België is niet klaar voor zelfstandig rijdende auto, Nederland wel

0

Volgens adviesbureau KPMG is België allesbehalve klaar voor de zelfstandig rijdende auto. Mede door de slechte wegen, de gevaarlijke kruispunten en politieke valkuilen wordt er in een rapport een vernietigend beeld van de situatie bij onze zuiderburen geschetst. Het resultaat is dat België op de internationale lijst strandt op de 21ste plaats. Ter vergelijking: Nederland staat op plek 2.

Dat de volledig zelfstandig rijdende auto morgen nog niet de weg op kan, wordt steeds duidelijker. Deze situatie geldt zeker voor België. Want hoewel Singapore en Nederland koploper zijn voor het klaarstomen van de benodigde infrastructuur, treuzelen onze zuiderburen zo sterk dat het bijna pijnlijk wordt. Dat blijkt althans uit een rapport van adviesbureau KPMG dat jaarlijks een ‘Autonomous Vehicles Readiness Index’ berekent. In de studie worden 30 landen beoordeeld op hoe goed zijn voorbereid zijn op de komst van autonoom rijdende voertuigen. België werd voor het eerst opgenomen in dit onderzoek, maar strandde op plaats 21 op de lijst. Niets bepaald iets om trots op te zijn.

KPMG hekelt alvast de ruimtelijke ordening bij onze zuiderburen. Of meer specifiek: de manier hoe de wegen in België worden gebruikt. De straten worden daar vaak gedeeld door auto’s, bussen, fietsers, trams en voetgangers, zonder duidelijke afscheidingen. Enkel Hongarije, Tsjechië, Rusland en Brazilië scoren slechter qua geschiktheid voor het uitrollen van zelfstandig rijdende auto’s. Daarnaast is er nog de vaste waarde: het ingewikkelde politieke stelsel in België. Bij onze zuiderburen is mobiliteit niet alleen een aangelegenheid van de federale overheid, maar ook van de regio’s Vlaanderen, Wallonië en het hoofdstedelijk gewest Brussel. Dat betekent een moeilijk politiek speelveld waar men, als er dingen geregeld moeten worden, verschillende overheidsniveaus dienen samen te werken. Deze kluwen van politieke doolhoven zal volgens het adviesbureau zonder twijfel de uitrol van autonome voertuigen vertragen. Maar KPMG ziet daardoor in België juist ook kansen. Als de zelfstandig rijdende auto bij onze zuiderburen op de complexe infrastructuur zijn weg weet te vinden, dan redt hij zich overal. Anders gezegd: België is volgens het adviesbureau de ideale proeftuin voor het testen van autonome voertuigen. Maar of onze zuiderburen daar trots op moeten zijn?

 

Nederland

Nederland is daarentegen zeer geschikt voor de zelf­standig rijdende auto. Na Singapore zijn wij het best voorbereid op de komst van de autonome voertuigen. Die hoge score heeft Nederland te danken aan een goed onderhouden wegennet en aan het relatief grote aantal laadstations voor elektrische auto’s. Ook op het gebied van overheidsbeleid en wetgeving scoort Nederland goed, zo meldt KPMG.

In haar studie heeft het adviesbureau zoals gezegd gekeken naar de belangrijkste randvoorwaarden voor de introductie van autonome voertuigen. Denk bijvoorbeeld aan beleid en technologie, infrastructuur, consumentenwetgeving en de acceptatie van innovatieve technologie. “De meeste landen hebben in het afgelopen jaar duidelijk progressie geboekt”, zegt Stijn de Groen van KPMG. “Internationaal wordt Nederland nog steeds gezien als leidend maar tegelijkertijd moeten er in Nederland nog flinke hobbels worden genomen voordat auto’s zelfstandig de weg op kunnen. Als wij in dit stadium autonome voertuigen willen gebruiken kan dat alleen in afgesloten gebieden of daartoe aangewezen wegen en rijstroken. Dat is in een dichtbevolkt land als Nederland lastig te realiseren”.

KPMG verwacht niet dat wij het eerste land zullen zijn waar autonome voertuigen het eerst in gebruik worden genomen. Dat komt wij weliswaar een hoogwaardige industrie hebben die zich bezighoudt met de benodigde technologie, maar de omvang daarvan is klein. “Als ik de logica van de analyse volg, dan zullen innovaties op dit vlak eerder uit Israël, de Verenigde Staten of Japan komen”, aldus De Groen. Hoewel Nederland vorig jaar nog op de eerste plaats stond in de Autonomous Vehicles Readiness Index, heeft Singapore ons nu van de troon gestoten. Volgens KPMG komt dat onder andere omdat deze stadstaat het aantal tests heeft uitgebreid tot alle openbare wegen in het westen van haar grondgebied. Singapore wil vanaf 2022 bovendien in 3 gebieden zelfstandig rijdende bussen gaan exploiteren.

Singapore eindigt dit jaar dus bovenaan in de Autonomous Vehicles Readiness Index met Nederland op plek 2. Daarna volgen achtereenvolgens Noorwegen, de Verenigde Staten, Finland (stijgt 1 positie), Zweden (daalt 1 plek), Zuid-Korea (stijgt met stip vanaf plaats 13), de Verenigde Arabische Emiraten (stijgt 1 positie), het Verenigd Koninkrijk (daalt 2 plekken) en Denemarken (nieuw in het onderzoek). België scoort dus slecht met een 21ste notering. “De manier waarop de wegen in dit land worden gebruikt, maakt het samen met de kwaliteit van de infrastructuur niet gemakkelijk om voldoende veiligheid te garanderen voor zelfstandig rijdende auto’s”, aldus Ivan Costermans, uitvoerend directeur van KPMG Advisory in België.

 

Autoverkopen België: bijna ‘business as usual’ in juni

Afgelopen maand werden in België 49.141 nieuwe auto’s in het verkeer gebracht. Dat aantal is slechts 1,8 procent minder dan het verkoopresultaat in juni 2019. Toch is branche organisatie Febiac niet optimistisch. In 2019 was juni namelijk een erg zwakke maand. In 2018 en 2017 werden er in juni telkens meer dan 55.000 nieuwe auto’s in het verkeer gebracht. De eerste jaarhelft werd in België dan ook afgesloten met een verkoopdaling van 30,2 procent. Die krimp schrijft de branche organisatie geheel toe aan de corona virus uitbraak. Tijdens de tweede helft van het jaar zal de terugval volgens de voorspellingen van de Febiac “slechts gedeeltelijk gecompenseerd worden”.

In juni bestond de automerken top-5 bij onze zuiderburen uit Volkswagen (dat ook op de troon zit voor wat betreft de eerste jaarhelft), Renault, Peugeot, Mercedes en BMW met respectievelijk 5.962, 4.302, 3.480, 3.444 en 3.264 registraties. Opmerkelijk is het slechte verkoopresultaat van Tesla. In vergelijking met juni 2019 daalden de inschrijvingen afgelopen maand met liefst 45,5 procent. Bekijken we 2020 in zijn geheel, dan bestaat de merken top-5 na Volkswagen uit BMW, Peugeot, Renault en Mercedes.

 

Reageren is niet mogelijk.