Nieuws telex: nieuwe Peugeot 5008 wordt ook leverbaar in volledig elektrische uitvoering

0

+++ In CHINA herstelt de automarkt zich in een steeds sneller tempo na de corona crisis. Al voor de derde stijgende maand op rij nemen de verkopen toe. Op jaarbasis (sinds januari) is er evenwel nog sprake van een afzetdaling van 19 % met 9.335.512 registraties. Sinds mei is de automarkt echter aan het herstellen. In juli was er sprake van een verkoopstijging van 6,8 % ten opzichte van dezelfde maand in 2019. Het is het grootste positieve verschil sinds China in mei weer overging tot de orde van de dag. Buitenlandse autofabrikanten profiteren het meest van het herstel. Zo was het best verkochte model de Nissan Sylphy, een compacte sedan die op andere markten als Sentra wordt verkocht. Daarna volgen de Volkswagen Lavida (eveneens een compacte sedan, maar dan exclusief voor China bestemd) en de Toyota Corolla. De populairste auto van Chinese makelij was de Wuling Hongguang, een MPV model. De Honda Civic maakte in juli de top5 compleet. Op merkniveau behoudt Volkswagen zijn koppositie, al verloor het wel marktaandeel omdat de verkoopstijging met 1,8 % relatief bescheiden was. Daarna volgen Toyota (29 % hogere afzet), Honda (+20 %) en Nissan (+17 %). Op de 5e plaats redt Geely de nationale eer. De Chinezen geven de voorkeur aan individueel transport sinds de gezondheidscrisis, door het openbaar vervoer links te laten liggen ten faveure van de auto en de fiets. +++

+++ De Ineos Groep is serieus geïnteresseerd in de Smart fabriek in Hambach (Frankrijk) om er zijn GRENADIER terreinwagen te bouwen, een rechtstreekse concurrent voor de Defender. Daimler heeft namelijk een concreet bod gekregen. De Grenadier zou oorspronkelijk in Wales worden geproduceerd, maar daar zaten nogal wat logistieke haken en ogen aan. Bovendien heeft de Brexit het enthousiasme van de Ineos Groep voor deze locatie bekoeld, terwijl de Franse site juist erg aanlokkelijk is omdat daar een kantenklare fabriek staat. “Er is nog geen akkoord, maar wij hebben er alle vertrouwen in”, zo laten de Britten weten. +++

+++ JAGUAR zal nog dit jaar de vernieuwde F-Pace lanceren. Uiterlijk zal er waarschijnlijk niet al te veel veranderen. De vorm van de koplampen blijft ongewijzigd, al is er wel een andere behuizing mogelijk. Zaken als de achterlichten, bumpers en de grille zullen iets worden gemoderniseerd. Het interieur ondergaat een grotere update. Zo krijgt de F-Pace het Pivi (Pro) infomediasysteem dat al geruime tijd te vinden in de Defender. Op motorisch vlak gaat er ook het een en ander veranderen. Nieuw is onder meer de P400 versie: een 3,0 liter 6 cilinder lijn uitvoering die 400 pk produceert. De kersverse D350 motor is ook voor de F-Pace bestemd. Dit is eveneens een 3,0 liter groot 6 cilinder lijn model, maar dan een diesel met 350 pk. Beide motoren hebben 48 Volt ondersteuning, vallen dus onder de noemer ‘Mild Hybrid’, en vervangen de huidige V6 blokken. Ford bouwde deze motoren voor Jaguar, maar zet daar volgende maand een punt achter met het sluiten van haar fabriek in Bridgend. Daarnaast kunnen wij rekenen op een stekker hybride variant van de F-Pace. Die krijgt de 2,0 liter benzinemotor als basisunit. De SVR uitvoering ondergaat eveneens een facelift. Die houdt de bekende 5,0 liter V8 compressor motor. Ford stopt weliswaar ook met de productie van dit blok, maar Jaguar Land Rover heeft laten weten de unit nog minimaal 2 jaar in eigen beheer te willen bouwen. Daarna wordt hij vervangen door een V8 motor van BMW. +++

