McLaren presenteert lichtgewicht architectuur voor hybride supersportwagens

0

McLaren heeft de volgende stap van haar toekomstplan gepresenteerd. Met een nieuwe architectuur willen de Britten er voor zorgen dat de supersportwagens van het merk in de toekomst geëlektrificeerd kunnen worden.

Het nieuwe lichtgewicht platform is van koolstofvezel vervaardigd en zal als basis dienen voor toekomstige hybride modellen. McLaren heeft er voor gekozen om geen gebruik te maken van het bestaande onderstel omdat de gewichtsbesparing met carbon bedoeld is ter compensatie van de extra kilo’s van de elektrische componenten. Dat is niet helemaal gelukt, maar het is de Britten wel gelukt om het meergewicht te beperken tot 30 à 40 kilo. Dat is niet veel, als je weet dat het hybride systeem van de McLaren P1 afgerond 140 kilogram weegt.

McLaren ging niet over één nacht ijs bij de ontwikkeling van deze van koolstofvezel vervaardigde kuip. In het nieuwe, ruim 55 miljoen euro kostende, Composites Technology Centre (MCTC) van de Britten in de regio Sheffield werd aandacht besteed aan de manier waarop het carbon wordt verwerkt. Door middel van software worden de ideale vorm van het materiaal uitgedokterd, zodat er sprake is van een optimale verhouding tussen sterkte en gewicht, zo heeft Mike Flewitt, de CEO van McLaren Automotive, bekendgemaakt.

De nieuwe architectuur heeft de codenaam PLT-MCTC-01 (Prototype Lightweight Tub, McLaren Composites Technology Centre, Number One) gekregen en wordt al sinds 2019 onderworpen aan allerlei tests. De productie van de nieuwe Monocell architectuur laat het aantal werknemers op de site in Sheffield stijgen van 60 nu naar 200 zodra de eerste supersportwagens met dit platform van de band rollen. PLT-MCTC-01 is het eerste compleet nieuwe onderstel van McLaren sinds de introductie van de MP4-12C. Dat was 10 jaar geleden. Diens MonoCell chassis was een belangrijke basis voor zowat elk model van de Britten die sindsdien zijn gepresenteerd.

Het eerste model op basis van het nieuwe, flexibele platform moet volgend jaar al het levenslicht zien. Volgens McLaren moet de lichtgewicht structuur samen met de ervaring die het merk heeft met batterijen en hybride aandrijflijnen voor een rijervaring zorgen die tot nu toe niet voor mogelijk werd gehouden. Er zijn al diverse prototypes van een nieuwe hybride McLaren gespot, maar het is nog niet duidelijk welke plek deze geëlektrificeerde supersportwagen zal krijgen in het gamma.

Flewitt: “Dit nieuwe, ultralichte chassis van koolstofvezel is wat structuur en kwaliteit betreft nog hoogwaardiger. Onze expertise in lichtgewicht composietprocessen en fabricage gecombineerd met onze ervaring in de allernieuwste batterijtechnologie en krachtige hybride aandrijfsystemen, betekent dat we alles in huis hebben om klanten niveaus van geëlektrificeerde high performance auto’s te leveren die tot nu toe gewoon onbereikbaar waren”. Volgens de CEO stelt de nieuwe architectuur McLaren in staat om over te schakelen naar 100 procent geëlektrificeerde supersportwagens.

Reageren is niet mogelijk.