Kia presenteert de vernieuwde Stonic

0

Kia heeft het doek van de vernieuwde Stonic gehaald. De compacte cross-over krijgt meer veiligheidssystemen, extra personaliseringsmogelijkheden en het laatste op het gebied van infotainment en connectiviteit. Hij komt ook met 48 volt milde hybride technologie in combinatie met een benzinemotor én de intelligente ‘clutch-by wire’ handbak. De vernieuwde Stonic arriveert medio september bij de Nederlandse Kia dealers in de showrooms. De prijzen en specificaties worden in aanloop naar de marktintroductie bekendgemaakt. Ook deze Kia komt standaard met de unieke garantie van 7 jaar of 150.000 km.

De vernieuwde Stonic biedt 2 belangrijke primeurs. De compacte cross-over wordt leverbaar als EcoDynamics+ Mild Hybrid en is er daarnaast ook met de intelligente ‘clutch-by-wire’ handgeschakelde versnellingsbak. De nieuwe aandrijflijn koppelt de ‘Smartstream’ 1.0 T-GDi turbobenzinemotor aan een 48 volt MHEV systeem met elektrische ondersteuning en een regeneratief remsysteem. De milde hybride techniek vult het koppel van de 3-pitter aan met additionele trekkracht. De hiervoor benodigde stroom wordt geleverd door een lithium/ion polymeerbatterij. De zogeheten Mild Hybrid Starter Generator (MHSG) zorgt ervoor dat de benzinemotor zo veel mogelijk wordt ondersteund door elektrische energie. Hij is via een riem verbonden met de krukas en schakelt volgens Kia naadloos tussen de ‘motor’ en ‘generator’ modi. In de eerste modus biedt de MHSG tijdens het accelereren elektrische ondersteuning om de motorbelasting en emissies te verlagen. Tijdens het vertragen, heeft hij de mogelijkheid om over te schakelen op de tweede modus, waarbij energie wordt teruggewonnen om de batterij op te laden.

De nieuwe Smartstream motor vervangt de 1.0 T-GDi van de Kappa generatie en is onder meer uitgerust met Continuously Variable Valve Duration (CVVD). Daarmee kan de 3-pitter naadloos schakelen tussen verschillende verbrandingscycli, afhankelijk van de belasting, waardoor de efficiëntie volgens Kia in alle rij situaties wordt gemaximaliseerd. De Smartstream motor produceert hetzelfde vermogen als de vorige Kappa unit (100 pk of 120 pk), maar biedt een hoger maximumkoppel. Deze waarde is afhankelijk van de gekozen transmissie. Zo is het maximum koppel van de versie met 120 pk en 7-traps automaat met dubbele koppeling (7DCT) nu 200 Nm, hetgeen 16 procent hoger dan voorheen. De nieuwe Stonic EcoDynamics+ is beschikbaar met zowel 100 als 120 pk. Beide 48 volt aandrijflijnen worden uitgerust met Drive Mode Select, waarmee bestuurders de keuze hebben uit de modi ‘Eco’, ‘Sport’ en ‘Normaal’.

De Stonic EcoDynamics+ is een van de eerste modellen van Kia die is uitgerust met de nieuwe intelligente handmatige transmissie (iMT) van de Hyundai Motor Groep. De 100 pk motor is hierdoor ook standaard voorzien van een 6 versnellingsbak. Het ‘clutch-by-wire’ systeem draagt ​​bij aan een lager brandstofverbruik en een gustigere CO2-uitstoot, terwijl het de positieve eigenschappen van een dynamische handgeschakelde versnellingsbak volgens Kia behoudt. De koppeling van de iMT werkt niet mechanisch, maar geheel elektronisch. Het systeem integreert naadloos met de MHSG om de motor eerder uit te schakelen bij het uitrollen, met als gevolg een verder verlaagd brandstofverbruik. Beide transmissies, de 6 versnellingen tellende iMT handbak en de 7DCT automaat, maken ‘zeilen’ mogelijk om de benzineconsumptie verder te verlagen. Deze functie werkt bij snelheden tot 125 km/u en de motor wordt opnieuw geactiveerd wanneer de bestuurder het gas-, rem- of koppelingspedaal indrukt.

