Eindelijk: Aston Martin DBX in productie

0

Aston Martin, dat momenteel vecht voor haar voortbestaan, is in haar nieuwe fabriek in St Athan (in Wales) begonnen met de productie van de nieuwe DBX; de eerste SUV van het merk. Dit model speelt een cruciale rol bij de lange termijn toekomst van het Britse bedrijf. Aston Martin verwacht later deze maand de eerste exemplaren van de DBX bij de klant te kunnen afleveren.

De ontwikkeling van de DBX begon in 2015. De verwachtingen zijn hooggespannen want verkooptechnisch moet dit het belangrijkste model worden dat Aston Martin ooit ontworpen heeft. De Britse firma denkt dat de DBX in de komende jaren ongeveer de helft van de afzet voor zijn rekening gaat nemen (8.000 à 10.000 auto’s). De SUV moet Aston Martin minder afhankelijk maken van de sportwagenmarkt. Daar deed het bedrijf traditioneel zijn zaken, maar wereldwijd stagneren de verkopen van dit soort auto’s.

De fabriek in St Athan is gevestigd op een voormalig defensieterrein en is speciaal gebouwd voor de productie van de DBX. Aston Martin heeft er 4 jaar over gedaan om de faciliteit gereed te krijgen. Afgelopen december was de fabriek af en nu rolt dus het eerste in serie geproduceerde exemplaar van de DBX van de band. Het betreft een in Stirling Green uitgevoerd exemplaar; de kleur van het raceteam van Aston Martin. De DBX werd de fabriek uitgereden door interim Chief Operation Officer Keith Stanton. Eigenlijk had deze handeling verricht moeten worden door Andy Palmer, maar deze CEO werd vorige maand de deur gewezen nadat multimiljonair Lawrence Stroll middels een kapitaalinjectie de macht greep bij Aston Martin. Hij zal in september worden opgevolgd door Tobias Moers, die nu nog achter het stuur zit bij Mercedes-AMG.

Aston Martin claimt tot nu toe al meer dan 2.000 orders voor de DBX genoteerd te hebben. Dat is voldoende om het personeel in St Athan tot in de eerste maanden van 2021 aan het werk te houden. In de fabriek zullen jaarlijks 4.000 à 5.000 exemplaren van de DBX van de band gaan rollen als de productie eenmaal goed op stoom is. Volgens Stanton illustreert het feit dat nu het eerste exemplaar van de SUV het levenslicht ziet de veerkracht en vastberadenheid van Aston Martin aan. Mocht de DBX boven verwachting aanslaan, dan is de fabriek in St Athan er op berekend om op jaarbasis 7.000 stuks van de SUV te vervaardigen. Aston Martin bouwt geen auto’s op voorraad meer. Alle exemplaren die geproduceerd gaan worden, en dat geldt ook voor de DBX, zullen reeds verkocht zijn, hetzij aan een dealer, hetzij aan een klant. De sportwagens blijven in het Engelse Gaydon van de band rollen.

Marek Reichman, de designchef van Aston Martin, omschrijft de DBX als een cruciale mijlpaal in de geschiedenis van het automerk en het resultaat van 5 jaar hard werken. Hij laat weten zeer trots te zijn op de eerste SUV. Volgens hem is de DBX in alles een echte Aston Martin en kan het model dus gerust in een adem genoemd worden met de sportwagens van het merk. “Met deze auto rijden wij een nieuw tijdperk binnen”. De DBX is inderdaad van levensbelang voor Aston Martin, dat moeite heeft om financieel niet kopje onder te gaan. De gang naar de beurs is op een fiasco uitgelopen en de bedrijfsinkomsten bleven de laatste tijd achter bij de verwachtingen omdat met name de belangstelling voor de Vantage tegenvalt. De problemen zijn verergerd door de corona virus pandemie.

Aston Martin is de afgelopen 2 jaar druk bezig geweest met het testen van prototypes van de DBX. De sportwagens van het merk hebben in het verleden nooit de Nobel prijs gewonnen voor hun bouwkwaliteit. Fans van dergelijke auto’s zijn gewend om een oogje dicht te knijpen als zij een scheef zittend interieurpaneel zien, maar bij een SUV kan zoiets niet door de beugel. De doelgroep van dit soort modellen, die voor een belangrijk deel uit vrouwen bestaat, neemt geen genoegen met een auto waar van alles mee mis is. Dat geldt zeker voor de consument in China, een belangrijke afzetmarkt voor de DBX. Aston Martin denkt 80 procent va de productie van de SUV te exporteren.

Toen Aston Martin 5 jaar geleden begon met de ontwikkeling van de DBX, was het een heel ander bedrijf dan nu. De bomen leken toen nog te hemel te groeien. Aston Martin stond toen op het punt om de DB11 te lanceren; een sportwagen die met applaus werd ontvangen. Maar inmiddels zijn de verkopen van de achterwiel aangedreven 2-deurs bolides over hun hoogtepunt heen. Dit betekent dat alle blikken nu op de DBX gericht zijn. Aston Martin denkt met deze SUV haar marktpositie met name te kunnen verstevigen op markten waar de infrastructuur of de weersomstandigheden niet ideaal zijn voor sportwagens. Daarmee wordt bijvoorbeeld ook Rusland bedoeld, maar dit neemt niet weg dat de DBX het toch vooral van de Noord Amerikaanse markt moet hebben, waar SUV modellen het verkeer domineren.

