In detail: de Ferrari Portofino M

0

Ferrari heeft de Portofino bijgepunt. Met de toevoeging van de letter ‘M’ aan de modelnaam laten de Italianen ons weten dat de opvolger van de uit 2017 stammende California T aan een facelift toe was.

De letter ‘M’ staat natuurlijk voor ‘Modificata’, al zal niemand er wat van zeggen als jij er liever ‘Maranello’ in ziet, de thuisbasis van Ferrari. Die gebruikt de toevoeging als symbool voor vernieuwde versies. Denk maar aan de 456 M, de F512 M (de reïncarnatie van de Testarossa) en de 575M. Nu krijgt dus ook de Portofino, 3 jaar na de lancering, een M versie. De Portofino M neemt een aantal elementen over van de eerder dit jaar geïntroduceerde Roma, kort door de bocht de dichte versie van deze Ferrari. De nieuwe voorbumper is de opvallendste wijziging aan de buitenzijde. Die oogt een stuk agressiever dan bij het uitgaande editie en dient naast de esthetiek vooral de aërodynamica. Verder heeft de Portofino M een wat slankere achterpartij gekregen dankzij een nieuw design voor de diffusor. Voor de rest blijkt Ferrari redelijk tevreden te zijn met het uiterlijk van de Portofino. De stalen klapdak constructie is dus behouden gebleven.

Met het motorvermogen was Ferrari minder tevreden want de 3.855 cc grote V8 levert voortaan 620 pk. Dat is 20 pk meer dan voorheen. Met dit vermogen evenaart de Portofino M zijn broers Roma (de GTC4Lusso levert 610 pk). De paardenkrachtwinst van de meervoudig tot ‘International Engine of the Year’ bekroonde motor is te danken aan nieuwe kleppen, een gereviseerde klepaandrijving, agressievere nokkenassen, een uitlaat met kleinere tegendruk en sensoren die beide turbo’s circa 5.000 toeren per minuut sneller laten draaien. Het maximum vermogen wordt trouwens bereikt bij 7.500 toeren per minuut. Het maximale koppel van 760 Nm is bij 5.750 krukasomwentelingen beschikbaar.

De automaat met dubbele koppeling heeft er een versnelling bij gekregen, waardoor het totaal nu op 8 komt te staan. De transmissie heeft ook kortere verhoudingen gekregen en zou ook compacter en lichter zijn dan de DCT-7 unit die Ferrari tot dusver in de Portofino gebruikte. De Portofino M is het eerste open model uit Maranello met een 8 versnellingsbak. De primair voor de SF90 Stradale ontwikkelde transmissie, die ook in de Roma is te vinden, is voorzien van een 20 procent compactere ‘natte’ dubbele koppeling en is voorbereid op een 35 procent hoger koppel. Voor de prestaties hebben deze aandrijflijn wijzigingen geen gevolgen, althans niet voor de waarden in de folder. Voor de sprint naar 100 km/u blijft 3,5 seconden nodig en de topsnelheid van de Portofino ligt, met of zonder ‘M’, boven de 320 km/u (althans, als jij het stalen klapdak gesloten laat).


Binnenin heeft Ferrari de Portofino alleen op detailniveau bijgeschaafd. Geventileerde en verwarmde zetels zijn voortaan optioneel leverbaar, maar de nieuwe multimediamodule en het digitale instrumentarium die geïntroduceerd werd op de Roma krijgt de M versie niet. Wel is het dashboard voortaan voorzien van een 10,25 touch screen. Daardoor kon het aantal fysieke knoppen worden verminderd, hetgeen een rustiger ogende middenconsole heeft opgeleverd. Een nieuw design van de stoelen zorgt voor wat extra beenruimte voor de (theoretische) achterpassagiers (Ferrari noemt de Portofino een “GT 2+ Spider”). Verder moet het comfort aan boord zijn toegenomen dankzij nieuwe opties zoals ADAS. Het koffervolume bedraagt 292 liter. Daarmee benadrukken de Italianen dat haar instapmodel een auto voor alledag is. De ‘Manettino’ is onderdeel van de standaarduitrusting geworden. Dat is de knop waarmee de bestuurder zijn keuze kan maken uit de 5 beschikbare rij modi. Indien de Race modus wordt ingeschakeld, dan kan Side Slip Control geactiveerd worden, met als gevolg dat hij kan gaan driften.

Of een dergelijke rijstijl past bij deze flaneer Ferrari, is weer een ander verhaal. Toch zou het rijgedrag van de Portofino M onder invloed van de Roma iets dynamischer zijn geworden. De coupé cabriolet zou daardoor (wel) in bochten sneller zijn geworden. De extra dynamiek dankt deze Ferrari onder meer aan de aangescherpte onderstel set-up en opgewaardeerde elektronica. De Ferrari Portofino M werd via internet gepresenteerd, iets wat in het 70-jarig bestaan van het sportwagenmerk uit Maranello nog niet eerder gebeurde. De reden laat zich raden: de Covid-19 pandemie.

Reageren is niet mogelijk.