Lexus ES gaat in de herkansing

0

De Lexus ES 300h is nu een kleine 2 jaar op de markt. In 2019, het eerste volle verkoopjaar, werden er 159 exemplaren van verkocht in Nederland. Ter vergelijking: de BMW 5-serie ging toen 2.422 keer over de toonbank. Van een serieus te nemen alternatief was toen geen sprake, maar liggen de kaarten in 2020 anders? Niet echt. De verkoop is met meer dan een derde gedaald. De Lexus ES 300h lijkt zijn doel dus te missen. De importeur laat het er echter niet bij zitten en werpt nu een aangepaste modelreeks in de strijd. Want blijkbaar is een CO2 uitstoot van 119 à 127 gram per kilometer niet voldoende om zakelijke klanten over de streep te trekken.

Voor het nieuwe modeljaar introduceert Lexus als optie digitale buitenspiegels op de ES 300h. Daar heeft de concurrentie niet van terug. Eind 2018 kon je al digitale buitenspiegels op de ES in Japan krijgen, maar nu de Europese autoconsument ook. Schermen aan de binnenkant van de A stijlen projecteren het beeld dat de camera’s opvangen. Verder zijn een aantal zaken voortaan standaard op de vernieuwde Lexus ES. Zo biedt de instapper Comfort Line onder andere Blind Spot Monitor & Rear Cross Traffic Alert met rem functie, een elektrisch bedienbaar schuif/kantel dak, Bi-LED koplampen en automatische airconditioning met 2 temperatuurzones.

Optioneel (en standaard op de nieuwe 55.450 euro kostende Business Line uitvoering) is een 12,3 inch display met ondersteuning voor Apple CarPlay en Android Auto. Andere zaken die je kunt krijgen op de Lexus zijn een draadloze oplaadmogelijkheid voor smartphones, antracietkleurige 18 inch licht metalen velgen, een regensensor, een CD/DVD speler en stuurwiel verwarming. De Luxury Line is wat deftiger en heeft onder meer houtafwerking in het dashboard, een draadloze smartphonelader, elektronisch bedienbare achterklep, regensensoren, lederen bekleding en stoelkoeling voorin. Deze uitvoering is er vanaf 61.505 euro. De 67.455 euro kostende Executive Line is de luxe subtopper, met bovenop de uitrusting van de Luxury Line onder meer elektrisch verstelbare rugleuningen achterin, parkeerhulp, speciale dempers, Triple LED koplampen, stoelverwarming achterin en airconditioning met 3 temperatuurzones. De meest luxe ES is de President Line. Die heeft als extra’s ten opzichte van de Executive Line de eerder genoemde digitale zijspiegels, een 10,9 inch groot Head-up display en een met hout afgewerkte middenconsole. De President Line kost 69.855 euro.

Moet het allemaal wat sportiever, dan kun je voor de 59.450 euro kostende Business F Sport uitvoering opteren. Die biedt 19 inch wielen, sportstoelen, een sportstuur met flippers, een sportonderstel met adaptieve dempers, Drive Mode Select, een geheugenfunctie voor de bestuurdersstoel en zwarte hemelbekleding. Hij heeft dezelfde sportieve uiterlijke aankleding als de F Sport uitvoering. De F Sport Premium is leverbaar vanaf 66.245 euro en is de meest luxueus aangeklede sportieve ES. Die heeft bovenop de uitrusting van de F Sport Line onder meer het 12,3 inch infomediascherm en een geluidssysteem van Mark Levinson.

De prijzen voor de modeljaar 2021 uitvoering van de Lexus ES 300h beginnen bij 54.495 euro. Dat is 5 euro meer dan voorheen. Je krijgt dan de eerder genoemde Comfort Line. Ongeacht het uitrusting niveau zit er onder de kap een 218 pk hybride aandrijflijn met een atmosferische 4 cilinder benzinemotor als basisunit. Sportieve prestaties levert de Lexus daarmee niet, maar hij is (met name in elektrische modus) wel lekker stil. Dat komt het comfortniveau ten goede. Ter vergelijking: de vernieuwde BMW 5-serie is er vanaf 56.516 euro (518d). De Mercedes-Benz E klasse kost als 200d 59.735 euro. De prijzen van de Audi A6 beginnen bij 61.820 euro. Voor dat bedrag krijg je de 35 TDI uitvoering. Allemaal diesels dus, waar de Lexus een meer toekomstbestendige benzinemotor onder de kap heeft.

 

Reageren is niet mogelijk.