kofferruimte belooft fors te worden, maar met een geschatte 580 à 1.750 liter bagagecapaciteit, zal hij in de Passat Variant in dit opzicht zijn meerdere moeten erkennen. Daar past namelijk voor 640 à 1780 liter aan spullen in. Ongeacht de carrosserievorm krijgt de vernieuwde Arteon een LED strip als dagverlichting die voortaan dwars door de grille over de hele neus doorloopt. Daarnaast krijgen de siervakken met de mistlampen in de onderbumper een andere vorm. Die verschillen op de schets bij de Shooting Brake van de liftback versie van de Arteon. De kleine ‘R’ in de grille verklapt dat dit de voorkant van de vernieuwde R-Line uitvoering wordt.

Reageren is niet mogelijk.