Dat er al meer dan 2.000 orders zijn voor de DBX, is niet in de laatste plaats te danken aan de uitgebreide plaagcampagne rondom de SUV. Wat ook helpt, is dat de Aston Martin in esthetisch opzicht anders dan de Bentley Bentayga, BMW X7, Lamborghini Urus en Mercedes GLS niet zwaar op de maag ligt. De elegante gelijnde DBX klopt optisch van alle kanten, zonder dat de ‘functie’ onder de ‘vorm’ geleden heeft. Er is royaal plek aan boord voor 5 personen en de bagageruimte heeft een imposante capaciteit van 632 liter. Is dit niet voldoende, dan kan de achterbank leuning in 40:20:40 verhouding worden neergeklapt. Bezoeken aan Ikea behoren met de DBX dus zeer wel tot de mogelijkheden. Hondenbezitters komen met een speciale Pack ook aan hun trekken. Dat omvat onder andere een douche om het huisdier mee af te spoelen zodat hij niet vol modder de Aston Martin in springt.

Het interieur is afgewerkt met luxueus leder. Voor het ontwerp is goed gekeken naar de wensen van vrouwen, zo laat Aston Martin weten. Daarom zijn er veel opbergvakjes en is extra aandacht besteed aan het optimaliseren van de overzichtelijkheid van de carrosserie bij het inparkeren. In dit opzicht verschilt de DBX hemelsbreed van de Rapide. In die Aston Martin pasten ook meer dan 2 personen, maar dat maakte van dit model nog geen praktische, ruime en makkelijk handelbare auto.

Voor de digitale hardware heeft Aston Martin een beroep gedaan op Mercedes-Benz. De DBX is voorzien van een 10 inch groot TFT instrumentarium en een 12,3 inch metend centraal geplaatst aanraakscherm voor alle infomedia functies. Apple CarPlay is standaard aanwezig om de smartphone mee te synchroniseren. Ook aan boord zijn een 360 graden parkeer camera en voor de interieurverlichting kan gekozen worden uit liefst 64 kleuren. Voor diegenen die leder in de winter te koud vinden aanvoelen, is er ook een alternatieve bekleding van het meubilair beschikbaar: een stof die voor 80 procent uit wol bestaat. Maar Alcantara behoort vanzelfsprekend ook tot de mogelijkheden, evenals een groot panoramadak. Die versterkt samen met de frameloze portieren het ruimtelijke gevoel in de DBX.

Onder de aluminium kap (ook de rest van de carrosserie is net als bij de andere Aston Martin modellen van dit materiaal vervaardigd) zit een van Mercedes-AMG afkomstige 4,0 liter V8 motor die gretig toeren maakt. Deze krachtbron kennen wij reeds van de Vantage en de DB11, al is het vermogen bij de DBX opgevoerd tot 550 pk. Daarmee is de SUV van Aston Martin even sterk als de V8 versie van de Bentley Bentayga. In standaard modus is er sprake van een discreet uitlaatgeluid, maar wie het in akoestisch opzicht breed wil laten hangen, kan de Sport setting activeren. Dan openen er kleppen in de uitlaat en stijgt het stationaire toerental van 650 naar 800 krukasomwentelingen per minuut. Via een 9-traps automaat worden alle 4 de wielen aangedreven. Een actief centraal differentieel en een elektronisch gecontrolleerd exemplaar achter zorgt voor de verdeling van vermogen en koppel; met Torque Vectoring desnoods ook links en achter. Dat komt niet alleen de rij dynamiek ten goede, maar ook de terreincapaciteiten.

De 2.245 kilo zware DBX kan in 4,5 seconden naar 100 km/u accelereren en doet een rondje Nurburging in minder dan 8 minuten. Zijn trekcapaciteit bedraagt 2,7 ton. Cilinder uitschakeling moet het verbruik van de V8 motor binnen de perken houden. Luchtvering is standaard, zodat men de bodemvrijheid met 5 centimeter kan variëren. Dit type ophanging helpt ook om overhel neigingen van de carrosserie in de kiem te smoren. Volgens Aston Martin bewijst dit dat de DBX heus niet zoveel anders rijdt dan de sportwagens van het merk.

De DBX debuteert zoals gezegd in V8 vorm, maar later kunnen wij ook hybride (al dan niet met stekker) van Aston Martin verwachten. Ook wordt er getekend aan een verlengde 7-persoons versie en aan een lager model met de daklijn van een coupé. De merk karakteristieke grille zorgt er voor dan de DBX er in elke vorm als een echte Aston Martin uit ziet. Ook het design van de koplampen maken de SUV zeer merkkarakteristiek. Aan de achterzijde trekt de eendenstaart de aandacht. Die geeft de DBX een speelse en ondeugende uitstraling. Volgens Aston Martin zijn de aerodynamische eigenschappen van de SUV zó goed dat er geen achterruit wisser gemonteerd hoefde te worden. Hierdoor zou ook windgeruis schitteren door afwezigheid.

De eerste 500 exemplaren van de DBX zullen worden geleverd met het zogeheten 1913 Package, waarmee gerefereerd wordt naar het geboortejaar van Aston Martin. Dit pakket omvat speciale badges en plakkaten. Ook een eindinspectie door de fabrieksdirecteur maakt er deel van uit. In Nederland gaat de DBX 258.089 euro kosten. De eerste exemplaren arriveren in september. Aston Martin wil met het ruim 5 meter lange model zoals gezegd een nieuwe afzetmarkt aanboren, maar ook de bestaande cliëntèle beter gaan bedienen. Die heeft in 70 procent van de gevallen nu nog een SUV van een ander merk in de garage staan ….

Reageren is niet mogelijk.