Skoda schetst er op los met nieuwe Enyaq iV

0

De Skoda Enyaq iV geeft zich steeds meer bloot. Eigenlijk best wel logisch, want het presentatiedatum (1 september in Praag) komt snel dichterbij. Bij wijze van smaakmaker toont Skoda een 4-tal nieuwe schetsen van zijn toekomstige elektrische cross-over.

De Enyaq iV staat op het elektrische, modulaire MEB platform van de Volkswagen Groep. Afgaande op deze schetsen belooft hij een vrij dynamisch design te krijgen. Gelukkig maar, want het ijskastgehalte van de ID.3 (de nieuwe elektrische Volkswagen die gebruik maakt van hetzelfde platform) is wel erg hoog. Karl Neuhold, de designbaas van Skoda, omschrijft het front van de Enyaq iV als de aandachtstrekker van de nieuweling: “Wij leggen bewust de nadruk op een onderscheidende grille van onze elektrische modellen, aangezien dat een onmiddellijk herkenningspunt van ons merk is. In de Enyaq iV is het luchtrooster meer naar voren en rechtop geplaatst, wat de uitstraling krachtiger maakt. De LED Matrix koplampen en de dag verlichting zijn ook bijzonder aantrekkelijk”.

Het resultaat is inderdaad een cross-over met een vrij sportief en agressief design. Het lijkt er ook op dat de grille verlicht is. Maar zo ‘dik’ als op deze schetsen wordt de Enyaq iV niet. Je zult op 1 september zien dat het eindresultaat een stuk minder spannend oogt. Dat is een trucje dat autofabrikanten eigenlijk standaard uithalen als zij aan het schetsen zijn. Dan wordt een auto getoond met overdreven proporties, zonder portier grepen en met oversized lichtmetalen velgen. Ook moeten wij niet rekenen op de minimale grondspeling die de Enyaq iV op de schetsen heeft.

Kort door de bocht is de Enyaq iV de Tsjechische versie van de Volkswagen ID.4. Opmerkelijk genoeg komt er van de ID.3 géén Skoda variant, noch een Seat versie, maar wel een Cupra interpretatie: de El-Born. De Enyaq iV is 4,64 meter lang en 1,62 meter hoog. De wielbasis bedraagt 2,77 meter. Hij kan 585 liter bagage vervoeren. Hij zal bestelbaar worden in 5 varianten die op 3 manieren kunnen worden opgeladen. Dat kan om te beginnen thuis met een 230 volt aansluiting of een 11 kW Wallbox. Opladen duurt dan tussen de 6 en 8 uur. Hang je de Enyaq iV aan een 125 kW DC snellader, dan is de batterij in 40 minuten voor 80 procent opgeladen. Instapper in het leveringsprogramma staat de Enyaq met 150 pk, een 55 kWh batterij en een rij bereik van 340 kilometer (gemeten volgens de WLTP norm). Die basisuitvoering krijgt als aanduiding ‘iV 50′. Een trede hoger staat de 180 pk sterke iV60 versie met een 62 kWh batterij en een actieradius van 390 kilometer. De 204 pk sterke Enyaq 80 iV met 82 kWh batterij komt 500 kilometer ver. Aan de bovenkant van het gamma staan 2 vierwiel aangedreven varianten, beide met de 82 kWh accu. Zij zijn 265 pk of 306 pk sterk, hebben beide een range van 460 kilometer en dragen de typeaanduiding ’80 iV X’ en ‘ 80 iV RS’.

Over 2 jaar wil Skoda meer dan 10 (deels) elektrische modellen in haar gamma hebben. Momenteel zijn dat er 2: de volledig elektrische Citigo-e iV en de stekker hybride Superb iV. Van de Enyaq iV volgt in 2021 een tweede carrosserievariant. Die heeft de meer schuine daklijn van een coupémodel. De achterzijde van deze Enyaq iV is tamelijk recht. Het design is overduidelijk afgeleid van dat van de Vision iV conceptstudie die Skoda vorig jaar tijdens de autosalon van Genève liet zien. Dat showmodel had de sterk aflopende daklijn van het coupémodel, maar in productievorm debuteert de Enyaq iV dus als een reguliere cross-over met een verder naar achteren doorlopend dak. De eerste 1.895 exemplaren van deze Enyaq iV zullen worden geleverd als Founder’s Edition. Die is op de schetsen te zien (op het voorspatbord zit een speciale badge). Het productieaantal is gebaseerd op het jaar van oprichting door Vaclav Laurin en Vaclav Klement van Skoda: 1895. De naam Enyaq is afgeleid van de Ierse naam Enya, volgens de Tsjechen betekent dat ‘bron van leven’. Alle namen van elektrische Skoda modellen zullen beginnen met een de letter ‘E’. Aan het eind van dit jaar rollen de eerste exemplaren van de Enyaq iV in Mladá Boleslav van de band. Begin volgend jaar staat hij bij de Nederlandse dealers.

Reageren is niet mogelijk.