Het grote nieuws in het interieur van de vernieuwde Stonic is het infomediasysteem met 8,0 inch touchscreen en het innovatieve ‘Phase II’ UVO Connect dat toegang biedt tot een groot aantal diensten. De installatie is voorzien van Bluetooth multi-verbinding, waarbij gebruikers tot 2 mobiele apparaten tegelijkertijd kunnen aansluiten (1 voor en handsfree telefoon en mediagebruik; de andere alleen voor mediagebruik). Het nieuwe Phase II UVO Connect biedt een arsenaal aan On-Board Services, waaronder live verkeersinformatie, weersvoorspellingen, brandstofprijzen en parkeermogelijkheden, inclusief prijs, locatie en beschikbaarheid. Met online spraakherkenning kunnen gebruikers zoeken naar POI’s, adressen, weerupdates of sms-berichten opnemen en verzenden. Het nieuwe ‘Online Navigation’ maakt gebruik van realtime data uit de Cloud en historische verkeersdata om tijdbesparende routes nauwkeuriger dan ooit te voorspellen. Ook de UVO app, compatibel met Android en Apple smartphones, biedt een reeks nieuwe ‘Phase II’ functies, waaronder Last Mile Navigation. Zo kunnen Stonic rijders navigeren naar de eindbestemming van hun reis, zelfs nadat ze hebben geparkeerd en de auto hebben achtergelaten. Deze functie helpt bij het navigeren in bijvoorbeeld steden waar parkeergarages vaak op enige afstand van winkels, cafés en restaurants liggen. De nieuwe ‘User Profile Transfer’ functie stelt gebruikers in staat om een ​​back-up te maken van hun UVO voorkeuren in de auto via de Cloud en instellingen over te dragen van de ene Kia naar de andere. Deze functie is speciaal ontwikkeld voor klanten die vaak wisselen tussen verschillende met UVO Connect uitgeruste (pool)auto’s, of gezinnen met meer dan één Kia in hun huishouden.

Van binnen en van buiten blijft het ontwerp van de vernieuwde Stonic grotendeels ongewijzigd. De facelift editie van de compacte cross-over van Kia krijgt anders ontworpen LED koplampen met een opvallende behuizing. Eveneens nieuw zijn de hertekende 16 inch lichtmetalen velgen en 2 verse lak kleuren: Perennial Grey en Sporty Blue. De vernieuwde Stonic biedt ook een aantal nieuwe contrastkleuren voor het dak, waaronder Most Yellow. Er is keuze uit liefst 20 duokleur combinaties. Dat is goed nieuws voor Nederland, want bij ons kiest bijna de helft van Stonic rijders voor een contrasterende dak kleur.

De facelift versie van de Stonic heeft een groot aantal nieuwe assistentiesystemen aan boord, zoals Automatic Emergency Braking (AEB) met voetganger-, voertuig én fietser herkenning, Lane Keeping Assist (LKA), Driver Attention Warning (DAW) en Blind-Spot Collision Warning (BCW). Hij biedt daarboven een aantal nieuwe actieve veiligheidssystemen om de inzittenden nog beter te beschermen. Mooie voorbeelden zijn Blind-Spot Collision-Avoidance Assist (BCA), Intelligent Speed Limit Warning (ISLW), Smart Cruise Control (SCC) en Lane Following Assist (LFA). Het LFA kan in samenwerking met het SCC zelfstandig accelereren, remmen en sturen terwijl het rekening houdt met voorliggers en weg condities. Het systeem werkt bij snelheden tot 180 km/u en maakt gebruik van camera’s en radarsensoren die ervoor zorgen dat er een veilige afstand tot voorliggers wordt aangehouden en binnen de lijnen wordt gereden. Ook nieuw: Rear Cross-Traffic Collision-Avoidance Assist (RCCA) en Rear Occupant Alert (ROA). Dit laatste systeem geeft een waarschuwing als Stonic rijders bijvoorbeeld per ongeluk een kind of huisdeur in de auto achterlaten.

 

Reageren is niet mogelijk.