Voor het hele gezin, maar toch helemaal Aston Martin: test DBX

0

Aston Martin waagt zich voor het eerst aan een SUV. Alles wijst er op dat de DBX het belangrijkste model is dat het merk ooit uitbracht. Niet alleen omdat deze SUV het financiële bloeden moet stelpen, maar omdat concurrenten als Bentley en Lamborghini inmiddels meer dan de helft van hun verkopen realiseren met hun Bentayga respectievelijk Urus.

De DBX is de laatste kans voor Aston Martin. Zo ziet vriend en vijand van het automerk de SUV. Zelfs voor de corona pandemie was de fabrikant al diep in de problemen, met dalende verkopen en oplopende verliezen. Kijkend naar de aandelenkoers, geven beleggers geen cent meer voor de toekomst van Aston Martin. Gelukkig was er een miljardair in de vorm van Lawrence Stroll die bereid was een financiële reddingsboei uit te werpen. Die fungeerde in de praktijk ook als strop voor CEO Andy Palmer, want die is inmiddels vervangen door de van partner Mercedes-AMG overgekomen Tobias Moers. Jammer en onterecht. Het eerste wat Palmer deed toen hij in 2014 in dienst trad als topman van Aston Martin was het licht op groen zetten voor het productierijp maken van de DBX.

Aston Martin heeft dus ruim de tijd genomen voor de ontwikkeling van de DBX. Bij het leveren van kwaliteit dien je nou eenmaal niet over een nacht ijs te gaan. Maar de DBX komt nu wel later op de markt dan wenselijk zou zijn geweest voor Aston Martin. Enerzijds omdat het merk nu niet kan profiteren van de hausse in de autoverkopen waarvan tot in 2019 sprake van was. En anderzijds omdat de ontwikkeling van de DBX de Britse autofabrikant volkomen uitgeput lijkt te hebben. Het gevaar bestaat dat zelfs de miljoenen ponden van Stroll niet voldoende zullen zijn om een faillissement te voorkomen. Laten wij dus hopen dat de DBX een winnaar wordt en snel voor voldoende inkomsten zorgt om de toekomst van Aston Martin veilig te stellen.

Voor de aandrijving van de DBX zorgt een 4,0 liter grote V8 van Mercedes-AMG die gekoppeld is aan een 9-traps automaat van ZF. Aston Martin gebruikt deze krachtbron ook voor de Vantage en voor de 8 cilinder uitvoering van de de DB11. Vermogen (550 pk) en koppel (700 Nm) worden over alle 4 de wielen verdeeld. Dankzij tractie rondom kan de 258.089 euro kostende DBX in 4,5 seconden naar 100 km/u accelereren. De SUV van Aston Martin gaat niet alleen concurreren met bovengenoemde Bentley Bentayga en Lamborghini Urus, maar ook met de Porsche Cayenne Turbo, de Rolls-Royce Cullinan (die als Black Badge verrassend sportief oogt), de Maserati Levante Trofeo en de topvarianten van de Audi Q8, BMW X5 / X6 / X7 en Mercedes GLE / GLS. Hoewel het wellicht goedkoper, sneller en simpeler was geweest als Aston Martin het onderstel van dit laatste Duitse SUV duo had gebruikt, heeft Palmer daar niet voor gekozen. In Gaydon gaf men er de voorkeur aan om voor de DBX een eigen, nieuw aluminium onderstel te ontwikkelen. Ook werd voor de SUV zelfs een nieuwe fabriek gebouwd. Gelukkig was Aston Martin wel zo verstandig om voor wat betreft de elektrische architectuur van de DBX het wiel niet opnieuw uit te vinden. Deze componenten werden van het Daimler concern betrokken.

De internationale perspresentatie was gepland voor april in Californië. Maar daar stak het corona virus een stokje voor. Nu, enkele maanden later, kon de DBX alsnog getest worden. In Engeland en meteen ook in ideale omstandigheden. Het testparcours omvatte terreinwerk, het circuit van Silverstone en de openbare weg waar ik 24 uur lang zo ver en veel mocht rijden als ik maar wilde. Tijdens de test werd duidelijk dat de moeite die Aston Martin heeft genomen om een eigen onderstel te ontwikkelen zich heeft uitbetaald. Er hoefden namelijk geen compromissen gesloten te worden. Bij zijn primaire concurrenten Bentley Bentayga en Lamborghini Urus is dat wel het geval, want die zijn onderstel technisch identiek aan onder andere de Volkswagen Touareg. En met name bij de eerste rivaal van de DBX is dat goed te merken. Dat er voor de Aston Martin geen compromissen nodig waren, is ook zichtbaar aan de elegante proporties van de carrosserie. Zo is de DBX korter dan de Bentayga en de Urus, maar heeft hij wel een langere wielbasis. Tegelijkertijd weegt de Aston Martin ook minder. Al met al is er sprake van een zeer geslaagd ontwerp, ook omdat in één oogopslag duidelijk is dat dit ontwerp alleen maar uit Gaydon kan komen. Het design bevat namelijk behoorlijk wat merk typische stijlelementen. Het is bijzonder knap dat de DBX ondanks zijn kolossale formaat behoorlijk slank oogt; een verademing naast de Bentayga, die ook na de facelift nog steeds zwaarlijvig aandoet. Ook de scherp gelijnde Urus kan onmogelijk als elegant worden omschreven.