+++ Kopers van een nieuwe auto worden geconfronteerd met een langere LEVERTIJD . Voor populaire modellen moeten klanten tot 3 maanden extra wachten. De langere levertijden zijn voor deskundigen geen verrassing. Het Britse databureau GlobalData schatte tijdens het hoogtepunt van de corona pandemie, afgelopen voorjaar, dat in 168 van de 173 autofabrieken in Europa en Noord-Amerika niks geproduceerd werd. Consultant McKinsey verwachtte toen dat de internationale fabricage pas in het derde kwartaal weer op gang zou komen. Voordat de betreffende auto’s vervolgens bij de klant kunnen zijn, zijn we maanden verder. Dit verklaart waarom sommige klanten langer op hun nieuwe bolide moeten wachten. Wel verschilt de levertijd sterk van model tot model. De duur van de sluiting van de ­fabrieken is een belangrijke bepalende factor, maar ook de populariteit van de betreffende auto. Met name Audi en Mercedes hebben nu moeite om aan de vraag te voldoen. Wie vandaag een populair model bestelt, moet circa 3 maanden wachten. Voor sommige auto’s loopt de levertijd echter op tot meer dan 6 maanden. Dat heeft niet alleen met het corona virus te maken. Door de strengere uitstoot normen die de Europese Unie ­oplegt ligt het accent op modellen met een relatief lage CO2 emissie. De vraag naar zuinigere auto’s (zoals (stekker) hybride personenwagens) en volledig elektrische voertuigen is sterk toegenomen, maar fabrikanten hebben tijd nodig om hun productie aan te passen. Een andere bepalende factor bij de levertijd is de locatie van de productie. Fabrikanten die auto’s in het Verre Oosten bouwen, hebben al vroeg dit jaar hun ­fabrieken moeten sluiten, maar zijn ook eerder weer opgestart toen bij ons alles nog ‘op slot’ zat. Dit betekent dat met name modellen die uit fabrieken in Oost Europa en de Verenigde Staten rollen, nu nog niet optimaal leverbaar zijn. Anderzijds hebben veel merken ook een vrij groot aanbod aan auto’s die onmiddellijk leverbaar zijn. Dat komt doordat ook de showroom­verkoop zo goed als stil heeft gelegen. Dit betekent dat minder gewilde modellen nu staan te springen om een koper. Nou ja, springen: ze staan vierkante banden te kweken. +++

+++ NIO maakt in 2021 zijn opwachting op de Europese automarkt. Het jonge Chinese merk is gespecialiseerd in elektrische cross-over annex SUV modellen: de EC6 en ES6 in het middensegment en de ES8 in de wat hogere klasse. De ‘S’ types hebben een vrij rechte achterzijde en de ‘C’ een schuin aflopende derrière. William Li, de baas van Nio, laat weten dat het debuut op de Europese automarkt gepland is voor de tweede helft van 2021. Het merk biedt een huurconstructie voor het accupakket aan, wat zorgt voor lagere instapprijzen. Daarbij is het mogelijk om de batterijen set in minder dan 5 minuten te wisselen, waardoor (lange) laadexercities niet aan de orde zijn. +++

+++ PEUGEOT komt begin 2024 met de derde generatie 5008. Eerst (volgende maand) zal de huidige editie nog een facelift ondergaan. De nieuwe generatie, intern P74 genaamd, zal leverbaar worden met 5 en 7 zitplaatsen, wordt praktischer en krijgt tegelijkertijd een meer sexy design. De versie met 2 rijden zetels is vooral bestemd voor de Noord Amerikaanse markt en voor China. Volgens interne bronnen zal de 5-persoons uitvoering meer ruimte hebben op de achterbank; een essentiële eigenschap voor het Aziatische land. Net als de derde generatie 3008 zal de nieuw 5008 het nieuwe eVMP platform krijgen. Dit betekent dat een volledig elektrische versie onderdeel zal uitmaken van het gamma. De e-5008 wordt uitgerust met 1 of 2 motoren die tot 340 pk kunnen leveren. Daarnaast is er een stekker hybride uitvoering gepland. Daarbij zal de huidige EAT8 automaat worden vervangen door een 7-traps exemplaar met dubbele koppeling die wordt vervaardigd door de joint venture die PSA met Punch Powertrain heeft. Als er nog een dieselvariant wordt aangeboden, dan zal dat alleen de 1.5 BlueHDi zijn. De 1.2 PureTech basis benzinemotor krijgt een distributieketting in plaats van een riem. Daarmee reageert het PSA concern op de gebrekkige betrouwbaarheid van deze krachtbron. Milde hybridisatie is ook voorzien voor dit 3 cilinder blok. +++

+++ PORSCHE heeft een luxe probleem: de boven verwachting grote vraag naar de Taycan. Daarom is de introductie van de Cross Turismo variant uitgesteld. Deze terrein look stationwagen uitvoering had eind dit jaar onthuld moeten worden, maar dat tijdstip is verplaatst naar begin 2021. Tegen die tijd hoopt Porsche de vraag naar de (gewone) Taycan beter aan te kunnen. Net als bij de sportsedan uitvoering zijn van de Cross Turismo diverse aandrijfvarianten gepland. Door de corona crisis kregen veel autofabrikanten te maken met teruglopende verkopen die soms verliezen tot gevolg hadden. Porsche behoort samen met Tesla en Toyota tot de weinige producenten die rode cijfers wisten te vermijden. Volgens topman Oliver Blume is dat te danken aan de herstelde vraag vanuit China. Porsche verwacht het hele jaar zwarte cijfers te kunnen schrijven en heeft geen projecten hoeven te annuleren door de corona crisis. Het merk wil ook fors (blijven) investeren in elektrische auto’s. Naar verwachting zal 40 procent van alle verkopen in 2025 gegenereerd worden door volledig emissievrije modellen. Porsche wil dit niet alleen realiseren met uitbreiding van het Taycan gamma, maar ook door de volgende generatie Macan alleen te gaan leveren met een elektrische aandrijflijn. +++

