In detail: de Iso Rivolta GTZ

0

Zagato laat een automerk terugkeren uit de dood: Iso. Met de Rivolta GTZ brengt het Italiaanse designhuis een hommage aan diens Grifo A3C. Zagato staat niet bekend om haar subtiele ontwerpen, maar dit keer is er gekozen voor een redelijk ingetogen en elegant design. De Rivolta GTZ combineert Amerikaanse techniek met Italiaanse flair, precies zoals de originele Iso dat ook deed.

Iso was een Italiaanse autofabrikant die na de Tweede Wereldoorlog actief werd met motorfietsen, maar in 1953 wereldfaam verwierf met een klein stadsautootje: de Iso Isetta. In eigen land trok dat kleine bolletje wegens de marktdominantie van Fiat slechts weinig kopers (er werden circa 20.000 stuks van verkocht), maar de in licentie gebouwde BMW versie van het miniautootje in ei vorm was een stuk succesvoller. Daarvan eindigde de productieteller op meer dan 160.000 exemplaren.

De licentie-inkomsten gebruikte Iso voor de ontwikkeling van een serie sportwagens, waarvan de Grifo, de Lele en de Rivolta de bekendste zijn. Die bouwden de Italianen van 1962 tot 1970 onder de merknaam Iso Autoveicoli. De Rivolta auto werd ontwikkeld met de hulp van de voormalige Ferrari ingenieur en autowereldlegende Giotto Bizzarrini. Giorgetto Giugiaro, die toen nog bij Bertone werkte, tekende voor het carrosserieontwerp.

De Zagato Rivolta GTZ is een hommage aan de Iso Grifo A3/C, een eveneens beeldschone circuitversie van de Grifo die in 1963 samen met Bizzarrini werd ontwikkeld. Hij heeft dezelfde langgerekte carrosserie met 4 ronde achterlichten en een karakteristieke grille met 2 openingen. De Grifo A3C werd aangedreven door een 5,4 liter grote V8 van Chevrolet.

De Zagato interpretatie maakt gebruik van het 6,2 liter compressor V8 blok van de Corvette Z06 (vorige C7 generatie), die voor de gelegenheid is vergroot tot 6,8 liter. Het vermogen is niet bekend, maar dat zal sowieso hoger liggen dan de 659 pk (en 881 Nm aan koppel) van de Corvette Z06. Deze Zagato Rivolta GTZ is dus krachtiger, terwijl hij hoogstwaarschijnlijk lichter is dan het origineel. Dat belooft wat.

Zagato heeft haar 4,62 meter lange Rivolta GTZ een ‘neo-klassieke’ carrosserie van koolstofvezel gegeven. Verdere informatie is vooralsnog schaars. In oktober, wanneer de Rivolta GTZ officieel wordt onthuld, weten we meer. Het is nog niet bekend of hij de handgeschakelde 7-bak of de 8-traps automaat van de Corvette Z06 krijgt. Er worden slechts 19 exemplaren van de Rivolta GTZ geproduceerd, waarvan 9 stuks al zijn verkocht. We moeten de sportwagen zien als de wederopstanding van het merk Iso, aldus Zagato. Dat zou dus betekenen dat er meer modellen volgen.

Reageren is niet mogelijk.