Een zwak punt bij auto’s van Aston Martin was in het verleden de interieurafwerking. Dat kwam niet in de laatste plaats doordat lange tijd het gebruik van Ford onderdelen verplichte kost was. Bij de sportwagens konden de Britten daar mee wegkomen, maar in het SUV segment ligt de kwaliteit lat hoger. Dit is immers een auto om (ook) lange vakantieritten met het hele gezin mee af te leggen. Het interieur moet dus een prettig plek zijn om in te vertoeven. Gelukkig was Aston Martin zich hier tijdens de ontwikkelingsfase van de DBX van bewust. Er is sprake van een luxueuze ambiance. Dankzij diverse bogen en organische vormen maakt het interieur een levendige indruk. Daarmee verloochent Aston Martin haar sportwagenspecialisme niet. Tegelijkertijd maakt de hoog geplaatste bestuurdersstoel jou er van bewust dat je in een SUV zit. De DBX is standaard voorzien van een digitaal instrumentarium. Dat is minder vanzelfsprekend dan het lijkt, want voor Aston Martin is dat een primeur.

Bovenaan de middenconsole staat een 12,3 scherm, maar dat is verrassend genoeg niet van het aanraaktype. De DBX maakt namelijk gebruik van het zogeheten Mercedes Star 2.3 infomediasysteem. De Duitsers hebben dit zelf al ingeruild voor MBUX techniek. Aston Martin loopt dus een fase achter, maar dat heeft als voordeel dat tal van bevelen nog ‘ouderwets’ met een draai of druk knop gegeven kunnen worden. En daar is eigenlijk helemaal niks mis mee. Maar de DBX is dus geen SUV die de hipste technologie biedt, zoals gebarenbediening of een aan de persoonlijke smaak aan te passen sfeerverlichting. Maar het interieur is wel fraai afgewerkt én ruim, met ook achterin voldoende plaats voor volwassen passagiers. Voorin is het zitcomfort opmerkelijk genoeg minder overtuigend. Dat komt doordat het lastig is om dé ideale zitpositie te vinden. Voor de (voor)stoelen van de DBX gebruikt Aston Martin namelijk hetzelfde frame als voor de DB11. Een misplaatste vorm van bezuinigen, want nu ben je gedwongen om voor een lagere zitpositie én een grotere hellingshoek van de leuning te kiezen dan je normaliter in een SUV zou doen.

Door de modder ploeteren is iets wat je wel uit jouw hoofd laat met de sportwagens van Aston Martin. Maar deze DBX staat in het terrein beslist zijn mannetje. Dat is niet alleen te danken aan de vierwielaandrijving, maar ook aan de standaard luchtvering, waarmee de bodemvrijheid in de Terrain Plus stand met 5 centimeter kan worden vergroot. Verder is de DBX leverbaar met speciale 4 seizoenen banden van Pirelli die voor extra tractie zorgen. En wat bij het rijden in de wildernis ook helpt, is dat de Aston Martin uitstekend is te overzien. Net alleen vanwege de hoge zitpositie, maar ook omdat de A stijlen relatief dun zijn. Op gladde hellingen en afdalingen helpt assistentietechniek om te voorkomen dat er ongelukken gebeuren.

Op het circuit voelt de DBX zich niet minder thuis. De Aston Martin is voorzien van actieve rol stabilisatie die gebruik maakt van 48 volt motoren om storend overhellen van de hoge carrosserie tegen te gaan. De intelligente vierwielaandrijving, afkomstig van Mercedes-AMG, komt bij een dynamische rijstijl op het asfalt ook goed van pas. De techniek stuurt via een snelwerkende koppeling de benodigde kracht naar de vooras als de DBX die daar kan gebruiken. De Aston Martin zorgt via een elektronisch sper differentieel ook steeds voor de ideale verdeling van het motorkoppel tussen de 2 achterwielen. Met name in de rij standen Sport en Sport Plus heeft de DBX een karakter dat maar weinig van dat van bijvoorbeeld de DB11 verschilt. Maar het gros van de kopers (Aston Martin rekent op veel vrouwen als klant) zal waarschijnlijk zich meer senang voelen als de bravere GT modus is ingeschakeld. Dan gedraagt de DBX zich ten alle tijde voorspelbaar. De carrosserie helt dan wel iets over en de Aston Martin vertoont dan ook een te verwachten neiging tot onderstuur, maar dat neemt geen hinderlijke proporties aan. Met name in de Sport Plus setting is er sprake van een zeer strakke koetswerkcontrole. De DBX valt dan ronduit dynamisch en zelfs agressief te rijden. Het grootste gedeelte van de aandrijfkrachten gaat in deze modus voelbaar naar de achteras. Het betekent dat de voorwielen dan als eerste hun grip zullen verliezen, maar de Aston Martin zal nooit echt angstaanjagend gaan glijden. Aangezien hier sprake is van een 2.245 kilo zware SUV, is dat zonder meer miraculeus!

