Bestuurders elektrische auto maken 2 keer zo vaak schade

0

Bestuurders van een elektrische auto rijden ruim 2 keer zo vaak schade als hun collega’s in een personenwagen met een verbrandingsmotor. Dat stelt bureau Voogd & Voogd Verzekeringen, dat de meest recente schadecijfers tegen het licht hield. Bij zware, luxe elektrische auto’s ligt het aantal schades volgens het onderzoek zelfs 40 procent boven het Nederlandse gemiddelde.

Hoewel elektrisch rijden steeds populairder wordt in Nederland, blijken bestuurders van een auto op batterijen onderweg grotere brokkenpiloten dan hun medeweggebruikers in een conventioneel aangedreven model. Voogd & Voogd Verzekeringen constateert op basis van feedback uit de schadebranche dat elektrische auto’s gemiddeld eens in de 4 jaar schade rijden, terwijl dat bij personenwagen met een verbrandingsmotor eens in de 8 jaar gebeurt. Bij zware, luxe emissievrije voertuigen zoals de Tesla Model S, de Audi e-Tron en de Jaguar I-Pace ligt het cijfer nog hoger. Bestuurders van die modellen dienen volgens het onderzoek van Voogd & Voogd Verzekeringen gemiddeld eens in de 3 jaar een declaratie in. Het aantal schades bij dit soort auto’s ligt liefst 40 procent hoger dan het gemiddelde in Nederland.

Kunnen mensen met een elektrische auto slechter rijden? Die conclusie kun je niet zo snel trekken. Bezitters van een elektrische auto zijn nog altijd veelal zakelijk rijders en die zijn over het algemeen vaker onderweg dan een pensionado die een benzinemodel voor de deur heeft staan ‘voor het geval dat’. Zo zijn er nog een aantal factoren te bedenken die mee kunnen spelen, waaronder het acceleratievermogen van zware, luxe elektrische auto’s. Die is veelal superieur aan de sprintkracht van een model met een verbrandingsmotor. Daarnaast kan het relatief hoge gewicht van elektrische auto’s een rol spelen. Als jij een dergelijke model in jouw flank krijgt, is er ‘automatisch’ meer schade dan wanneer jij een tik krijgt van een Toyota Aygo of zo.

Opvallend is dat bestuurders van kleine elektrische auto’s maken juist 10 procent minder vaak dan gemiddeld een schade melden. Een eenduidige verklaring voor dit verschil biedt het onderzoek van Voogd & Voogd Verzekeringen niet, maar het ligt voor de hand dat modellen zoals de Renault Zoe, de Nissan Leaf en de Volkswagen e-Up minder intensief gebruikt worden dan grote elektrische auto’s. De Tesla Model S en X worden in en om Amsterdam bijvoorbeeld veel als taxi ingezet, waarbij die auto’s bovengemiddeld veel kilometers afleggen. Logischerwijs liggen dan meer schades op de loer. Een andere verklaring: grote elektrische auto’s zoals de Tesla Model S en X domineerden lange tijd de markt voor elektrische auto’s omdat die dankzij een lagere bijtelling aantrekkelijk waren voor leaserijders. Particulieren hebben, gestimuleerd door een overheidssubsidie, emissievrije personenwagens pas recentelijk ontdekt.

De hogere schadekans van elektrische auto’s zijn volgens het onderzoek van Voogd & Voogd Verzekeringen, dat mede werd uitgevoerd door bureau Panel Inzicht, een logische verklaring voor de hogere verzekeringspremies voor dergelijke personenwagens. “Elektrische auto’s zijn niet alleen vaak prijziger in aanschaf, ze zijn ook voorzien van duurdere onderdelen dan vergelijkbare modellen op lpg, benzine of diesel. Daardoor is het veelal prijziger om een emissievrij exemplaar bij schade te herstellen of te vervangen”, aldus de opstellers van het onderzoeksrapport. Dat maakt het niet alleen duurder om een elektrische auto te verzekeren, maar consumenten met een dergelijk model hebben ook minder keuzemogelijkheden. Vanwege het hogere aantal schademeldingen staan  verzekeringsmaatschappijen niet te springen om bepaalde elektrische modellen te verzekeren. Of voor de kleinere exemplaren het tegenovergestelde geldt, vermeldt het onderzoek niet.

Het aantal schadeclaims zou de komende jaren nog kunnen oplopen. 31 procent van de Nederlandse automobilisten overweegt binnen 4 jaar een elektrische auto te kopen, zo blijkt uit recent onderzoek van Pricewise. Combineer deze 2 ontwikkelingen en dat zou kunnen betekenen dat de verzekeringspremies voor (elektrische) auto’s de komende jaren gaan stijgen. De hogere assurantiekosten worden overigens ook veroorzaakt doordat verzekeringsmaatschappijen de standaard beveiligingssystemen van veel elektrische auto’s niet erkennen. Vaak wordt geëist dat er een peilzender gemonteerd wordt, maar die kan in bijvoorbeeld een Tesla lastig worden ingebouwd volgens de SCM richtlijnen. Het standaard volgsysteem van Tesla staat niet in verbinding met de meldkamer en voldoet daarom niet. Eerder werd al gesteld dat emissievrije personenwagens vanwege hun hogere gewicht mogelijk ook voor bovengemiddeld veel verkeersdoden zorgen. De onderhoudskosten van een elektrische auto zijn echter lager dan die van een model met een verbrandingsmotor.

 

Reageren is niet mogelijk.