Volkswagen ID.4 is er voor het hele gezin

0

Langzaam maar zeker maakt Volkswagen zich op voor het marktdebuut van de ID.3 . De pers heeft er inmiddels mee kunnen rijden. De eerste indruk van Autointernationaal.nl : afgezien van wat schoonheidsfoutjes (goedkope interieurmaterialen, door software mankementen zijn nog niet alle functies beschikbaar) een kloeke elektrische auto die zeker in de basisuitvoering modellen van de concurrentie slapeloze nachten kan bezorgen. Die zijn voor dezelfde prijs vaak een klasse kleiner (Opel Corsa-e, Renault Zoé).

Toch heeft de ID.3 wel een structureel probleem: de capaciteit van zijn bagageruimte. Die zal met 385 liter voor menig gezin te klein zijn. Niet voor niets zijn stationwagens in het C segment razend populair. Die kunnen veel meer bagage aan. Maar gelukkig heeft Volkswagen nog een tweede ijzer in het vuur: de ID.4. De ontwikkeling daarvan is nu vrijwel afgerond. Daarom aarzelt het Duitse merk niet langer om hem op straat te laten zien om hem zo te promoten. De ID.4 is echter nog steeds bedekt met een zebracamouflage materiaal. In afwachting van de officiële presentatie (die in augustus 2020 zou plaatsvinden) geeft Autointernationaal.nl jou alle informatie over de volgende elektrische middenklasser van Volkswagen.

De grote broer van de ID.3 is met een lengte van ongeveer 4,60 meter precies 34 cm langer dan de ID.3. Maar niet alleen passagiers zouden moeten profiteren van een royalere ruimte. Ook de kofferbak capaciteit groeit en wel tot een capaciteit van 585 liter; een verschil van meer dan 50 procent! Voor de rest is deze ID.4 eigenlijk niet zo spannend. Gebaseerd op het MEB platform, dat uiteindelijk voor alle elektrische modellen van Volkswagen gebruikt gaat worden, neemt hij logischerwijs de batterijen en motoren van de ID.3 over. Reken daarom op onder andere een 204 pk krachtbron, gemonteerd op de achteras, en 58 of 77 kWh accu’s. Uitgerust met deze batterijen zou de ID.4 in staat moeten zijn om tussen de 400 en 500 km af te leggen. Later zullen andere versies het assortiment vervolledigen. Een tweede motor van 102 pk kan op de vooras worden geplaatst om vierwielaandrijving te creëren plus een cumulatief vermogen van 306 pk.

Er is nog geen officiële informatie over de prijs, maar Autointernationaal.nl verwacht een 15 procent hogere prijsstelling dan de ID.3. Dit betekent dat de tarieven bij ongeveer 41,5 mille gaan beginnen. Maar vroege vogels zijn aangewezen op de First Edition uitvoering van de ID.4. Die is luxueuzer uitgerust, maar ook wat duurder: afgerond 44.000 euro. Nog steeds een zeer schappelijke prijs als je bedenkt dat je bij Peugeot voor hetzelfde geld een e-2008 Allure krijgt die een klasse kleiner is en met 136 pk veel minder krachtig. Ook Kia mag zich voor wat betreft de klandizie voor de Niro (vanaf 44.310 euro) zorgen gaan maken. Die heeft weliswaar een grotere batterijen set (64 kWh), maar is inmiddels een te afgelebberd model om nog aan de uitstraling van de ID.4 te kunnen tippen.

Reageren is niet mogelijk.