Mercedes-Benz S klasse tilt veiligheid naar nieuw topniveau

0

Op 2 september introduceert Mercedes een nieuwe generatie S klasse. Dat is steevast een evenement omdat de ingenieurs in Stuttgart hun vlaggenschip volproppen met de nieuwste snufjes. Bij de afgelopen generaties lag de nadruk vooral op comfort en veiligheid, maar tegenwoordig ziet Mercedes de S klasse vooral als een technologisch uithangbord van haar innovaties.

Elke nieuwe generatie van de S klasse ‘moet’ een paar opvallende primeurs bieden. De verwachtingen zijn dus hooggespannen. Zo krijgt de nieuwe editie van de limousine een evolutie van het MBUX gebruikerssysteem. Dat is de gebruikersinterface van Mercedes met diverse functies. De Duitsers lijken de software tegenwoordig belangrijker te vinden dan de auto zelf. Zo zal je in de nieuwe Sonderklasse alleen door te spreken eten bij je favoriete afhaalrestaurant kunnen bestellen. Met (vermoedelijk) commissie voor Mercedes. De autofabrikant wil namelijk alternatieve verdienmodellen aanboren.


Bij het vernieuwde MBUX systeem van het Duitse paradepaard hoort ook een groot verticaal scherm à la Tesla. De huidige modellen van Mercedes doen het nog met een horizontaal display. De nieuwe vormgeving en opstelling is meer ergonomisch voor wie het aanraakscherm met de hand wil bedienen. Dat is handig voor het geval de digitale luistervink in het dashboard jou verkeerd verstaat…

Op veiligheidsgebied komt de nieuwe S klasse met een echte primeur. Het model wordt namelijk de eerste auto ter wereld die uitgerust kan worden met een frontale airbag voor de achterbank. Want waarom zouden alleen de bestuurder en bijrijder bij een crash gehuld mogen worden in een zacht cocon van explosief stof? De nieuwe S klasse wil die fout rechtzetten met een soort van U-vormige airbag. Die moet het hoofd van de passagier achterin beschermen bij een frontale klap. Niet enkel tegen de aanrijding zelf, maar ook tegen rondvliegende voorwerpen. Champagneglazen, bijvoorbeeld.

De airbags achterin zullen net als plofzakken voorin rekening houden met de eventuele aanwezigheid van een kinderzitje. Zijdelingse gordijn airbags voor de achterbank bestaan al langer, maar een frontaal exemplaar is een primeur voor het vlaggenschip van het merk met de ster. Daarnaast voorziet Mercedes de nieuwe S klasse van gordel airbags (opblaasbare veiligheidsgordels dus) voor de passagiers op de ongetwijfeld riant zittende achterbank. In 1991 was de S klasse al de eerste auto die standaard werd uitgerust met airbags. Op de 3-puntsgordel na werd zowat elk veiligheid snufje dat wij vandaag kennen voor het eerst in productie genomen bij het vlaggenschip van Mercedes.

Naast een comfort op hoog niveau (althans, dat ligt in de lijn der verwachting), kunnen de inzittenden bij de nieuwe S klasse genieten van een rit in alle veiligheid dankzij nog meer innovaties op dat vlak. De auto gebruikt radars om een laterale impact in te schatten. Als er een potentieel ongeval wordt gedetecteerd, worden de inzittenden op de voorzetels door middel van op te blazen luchtkussens naar het midden van de auto geduwd en wordt de carrosserie omhoog gebracht dankzij de luchtvering om de impact op een stijver stuk van het E-Active Body Control onderstel te laten gebeuren en dus de inzittenden beter te beschermen. Mercedes noemt dit systeem ‘Pre-Safe Impulse Side function’.

 Het uiterlijk van de nieuwe top limousine is geen enorme verrassing meer. De auto is al diverse keren in testkostuum opgedoken en kort geleden liet het nieuwe neusje van de Mercedes zalm zich wel héél goed bekijken.

Reageren is niet mogelijk.