Waarom Volkswagen nog steeds doorgaat met het bouwen van de e-Golf

0

Hoewel de technisch duidelijk superieure ID.3 nu in de startblokken klaar staat, rollen er elke dag minstens 74 exemplaren van de e-Golf in Dresden van de lopende band. Waarom? Is dat vanwege de sterk gevraagde vraag naar elektrische auto’s? Het antwoord op deze vraag is verrassend.

Bij Volkswagen maken ze er geen geheim van dat de orderportefeuille voor elektrische auto’s goed gevuld is. Alleen al voor de ID.3 kwamen tot nu toe meer dan 37.000 bestellingen binnen in plaats van de oorspronkelijk geplande 30.000 stuks. De productie van de e-Up is voorlopig uitverkocht en de e-Golf valt in Duitsland niet meer te bestellen. Desalniettemin zal de productie van de elektrische versie in Dresden doorgaan tot kerstmis. Dat heeft echter slechts in zeer beperkte mate te maken met de Europese verkoophausse bij emissievrij auto’s. Volkswagen doet dat om de Amerikaanse klant te bedienen. Met het oog op de extreem competitieve markt voor elektrische auto’s aldaar klinkt dat in eerste instantie gek. Strategisch gezien is het echter volkomen logisch. Amerikanen krijgen de ID.3 namelijk niet. Om in de Verenigde Staten toch een elektrische auto aan te kunnen bieden, moet de e-Golf de tijd tot de verkoopstart van de ID.4 (foto) overbruggen.

De ID.4 wordt vanaf begin 2021 in Zwickau gebouwd en zal dan vanaf februari 2021 ook in de Verenigde Staten worden aangeboden, waar hij onder meer de concurrentiestrijd aan zal gaan met de Tesla Model Y. De ID.4 moet uiterlijk begin 2022 ook in de Amerikaanse Volkswagen fabriek in Chattanooga van de band rollen. Omdat de productie in China tegelijkertijd ook flink op gang komt, heeft het in Wolfsburg gevestigde bedrijf dan een echte wereldauto in zijn gamma. De ID.4 zal daarmee in 4 varianten beschikbaar zijn: als Europese versie, als Amerikaans model en als Chinees product. De laatste telt 2 keer omdat er sprake is van 2 productielocaties in China: bij de joint ventures SAIC-Volkswagen én bij FAW-Volkswagen. Zij zullen 2 verschillende varianten van de ID.4 gaan bouwen, respectievelijk met de toevoegsels “Cross” en “X”. Zij onderscheiden zich voornamelijk van elkaar door het ontwerp van de bumpers. Op zich is dit geen verrassing. In China kent men dubbele interpretaties van vrijwel alle Volkswagen modellen.

De e-Golf mag dan technisch achterhaald zijn, hij blijkt een verbazingwekkend populaire elektrische auto te zijn. Dat komt niet in de laatste plaats omdat hij wordt aangeboden voor vechtprijzen. En omdat het in de kern natuurlijk helemaal geen slechte auto is, maar een degelijk Volkswagen product. In eigen land biedt BMW in dezelfde formaatklasse de i3 aan, maar die is veel duurder en niet bepaald zonder minpunten. Ford en Mercedes-Benz hebben geen alternatief. Voor de prijs van een e-Golf kan je bij Opel een niet onaardig aangeklede e-Corsa krijgen, maar het blijft een auto die een klasse kleiner is. Voor klanten die heel goed weten hoeveel rij bereik zij in de praktijk echt nodig hebben, kan de Volkswagen dan een koopje zijn.

Het laatste contingent gaat nu naar de Verenigde Staten. Consumenten aldaar zijn gewend aan elektrische auto’s met een grote actieradius. Waarom de e-Golf daar nog steeds klanten zal vinden? Omdat de Amerikaanse Volkswagen dealers de kortingskraan heel wijd open hebben gedraag. En dan slaan ook daar rekenaars die het hoofd koel weten te houden hun slag. Ook voor Amerikanen die niet veel actieradius nodig hebben, is de e-Golf een heerlijke auto voor dagelijks gebruik tegen een scherpe prijs.

Reageren is niet mogelijk.