+++ Bij oudere auto’s kan men zich blauw betalen aan REPARATIEKOSTEN . Oorzaken zijn roestende onderkanten, lekkende motorblokken, falende elektronica en haperende stuurinrichtingen: diverse modellen vertonen bijna al deze mankementen en lang niet altijd pas na 10 jaar. De reparatiekosten kunnen in dat geval de waarde van het voertuig overschrijden. De slechtste auto is de van 2006 tot 2015 gebouwde Peugeot 207. Leeglopen kan je ook op de Ford Galaxy, de Fiat 500, de Renault Twingo van 1993 tot 2014, de Fiat Panda van 2003 tot 2012, de Volkswagen Sharan vanaf 1995, de Dacia Logan, de Renault Kangoo vanaf 2008 en de Chevrolet modellen Captiva plus Matiz. Tenzij jij niet terugdeinst voor zelf sleutelen en van verrassingen houdt, valt de aanschaf van deze auto’s af te raden. Maar ook dan is het zaak om er op te letten dat zij grondig zijn gerepareerd, niet te duur zijn en voorzien zijn van een aankoopkeuring. +++

+++ Het is nog geen Battery Day, maar TESLA topman Elon Musk heeft wel alvast een tipje van de sluier opgelicht. Op dit evenement, dat volgende maand samen met de jaarlijkse aandeelhoudersvergadering plaatsvindt, zal de autofabrikant uitgebreid uit de doeken doen wat de stand van zaken is qua accutechnologie. Musk laat nu alvast weten dat wij over 3 á 4 jaar batterijensets met een significant hogere energiedichtheid kunnen verwachten. Het gaat daarbij om in grote aantallen geproduceerde accu’s die 400 Wh per kg kunnen leveren. Ter vergelijking: de energiedichtheid van de huidige, door Panasonic geleverde versie die in de Model 3 gebruikt wordt, is 260 Wh per kg. +++

+++ De VOLKSWAGEN Groep breidt haar testcapaciteit uit om werknemers in Duitsland preventief te kunnen testen op corona. In Wolfsburg kunnen dagelijks 2.400 controles op het virus worden gedaan. Zo hoopt de autofabrikant het aantal besmettingen te verlagen. Volkswagen wil 10 testcontainers te plaatsen in Duitsland. In Wolfsburg, Braunschweig en Emden kunnen werknemers zich nu al laten controleren op het corona virus. De test, in de vorm van een keeluitstrijkje, gebeurt op vrijwillige basis. Het bedrijf neemt de kosten voor zijn rekening. Geteste medewerkers ontvangen binnen 24 uur de uitslag. Volgens Gunnar Kilian, lid van de Raad van Bestuur van Volkswagen, heeft een veilige werkomgeving voor de medewerkers de hoogste prioriteit voor het concern. “Tegelijkertijd neemt de vraag naar auto’s weer toe, dus we willen koste wat het kost voorkomen dat er wederom een onderbreking van de productie komt”. In het afgelopen half jaar leed de Volkswagen Groep een verlies van €1,02 miljard. “Wij nemen daarom alle nodige maatregelen om te voorkomen dat het virus zich verder verspreidt”, aldus Kilian. Op het hoogtepunt van de eerste corona golf kostte de crisis Volkswagen €2 miljard per week. +++

+++ Het circuit van ZANDVOORT heeft een nieuwe naam gekregen. Die zal worden gebruikt als er in 2021 weer op Formule 1 niveau geracet kan worden. Circuit Park Zandvoort heet vanaf heden officieel CM.com Circuit Zandvoort. De nieuwe naam is ‘te danken’ aan sponsor CM.com. Dat is een op wereldwijde schaal opererend communicatiebedrijf uit Breda dat al sinds 2019 geld steekt in het circuit. Die financiële bijdrage wordt nu beloond met vermelding van de naam. De vraag is alleen wie de nieuwe volledige naam ooit gaat gebruiken. In de volksmond blijft de locatie natuurlijk gewoon Circuit Zandvoort heten. +++

Reageren is niet mogelijk.