Primeur: eerst kennismaking met nieuwe Hyundai i20

0

Hyundai start dit jaar een groot modellenoffensief. Ook de nieuwe i20 maakt daar onderdeel van uit. Die komt in het najaar op de markt. Autointernationaal.nl kan als eerste een test recensie publiceren.

Wat modelcycli betreft, hebben Zuid Koreaanse autofabrikanten weinig geduld. Dat geldt ook voor de Hyundai i20, die in het najaar zal worden afgelost. Het huidige model mag al na 6 jaar met vroeg pensioen. Een select aantal autojournalisten had de mogelijkheid om te rijden met een pre productie-exemplaar.

Aan de buitenkant maakt de licht gegroeide 5-deurs hatchback (de enige carrosserievariant), onmiskenbaar duidelijk dat Hyundai hier een nieuw hoofdstuk heeft geopend. De scherp gesneden zijn voorzien van LED techniek. Dat geldt ook voor de dagverlichting. De grote grille met grofmazige Cascade rooster en het lijnenspel op de motorkap geven het front veel meer karakter dan bij zijn voorganger.

De schouderlijn die via de flank naar achteren oploopt met mooie welvingen in de deurpanelen zijn een lust voor het oog als naar achteren wordt gekeken. Er is een taps toelopende raamband. De achterlichten lijken zich in de flanken te nestelen. Die worden aan de linkerkant omlijst door de tank vulklep. Conform de laatste modetrends verbindt een LED strip beide achterlichten.

Met deze en vele andere details heeft de i20 duidelijk meer uitstraling dan zijn voorganger, hoewel hij met 4,04 meter een vrijwel onveranderd formaat heeft. De wielbasis is wel iets gegroeid, namelijk met 1 centimeter tot 2,58 meter. De carrosseriebreedte nam met 3 centimeter toe tot 1,75 meter. Dat is ook binnenin goed merkbaar, want er is duidelijk meer bewegingsvrijheid voor de bestuurder en de voorpassagier. Verder is de ruimte achterin ook goed voor elkaar. De kofferbak is bijna van C segment niveau met een inhoud van 351 liter. Overigens is het zicht rondom echt goed. Daarvoor zorgen de verlaagde gordellijn en de kleine driehoekige raampjes in de C stijlen. Deze laatste geven duidelijk zicht op fietsers die verstopt kunnen zitten bij andere auto’s.

Ook de opgeruimde werkplek biedt een goed overzicht. Zoals gebruikelijk bij auto’s in hogere segmenten, kun je in de toekomst de i20 eveneens met een digitale cockpit krijgen. Naast het touch screen van het infomediasysteem met een 10,25 inch scherm zit er ook een kleiner ogend, maar feitelijk even groot display achter het stuur. De bestuurder krijgt een dik, eersteklas lederen stuur in handen en hij kan de stoel heel goed aanpassen aan zijn wensen. Maar niet alles is ultramodern, want er zit nog een mechanische vergrendeling hendel in de middenconsole die als handrem dienst doet.

De prachtig soepel glijdende schakelpook van de handbak met 6 versnellingen vereist weinig aandacht. Hij is gekoppeld aan een 1,0 liter benzinemotor met drie cilinders, die dankzij turbocompressie de i20 vrolijk voortstuwt, al voelt hij toch een beetje minder gespierd aan dan de 100 pk die Hyundai belooft. Op de snelweg kon de virtuele snelheidsmeter naald slechts met moeite op 180 km/u worden gekregen. Gezien het vertrouwenwekkende weggedrag en het zelfs op topsnelheid aangenaam lage geluidsniveau in het interieur, zou de i20 gemakkelijk meer dan 200 km/u moeten kunnen neerzetten.

Ook het onderstel is prettig comfortabel, gewaagde links/rechts manoeuvres worden netjes gepareerd en de Hyundai wordt door het ESP systeem op koers gehouden als de bestuurder overmoedig is of een fout maakt. De indirecte besturing bevordert ook de rust aan boord. Hyundai zegt officieel niets over het verbruik, maar de boordcomputer liet 6,4 liter zien. Tijdens de test heb ik de benzinepomp praktisch niet hoeven te bezoeken.

Hyundai heeft ook de assistentiesystemen geüpgraded. De botsingsvermijding herkent nu voetgangers en fietsers, en er is ook een vermoeidheid waarschuwing. Als jij zit te dromen bij een stoplicht dat groen is geworden, waarschuwt de i20. Als jij niet zeker bent van de snelheidslimiet ter plaatse, dan kan je daarvoor op het display kijken om erachter te komen wat aldaar geldig is. Als de bestuurder buiten de rijstrook dreigt te komen, duwt het stuur van de Hyundai hem zachtjes op de juiste koers. Dankzij deze technologie kan jij zelfs even jouw handen van het stuur halen. De i20 wordt ook geleverd met een noodoproep systeem en de momenteel populaire internettechnologieën.

 

80%
80%
Awesome

Conclusie

Gezien deze en enkele andere technische upgrading gaat de prijs natuurlijk omhoog. En zo blijkt ook met de i20 dat Hyundai niet meer het lage prijsmerk van de afgelopen jaren is. De basisversie met de 100 pk sterke 1,2 liter turbobenzinemotor gaat circa 17.495 euro kosten, oftewel een halve rug meer dan de huidige instapprijs. In ruil daarvoor krijg je echter ook veel meer 'auto'. Maar aan de andere kant: als jij luxe apparatuur en een eersteklas motor wilt (de 120 pk sterke 1.0 T-GDI met een 48 volt mild hybride systeem), wees dan niet verbaast als jij daar straks 26 mille voor moet betalen.

  • 8
  • Beoordelingen door bezoekers (19)
    8.3

Reageren is niet mogelijk.