Maserati Quattroporte is na 3 jaar bijna niets meer waard

0

De Britse magazine WhatCar? heeft onderzocht welke nieuwe auto’s in 3 jaar tijd het meest aan waarde verliezen. De ‘winnaar’ blijkt in die periode 80 procent van zijn nieuwprijs af te schrijven.

De kostenpost afschrijving wordt vaak over het hoofd gezien wanneer consumenten een beslissing nemen over welke auto zij zullen kopen. En hoewel andere uitgaven aan bijvoorbeeld brandstof, onderhoud en wegenbelasting ook een duit in het zakje doen, zijn die zelden zo hoog als het bedrag dat een nieuwe auto in de eerste jaren aan waarde verliest. Een bovengemiddeld snelle afschrijving zorgt dus voor extra kosten, maar voor occasionkopers kan dit juist reden zijn om modellen die daar onder lijden een tweede blik te gunnen. Zij betalen immers relatief weinig geld voor een auto van bijvoorbeeld 3 jaar oud. Al valt zeker niet uit te sluiten dat modellen die aanvankelijk veel waarde verliezen, sneller zal blijven depreciëren dan zijn concurrenten.

De bevindingen van WhatCar? hebben betrekking op de Britse automarkt, maar (ook) in Europa vallen de appels niet ver van de boom, waardoor de situatie in andere landen waarschijnlijk slechts marginaal anders zijn. Ook in Nederland dalen dieselmodellen namelijk het hardst in waarde. De cijfers van het magazine zijn gebaseerd op de inruilwaarde van een exemplaar dat 58.000 kilometer (36.000 mijl) heeft gereden. Kampioen qua afschrijving is met afstand de dieseluitvoering van de Maserati Quattroporte. Die heeft na 3 jaar een restwaarde van 20,8 procent. Oftewel: in 36 maanden dient de eigenaar bijna vier vijfde van de nieuwprijs  af te schrijven. De grote waardedaling van de Italiaanse berlina komt niet zozeer door ondermaatse kwaliteit of door grote roestgevoeligheid, maar doordat Maserati veel te hoge nieuwprijzen hanteert. Pas op de occasionmarkt blijkt wat de werkelijke waarde van een auto is. En in het geval van de Quattroporte ligt die dus ver onder de nieuwprijs. Dat komt (onder andere) door tegenvallende rijeigenschappen, een ongecultiveerde dieselmotor, het ontbreken van diverse rij assistentie systemen en een gedateerde infomedia installatie.

Zijn landgenoot Fiat Tipo 1.6 Multijet laten Britten op de occasionmarkt ook links liggen. Deze Italiaan is na 3 jaar nog maar 21,1 procent van de nieuwprijs waard. Zijn segmentgenoot Peugeot 308 1.5 Blue HDi 100 doet het nauwelijks beter. Dat komt doordat ook Franse auto’s geen al te beste reputatie op het gebied van bouwkwaliteit hebben. Na 3 jaar resteert bij inruil voor deze Peugeot slechts 21,4 procent van de nieuwwaarde . De rest voor de top-5 bestaat uit 2 modellen die net als de Maserati Quattroporte onhandelbaar groot zijn: Op plek twee zien we de als een A4 ogende Audi A8L 55 TFSI Quattro en de immense Mercedes-Benz S 560 Cabriolet. Bij dit Duitse duo moet je na 3 jaar er rekening mee houden dat zij nog maar respectievelijk 23,2 procent en 24,2 procent van de nieuwprijs waard zullen zijn.

Lager in de top-10 komen wij de Peugeot 108 tegen (na 3 jaar nog slechts 24,6 procent van de nieuwprijs waard), de vrijwel identieke Citroën C1 (25,6 procent), de Jaguar XF 3.0d V6 (25,6 procent), de Fiat 500C (26,4 procent) en de Vauxhall Astra 1.5 CDTI (26,6 procent). Voor wat betreft 4 auto’s van dit 5-tal, dient voor de Nederlandse marktsituatie een uitzondering te worden gemaakt. Om te beginnen worden A segment modellen in Groot-Brittannië structureel lager gewaardeerd dan bij ons. Dat heeft onder andere te maken met de langere reisafstanden. Wij hebben er geen probleem mee om met een Citroën C1, Fiat 500 of Peugeot 108 van A naar B te rijden, maar Britten ervaring zoiets echt als ‘crisis’. Verder heeft Vauxhall in het Verenigd Koninkrijk een veel slechter imago dan bij ons. Dat komt doordat Ford, decennialang marktleider, als de nationale lieveling wordt gezien. Ook door de pers. Vauxhall is dan per definitie de underdog. In Nederland is de auto pers minder geneigd om Ford op te hemelen, en dus om te trappen naar Opel.

Reageren is niet mogelijk.