Seat maakt ruim baan voor Cupra

0

Seat zal in haar toekomstige projecten tot 2025 een bedrag van 5 miljard euro investeren. Hiertoe heeft het merk haar strategie op het gebied van elektrificatie gewijzigd.

Enkele dagen na de indiensttreding van haar voormalige baas bij Renault hield Seat een persconferentie om haar toekomst te bespreken. Toeval? Het is onmogelijk om daar achter te komen, maar het is in ieder geval een manier om te laten zien dat Seat op geen enkele manier uit het lood geslagen is door het vertrek van Luca de Meo, die het Spaanse automerk op een briljante manier nieuw leven heeft ingeblazen.

Zijn opvolger, Carsten Isensee (foto), wil direct vanaf de eerste dag een krachtige indruk maken en deed tijdens de persconferentie een belangrijke aankondiging: Seat zal in de periode tot 2025 liefst 5 miljard euro investeren in de ontwikkeling van nieuwe modellen en in apparatuur plus installaties voor de fabrieken in Martorell en Barcelona, met als doel het gamma te elektrificeren. Ook is een deel van het budget bestemd voor onderzoek en ontwerpprojecten. Seat laat haar aanstaande el-Born (een kloon van de Volkswagen ID.3) in het Duitse Zwickau als Cupra bouwen, maar Isensee heeft bevestigd dat de hoofdfabriek in Martorell vanaf 2025 geschikt zal zijn voor de productie van elektrische modellen; een tijdstip dat misschien nog ver weg lijkt, maar de nieuwe topman stelt dat de markt voor elektrische auto’s nu nog niet “volwassen” is (lees: voldoende schaalgrootte heeft voor een volumemerk in het lagere prijssegment).

Seat heeft haar elektrificatie strategie ook aangepast. Het merk zou in de komende maanden de el-Born lanceren, eer herlabelde versie van de Volkswagen ID.3, maar dit model gaat bij nader inzien alleen verkocht worden door de Cupra sport divisie. Seat had daarnaast de opdracht van Volkswagen gekregen om de toekomstige elektrische stadsauto’s van de groep te ontwerpen. Die taak is de Spaanse dochter een paar maanden terug ontnomen. Isensee legt uit dat dit met name te wijten is aan het getalm van Seat in China, het land waar de elektrische auto in kwestie zou worden geproduceerd.

Isensee ontwijkt de vraag of wij vóór 2025, als de eerste in Martorell te produceren Seat in de verkoop gaat, in plaats van de el-Born wel een ander emissievrij model van het merk kunnen verwachten. Hij wekt de indruk dat dit niet zo nodig is. Isensee laat weten tevreden te zijn met de Mii Electric, waarvoor de belangstelling de verwachtingen van de fabrikant heeft overtroffen. Seat zet daarnaast de komende maanden in op stekker hybride uitvoeringen van de Leon en Tarraco. Er is door Isensee geen aankondiging gedaan over wijziging van het gamma, dat daarom zodoende zal blijven bestaan ​​uit de Mii, de Ibiza, de Leon, de Arona, de Ateca en de Tarraco (zie foto boven).

Seat versterkt daarentegen haar imago als lid van de Volkswagen familie die gespecialiseerd is in nieuwe vormen van mobiliteit. Het merk heeft onlangs een elektrische scooter gepresenteerd. Seat zal de rol van “gateway” voor de Volkswagen Groep op zich nemen, aldus de formulering van Isensee, die er aan toevoegde “dat onze klanten gemiddeld 10 jaar jonger zijn dan het marktgemiddelde”. Verder zou bij Seat het aandeel kopers die voor het eerst een auto aanschaffen het hoogst zijn.

De 5 miljard euro kostende strategiewijziging van Seat is ook een manier om de scheiding van Cupra, dat in 2018 werd gepromoveerd tot zelfstandig merk, beter te rechtvaardigen. Hiertoe zal het onderscheid duidelijker worden: generalist versus premium. Isensee verwoordt het als volgt: “Deze 2 merken zijn 2 kanten van dezelfde medaille. Seat biedt Cupra inderdaad een basis voor volumegroei in termen van productie, R&D en human resources. Als generalist krijgt het hoofdmerk hiermee haar handen vrij zichzelf te positioneren in het segment van de meest emotioneel geladen auto’s. Het hogere segment laat Seat in de toekomst over aan Cupra”.

Om diens premium status beter in de verf te zetten, zal er volgend jaar worden gestart met de verkoop van de Formentor; een stekker hybride cross-over met een uitgesproken design die boven een soortgelijke uitvoering van de Leon in het gamma komt. Seat wil op deze manier Cupra versneld laten uitgroeien tot een zelfstandig merk. Wayne Griffiths (foto), naast vice-president voor Verkoop & Marketing bij Seat ook de CEO van Cupra, onderstreept dat beide merken essentieel zijn voor de ontwikkeling van de onderneming. “Elk label heeft zijn eigen rol, zijn eigen persoonlijkheid en appelleert aan uiteenlopende klantprofielen. Ze vullen elkaar dus volledig aan, maar kunnen elkaar tegelijkertijd niet vervangen. Seat vormt de entree naar de Volkswagen Groep met de jongste klanten.

Cupra daarentegen focust zich op een nieuw marktsegment, tussen de volume en traditionele premium markten in. Wij zijn er van overtuigd dat daar een enorm groeipotentieel is onder consumenten die op zoek zijn naar een auto met een unieke karakter”. Je zou kunnen zeggen dat de Chinese nieuwelingen Lynk & Co en Polestar in dezelfde vijver gaan vissen als Cupra. Griffiths denkt dat het potentieel voor dit label zo groot is, dat een jaaromzet van 1 miljard euro haalbaar moet zijn wanneer het volledige modelprogramma beschikbaar is. “De Formentor is een keerpunt bij onze doelstelling om autoliefhebbers wereldwijd bij ons merk te betrekken”. Een volledig elektrische versie van deze cross-over is evenwel niet gepland omdat dit model op het ‘oude’ MQB onderstel staat (van onder andere de Ateca en de Leon) en niet op het MEB platform dat door moederbedrijf Volkswagen speciaal voor emissievrije auto’s is ontwikkeld.

Het wordt tijdens de persconferentie niet helemaal duidelijk waarom de nieuwe el-Born exclusief door Cupra verkocht gaat worden. Griffiths laat doorschemeren dat het prestatieniveau van deze elektrische auto (en dan met name de acceleratie vanuit stilstand) beter bij dit sportieve merk past dan bij het minder op zijn borst kloppende Seat. Maar het kan ook een door boekhouders afgedwongen beslissing zijn. Seat verkoopt traditioneel haar varianten van Volkswagen producten tegen een lagere prijs. Bij de el-Born zou dit als ID.3 afgeleide een nog hoger verlies betekenen. Door het model een stevig Cupra prijskaartje te geven, kan voorkomen worden dat men in Wolfsburg er goed op toe moet leggen. De el-Born gaat zoals gezegd in het Duitse Zwickau geproduceerd worden en verschijnt in 2021 op de markt.

Reageren is niet mogelijk.