Ook als sedan sexy: test nieuwe Audi A3 Limousine

0

Uitzonderingen bewijzen de regel. Audi kan er een liedje over zingen. De A3 Limousine is daarvan een actueel voorbeeld. Autointernationaal.nl heeft de elegant gelijnde sedan met de 4 ringen nader bekeken.

Terwijl in de lagere middenklasse de dominantie van de hatchback varianten zo overweldigend is dat de productie van een sedan nauwelijks de moeite loont (tenzij de iets andere tikkende Oost-Europese markt dit vereist), is de A3 Limousine geen auto die een schimmig verkoopbestaan leidt. Bij het voorganger model koos ongeveer een kwart van de klanten zelfs voor de klassieke 4-deurs variant.

Het term ‘notchback’ past echter helemaal niet bij deze elegante sedan, die over een daklijn beschikt die naar achteren eindigt in een gladde, platte S curve zoals bij een stevige coupe. Bij de nu gepresenteerde nieuwe versie versterkten de ontwerpers het dynamische totaalbeeld met concave flanken, die zo het dorpel gebied versterken en de spatborden dikkere wangen geven. De nieuwe A3 Limousine is iets langer (4,5 centimeter), breder (2 centimeter) en hoger (1 centimeter) dan zijn voorganger. Toch oogt de A3 Limousine niet alsof hij uit zijn voegen barst. Optisch is het totale visuele pakket goed in balans. Vergeleken met de A3 Sportback is de Limousine ongeveer 15 centimeter langer (4,50 x 1,82 x 1,43 meter).

Met als voordeel dat er 425 liter aan bagage in de kofferbak past: 45 liter meer dan in de hatchback, maar even veel als de vorige A3 Limousine aan kon. De daklijn van de A3 Limousine loopt behoorlijk schuin af. Dat doet het ergste vrezen voor de hoofdruimte achterin, maar dat valt mee. In een echte limousine zit je comfortabeler, maar achterin deze Audi kan men het, ook als je lang bent, best even uithouden.

Net als bij de Sportback kan de klant kiezen uit diverse motor en transmissie varianten: 2 TSFI benzineblokken en 2 TDI diesels. Tijdens de eerste kennismaking in de omgeving van Neuburg an der Donau, concentreerde de test zich op de nieuwe 35 TSFI MHEV versie met 150 pk bij 5.000 – 6.000 toeren per minuut, die alleen wordt geleverd met de 7-traps S-Tronic transmissie. Aan koppel is er maximaal 250 Nm beschikbaar tussen de 1.500 en 3.500 toeren. De A3 Limousine accelereert in deze vorm in 8,4 seconden naar 100 km/u, terwijl de topsnelheid 232 km/u bedraagt.

De extra ‘MHEV’ aanduiding van de 1,5 liter turbobenzinemotor met 4 cilinders verwijst naar de 48 volt milde hybride technologie, die 0,4 liter brandstof per 100 kilometer zou moeten besparen. Geïntegreerd in het aandrijfsysteem, creëert de 48 volt batterij, die onder de passagiersstoel voorin is geïnstalleerd, extra prestatiepotentieel. Deze hangt nauw samen met remmen en accelereren. Bij het remmen recupereert een starter/generator energetisch energie in de accu om in de vorm van 12 pk en 50 Nm te assisteren bij het wegrijden of accelereren vanaf lage motortoerentallen. De elektronica zorgt er onder bepaalde rij omstandigheden ook voor dat de motor in een gunstiger toeren bereik werkt, wat helpt om brandstof te besparen. Bovendien kan de A3 ook op deze manier “zeilen”: dan schakelt de verbrandingsmotor bijna onmerkbaar uit, en vervolgens weer aan wanneer er behoefte is aan versnelling.

Het gemiddelde verbruik tijdens de stevige testrit over landwegen in een heuvelachtig gebied kwam uit op 6,8 liter per 100 kilometer. Dit is een behoorlijk verschil met de NEDC cijfers, want in de catalogus staat 4,7 tot 4,9 liter per 100 kilometer. Maar voor een benzinemotor in deze klasse en met dit prestatieniveau is het een goed resultaat. Over het algemeen maakt de aandrijving een harmonieuze indruk in bijna alle rij omstandigheden. Alleen wanneer de motor is uitgeschakeld en weer aan de bak moet, bijvoorbeeld bij het inhalen, hoor je een krasserig en blikkerige geluid. Dat doet afbreuk aan de premium status van Audi.

