Voormalige Audi managers in Duitsland aangeklaagd

0

Het openbaar ministerie in München verwijt 3 voormalig bestuursleden en 1 afdelingshoofd van Audi dat zij niets gedaan hebben tegen manipulatie van motor software. Dat is voor het Duitse Openbaar Ministerie in München om hen aan te klagen vanwege hun rol in de diesel fraudezaak.

Ter voorbereiding van de aanklacht vonden er begin 2018 meerdere invallen plaats bij Audi. Het Openbaar Ministerie verdenkt de 4 managers van fraude, misdadige reclame en valse certificering. Het voormalige afdelingshoofd wordt er van beschuldigd het initiatief te hebben genomen tot de ontwikkeling van motoren met illegale softwarefunctie. Die werden vervolgens niet alleen door Audi gebruikt, maar ook door Volkswagen en Porsche. In totaal gaat het om 434.420 die met name verkocht zijn in Europa en de Verenigde Staten, zo valt in de aanklacht te lezen.

Vorig jaar moest Audi 120.000 auto’s terugroepen vanwege de softwaremanipulaties. De beschuldigde oud-bestuurders waren volgens de Duitse Openbaar Ministerie op de hoogte van de diesel fraude. Het wordt hen verweten dat zij daar geen actie tegen hebben ondernomen. Ook zou er door hen zijn gelogen over hun betrokkenheid bij de manipulatie. In 2015 gaf het overkoepelende Volkswagen concern toe met behulp van illegale software vals te hebben gespeeld bij emissietesten. Door het gesjoemel leken miljoenen dieselauto’s van de fabrikant minder vervuilend dan ze daadwerkelijk waren.

Het gesjoemel vond plaats tussen oktober 2013 en september 2015. Eerder werd voormalig Audi topman Rupert Stadler (links op de foto) al aangeklaagd. Hij kreeg een gevangenisstraf opgelegd. Tegen Martin Winterkorn (rechts op de foto), de CEO van het Volkswagen concern, loopt nog een juridische procedure. Het afdelingshoofd is reeds gepensioneerd , maar dat maakt voor de aanklacht niet uit.

De huidige topbestuurders Herbert Diess (CEO) en Hans Dieter Pötsch (president-commissaris) troffen in mei een schikking van 4,5 miljoen euro om vervolging wegens misleiding van aandeelhouders af te kopen. Zij werden er van beschuldigd beleggers te laat te hebben geïnformeerd over een Amerikaans onderzoek naar gesjoemel met de uitstootwaarden van de dieselauto’s.

Reageren is niet mogelijk.