China moet Nissan in 2021 weer winstgevend maken

0

Nissan verwacht in 2021 weer winstgevend te worden als het huidige momentum aanhoudt. De vraag naar auto’s veert in China inmiddels alweer op na de economische schade die de corona viruspandemie in het Aziatische land heeft veroorzaakt, zo laat CEO Makoto Uchida weten.

Het bedrijf, dat in mei zijn eerste fiscale jaarverlies in 10 jaar rapporteerde (het grootste bedrag in 20 jaar), voorspelt een sterk herstel op de Chinese markt tegen het einde van het jaar. Nissan is van plan zijn aanwezigheid aldaar uit te breiden, zo zei Uchida tijdens een persconferentie op de Beijing International Automotive Exhibition.

China heeft zich ontwikkeld tot een cruciale afzetmarkt voor de op één na grootste autofabrikant van Japan. Het bedrijf worstelt elders in de wereld nog steeds met het herstel van het schandaal in de bestuurskamers rond voormalig voorzitter Carlos Ghosn. Ook bedreigen de dalende verkoopcijfers de alliantie met Renault. Maar dankzij een strategisch partnerschap met Dongfeng , dat werd gesmeed in 2003, is Nissan een van de sterkste Japanse autofabrikanten voor personenwagens in de grootste economie van Azië.

Shohei Yamazaki, de president van Dongfeng Motor en een manager van Nissan, zei zaterdag dat terwijl andere automarkten over de hele wereld met onzekerheden kampen, China zich goed herstelt. Nissan zal tegen 2025 liefst 9 nieuwe en herziene elektrische modellen in China lanceren, waaronder plug-in elektrische uitvoering en hybride varianten zonder stekker aansluiting, aldus Yamazaki. Zoals ook bij veel andere autofabrikanten het geval is, heeft de corona viruspandemie de financiële pijn voor Nissan verdiept. Het bedrijf boekte vorig boekjaar een nettoverlies van 671 miljard yen, het hoogste bedrag in 2 decennia.

Maar aan het eind van de tunnel is er volgens Nissan licht. Te zien op de Beijing International Automotive Exhibition van dit jaar, een van de grootste tentoonstellingen op de kalender van de auto-industrie, is de Ariya. Nissan toont deze volledig elektrische SUV voor het eerst buiten Japan aan het publiek. Het bedrijf gebruikt de bijeenkomst ook om zijn Formule E-raceauto en de GT-R50 van Italdesign onder de aandacht te brengen. Er zijn ook functies uit het Nissan Intelligent Mobility assortiment te zien, waaronder ProPilot, oftewel de autonome rij technologie die in het verkeer gebruikt kan worden voor één rijstrook op snelwegen.

Eerder deze week onthulde het in Yokohama gevestigde Nissan de nieuwe conceptstudie van het luxemerk Infiniti: de QX60 Monograph, een chique SUV met 3 zitrijen. De autofabrikant zal het model in 23 gaan landen verkopen, waaronder de Verenigde Staten, China, Canada en Rusland. Infiniti bestuursvoorzitter Peyman Kargar zei dat het bedrijf van plan is om meer modellen dan aanvankelijk gepland uit te rollen op de grootste automarkt ter wereld.

De verkoop van Nissan in China steeg in juli met 11,6 procent ten opzichte van een jaar eerder tot 120.945 eenheden, terwijl die in de Verenigde Staten op jaarbasis met 25,1 procent daalde tot 74.041 eenheden. Om zijn verouderde line-up verder op te frissen, beloofde Nissan in mei 12 nieuwe auto’s te lanceren in de komende 18 maanden. Het is van plan om zowel de productiecapaciteit als de breedte van haar gamma met 20 procent te verminderen en zal niet langer volumegroei nastreven om zo de oude erfenis uit het Ghosn tijdperk kwijt te raken.

Terwijl de Chief Operating Officer van Nissan, Ashwani Gupta de nadruk heeft gelegd op het belang voor Nissan om haar liquiditeitspositie te verbeteren, heeft de Japanse regering effectief 130 miljard euro van in totaal 180 miljard yen aan crisisleningen gegarandeerd om het bedrijf door de pandemie heen te helpen. Nissan haalde deze maand ook 8 miljard dollar (845 miljard yen) op tijdens de eerste verkoop van niet converteerbare dollarobligaties in ruim 2 decennia.

 

Proces Greg Kelly

Een werknemer van Nissan heeft dinsdag getuigd dat hij samenwerkte met een andere voormalige Nissan-manager, de Amerikaan Greg Kelly, om manieren te vinden om de voormalige voorzitter van de autofabrikant, Carlos Ghosn, te betalen zonder zijn vergoeding volledig bekend te maken.