Een auto scoort zelden negens en tienen in het testrapport. Vaak zit er ook een acht tussen. En dit heeft in het testverslag van de DBX betrekking op de V8 motor. Een vermogen van 550 pk is natuurlijk veel meer dan de gemiddelde middenklasser biedt, maar anno 2020 eigenlijk niet spectaculaire meer. In de Mercedes-AMG modellen zorgt hij, al dan niet opgevoerd tot 612 pk voor meer spektakel. Maar dat neemt niet weg dat de Aston Martin op een overtuigende manier weet te accelereren en ook vertrouwenwekkend vlot tussentijdse versneld. Met het bariton motorgeluid is ook niks mis, maar van een verrassingseffect is geen sprake. Nee, deze DBX koop je om andere redenen.

Zoals gezegd kon de DBX niet alleen in het terrein en op het Silverstone circuit worden getest, maar ook 24 uur naar eigen believen op de openbare weg. Tijdens een 480 kilometer lange trip over niet altijd goed onderhouden, slingerende B wegen in Engeland kwam ik er alsnog achter dat de V8 motor dan wel degelijk weet te imponeren. Het lijkt zaak te zijn niet het onderste uit de kan te halen. Dan zal je merken dat je met deze Aston Martin wel degelijk heel hard kunt gaan, zonder dat het er echt sportief aan toe gaat. Het blijft nu eenmaal een SUV en zo is hij ook bedoeld. Gelukkig smeekt de V8 motor van Mercedes-AMG niet om hoge toeren. Van de Vantage weten wij dat het blok daar weliswaar niet vies van is, maar hij is net zo gelukkig in de lagere regionen. De 9-traps automaat (met conventionele koppel omvormer) schakelt snel en accuraat, en laat zich desgewenst ook handmatig aansturen. Prettig is ook de van Daimler geleende adaptieve cruise controle, maar de rijstrook assistent doet zijn werk minder overtuigend. Rol geluiden worden goed onderdrukt, ondanks dat de wielen liefst 22 inch groot zijn. Er is alleen een vleugje windgeruis.

Ik sluit dit testverslag af met een pluim en die dient te gaan naar de zachte luchtvering, die een geweldig samenspel tentoonspreidt met de efficiënte actieve dempers. Het hoge gewicht van de DBX is daardoor ook op slecht asfalt en/of een golvende ondergrond uitstekend onder controle te houden. Zelfs als het wegdek door regen kletsnat wordt, toont de Aston Martin zich onverstoorbaar, dankzij tractie die vrijwel onfeilbaar blijft en de nauwkeurige plus directe besturing, die er voor zorgt dat jij controle hebt over de SUV, in plaats van de auto een eigen leven gaat leiden. Het blijkt dat dan alsnog ongelooflijk hoge bochtsnelheden mogelijk zijn. Ja, het rijeigenschappenplaatje is dus vrijwel perfect. De DBX dient eerder omschreven te worden als een groot formaat Porsche Macan dan als een alternatief voor de Bentley Bentayga.

 

90%
90%
Awesome

Conclusie

Vergeet jouw vooroordelen over grote en zware SUV modellen. Het idee dat je zelfs bij een 2,5 ton kostend type à la de Bentley Bentayga bereid moet zijn om compromissen te sluiten, kan nu overboord worden gezet. Er is nu een dure SUV die wel degelijk voldoening schenkt op het asfalt. Die luistert naar de naam DBX. De kans is groot dat jij met deze Aston Martin lange vakantietrajecten sneller zal kunnen afleggen dan met de sportwagens van het merk. En dat in alle rust en comfort waarvan je in een Vantage of DB11 alleen maar kan dromen. De DBX is een Aston Martin die ‘toevallig’ ook een SUV is, en geen onder overgewicht lijdend hoog model die zich als een product uit Gaydon heeft vermomd. Dat is precies zoals Palmer wilde dat deze auto zou worden. En ook wat de potentiële klanten van dit soort auto’s diep in hun hart verlangen. Mocht Aston Martin door de economische malaise als gevolg van de corona pandemie alsnog op de fles gaan, dan zal dat zeker niet aan de DBX hebben gelegen!

  • 9
  • Beoordelingen door bezoekers (16)
    8

Reageren is niet mogelijk.