Als je plaatsneemt achter het stuur en de motor start, verrast de keuzehendel van de S-tronic automaat. In zijn herziene vorm is hij teruggebracht tot een schattige kleine schakelaar die alleen met de duim en wijsvinger kan worden bediend. Bijzonder, maar niet onpraktisch, temeer daar met het miniatuurdesign ruimte wordt gewonnen in de middenconsole, bijvoorbeeld voor de opberg / oplaad houder voor de mobiele telefoon.

Ook de draaiknop die typerend was voor het Audi bedieningsconcept van het multimediasysteem is verdwenen. Een aanraak scherm heeft nu zijn functie overgenomen. Dat heeft vooral nadelen: de oude knop was gemakkelijk te bedienen tijdens het rijden, zelfs als je naar de weg kijkt. Het aanraak scherm daarentegen wil dat jouw ogen goed op het display gericht houdt zodat je niets mist. Om dit concept te redden, moet echter ook worden vermeld dat verschillende functies door stembesturing kunnen worden geactiveerd.

Leuk is eveneens dat er nu ook een head-up display beschikbaar is voor de A3. Die kan belangrijke informatie op de voorruit projecteren. Het voordeel is dat de bestuurder zich daarmee meestal alleen op de weg kan concentreren. Helaas heeft deze verstandige extra uitrusting een meerprijs van 800 euro. Het dashboard is strak vormgegeven en is, zoals bij alle modellen van Audi, prachtig afgewerkt. Wat verder opvalt, is dat het aan boord lekker stil is. Dat is niet alleen aan de beschaafde motor te danken. Ook van windgeruis en van rol geluiden van de banden heb je weinig last, zodat je in deze A3 Limousine vele comfortabele kilometers kunt afleggen.

Op het gebied van infomedia is de A3 Limousine weer helemaal bij de tijd: DAB+ radio is standaard en de Audi beschikt over een Wifi hotspot en een draadloze telefoon oplader. De navigatie voorspelt ontwikkelingen in de verkeerssituatie. Als verderop een tempolimiet geldt, dan krijgt de bestuurder een signaal dat hij zijn / haar voet van het gaspedaal kan halen. Dankzij communicatie met andere bronnen (‘car-to-X’) helpt de A3 Limousine zelfs om in bepaalde steden een vrije parkeerplek te vinden. De auto kan ook met verkeerslichten communiceren, zodat jij kunt surfen op een groene golf in de stad.

Aan de veiligheidssystemen van de A3 Limousine kun je een heel epistel wijden. Standaard op de Audi zijn een spoorassistent (waarbij men een waarschuwing krijgt als de wegmarkering overschreden wordt) en een systeem dat frontale aanrijdingen vermijdt of de schade daarvan minimaliseert. Wie extra betaalt, krijgt adaptieve cruise controle die ook helpt om tussen de wegmarkeringen te blijven. Dat laatste doet hij zo enthousiast dat het snel nogal betuttelend wordt. Ik heb deze assistent daarom snel uitgeschakeld. Via Drive Select (211 euro extra) kan men het karakter van de Audi sportiever maken: de besturing en de schakelmomenten worden dan aangepast. Kies je ook voor het sportonderstel, dan kun je behoorlijk wat lol beleven in de A3 Limousine. Het verschil tussen comfort en sport is bij de nieuwe generatie duidelijker dan bij het oude model.

 

80%
80%
Awesome

Conclusie

Audi heeft er alles aan gedaan om de sedan aantrekkelijk te houden bij de wisseling naar de nieuwe modelgeneratie (waarvan de voorverkoop afgelopen april startte). Verwacht mag worden dat deze nieuwe A3 Limousine geen schaduwrijk verkoopbestaan ​​zal leiden binnen de modelmix van deze modelserie, temeer daar de meerprijs ten opzichte van de A3 Sportback een bescheiden 500 euro is. Maar dat neemt niet weg dat ook deze Audi in 35 TSFI MHEV S-tronic configuratie een prijzig product is: 38.950 euro. Je betaalt beslist premium tarieven. Met S-Line uitrusting wordt het factuurbedrag nog hoger. De A3 Limousine arriveert op 6 augustus in de Audi showrooms.

  • 8
  • Beoordelingen door bezoekers (23)
    4.9

Reageren is niet mogelijk.