Toshiaki Ohnuma, een kroongetuige voor de vervolging van Kelly (foto), beschreef aan de Tokyo District Court zijn baan op de afdeling personeelszaken bij Nissan. Hij zei dat hij de vergoedingskwesties van het management behandelde, inclusief werkzaamheden met Kelly om manieren te vinden om Ghosn te betalen zonder het openbaar te maken.

Het bekendmaken van een jaarlijkse beloning van meer dan 100 miljoen yen werd een vereiste in Japan vanaf 2010. Ghosn had dat bedrag ongeveer 10 keer gekregen. Japanse leidinggevenden die gigantische salarisbetalingen krijgen, zijn zeldzaam en Nissan was bang om kritiek van de buitenwereld te krijgen over de kwestie. Na 2014 droeg Kelly zijn taken op het gebied van beloning over aan een andere Nissan-manager, Hari Nada, zei Ohnuma. Nada is ook ingeroosterd om als getuige gehoord te worden in het proces tegen Kelly.

“Er is besloten een vergoeding te betalen voor meneer Ghosn, maar ook een onzichtbaar gedeelte”, zei Ohnuma, tegen de rechtbank. Hij noemde de voormalige topman van Nissan ‘Ghosn-san’; een Japanse eretitel. “Wij werkten samen om te overleggen hoe wij openbaarmaking van de geheime compensatie konden voorkomen”, zei Ohnuma over zijn werk met Kelly. Kelly, een voormalig vicepresident van Nissan, is de enige persoon die terechtstaat in wat officieren van justitie hebben afgeschilderd als een systematisch complot om te weinig te rapporteren over de compensatie van Ghosn. Hij is beschuldigd van onderrapportage. Ghosn zou over een aantal jaren in totaal 9,3 miljard yen verdiend hebben, maar dat werd aanvankelijk geheim gehouden.

Ohnuma zei dat hij sinds 1982 bij Nissan werkt. Hij was de algemeen directeur van het bedrijf van 2007 tot maart 2019. Ghosn werd in november 2018 gearresteerd en werd er van beschuldigd met Kelly onder een hoedje gespeeld te hebben. Ghosn kwam eind vorig jaar op borgtocht vrij en vluchtte rond de jaarwisseling naar Libanon, een natie die geen uitleveringsverdrag heeft met Japan. Zowel Ghosn als Kelly zeggen dat zij onschuldig zijn. In een verklaring, toen het proces eerder deze maand van start ging, benadrukte Kelly dat de compensatieplannen bedoeld waren als een legale manier om Ghosn bij Nissan te houden. Ghosn, die bij de status van Messias verwierf vanwege de manier waarop hij eind jaren negentig een ommekeer bij het technisch failliete Nissan wist te bewerkstelligen, zou anders misschien gekozen hebben voor een andere goedbetaalde baan.

De aanklagers van de zaak hebben de rechtbank verteld dat er een deal is gesloten met Ohnuma en Nada. In een recente briefing aan verslaggevers weigerde hoofdaanklager Hiroshi Yamamoto commentaar daarop, en zei dat dergelijke deals niet openbaar hoeven te worden gemaakt. “De aanklagers hebben degenen die aangeklaagd moesten worden, terecht aangeklaagd”, zei Yamamoto tegen verslaggevers. Het in Yokohama gevestigde Nissan werd als bedrijf aangeklaagd en schuldig bevonden. Het bedrijf wordt samen met Kelly in dezelfde rechtbank berecht. Het proces zal naar verwachting ongeveer 1 jaar duren.

Eerder schetsten openbare aanklagers hoe verschillende mensen bij Nissan betrokken waren bij het verzwijgen van de Ghosn beloningen, waarbij zij verschillende methoden verkenden, zoals aandelenopties, betalen via buitenlandse bedrijven en advieskosten. Aanklagers hebben uitgelegd dat het een misdrijf is om de openbaarmaking van onbetaalde schadevergoeding te vermijden. Vervolging wegens het vervalsen van financiële rapporten is zeldzaam in Japan. De maximale straf voor Kelly, indien hij wordt veroordeeld, is (gezien het feit dat er meerdere aanklachten zijn waarmee hij wordt geconfronteerd, tot 15 jaar gevangenisstraf of 80 miljoen yen aan boetes, of beide. Het veroordelingspercentage in Japan is hoger dan 99 procent.

Sommige leden van het Japanse bedrijfsleven hebben hun verontrusting geuit over de rechtszaak. Jacques Deguest, een expert op het gebied van Japanse juridische zaken en recht, veroordeelde het proces als oneerlijk en noemde het een “heksenjacht”, waarbij Kelly werd uitgekozen als barbertje die moet hangen. “Dit is gevaarlijk voor de aantrekkelijkheid van Japan voor zowel het werven van talent als het zakendoen in het land”, zegt Deguest, die ook consultant is. “Japan had de wereld beter een eerlijk proces kunnen laten zien, waarbij alle verantwoordelijke mensen op dezelfde manier worden behandeld”.

Reageren is niet mogelijk.