In detail: de radicaal vernieuwde Hyundai Tucson

0

Hyundai viert, als je de iX35 naamvariatie meetelt, de geboorte van de vierde generatie Tucson. De nieuwe Koreaanse SUV lijkt totaal niet meer op zijn voorganger. Hyundai koos eerder bij elke generatiewisseling van de Tucson ook al voor een compleet nieuw design.

Vandaag de dag heet dat design ‘Sensuous Sportiness’, al is het vooral de gigantische grille die opvalt bij de nieuwe Tucson. Die is zo groot dat Hyundai er de LED dag verlichting in verwerkt heeft. Die heeft een speciale naam gekregen: Parametric Hidden Lights. Die zijn dus onzichtbaar als de lampen niet branden. In dat geval vallen de donkere geometrische patronen van de grille op en is er geen verschil tussen de designelementen en de kenmerkende dagverlichting. Worden de lampen ingeschakeld, dan verandert het donker chromen design van de grille dankzij half spiegel verlichtingstechnologie in juweelvorm. De designrevolutie van de Tucson komt niet als een verrassing, want de vorig jaar op de Los Angeles Auto Show getoonde Vision T conceptstudie was in feite al een preview van de nieuwe generatie van de SUV. De verrassing zit hem eerder in het feit hoe weinig er is veranderd in vergelijking met dat showmodel.

De nieuwe Tucson heeft een opvallend silhouet gekregen met een lange motorkap, een sterke wig vorm en met korte overhangen. Een nieuwe geometrische tekenmethode zorgt voor de opvallend scherpe lijnen en vouwen in het koetswerk. Aan de zijkant plooien die zich rond de wielkassen. Hyundai levert de nieuwe Tucson in 9 exterieurkleuren, waaronder 3 volledig nieuwe tinten: Shimmering Silver, Amazon Gray en Teal. Elke exterieurkleur is leverbaar in combinatie met een dak in de contrasterende kleur Phantom Black of Dark Knight.

Aan de achterzijde zijn het ook de brede, diagonale LED lichtunits (met parametrische verborgen details) die de aandacht opeisen, ook vanwege de strip die beide sets verbindt en dus over de hele breedte van de nieuwe Tucson loopt. Dat is tegenwoordig mode. De achterruitwisser zit verborgen onder de dakspoiler ten behoeve van een clean uiterlijk zonder onderbrekingen. Het Hyundai logo zit in de achterruit en is dus van glad glas vervaardigd. De diffusor geeft invulling aan het woord ‘sportiness’ in bovengenoemde designtaal.

De Tucson is bij deze generatiewisseling opnieuw gegroeid. Er is 2 centimeter bijgekomen, wat de totale lengte op 4,5 meter brengt. In de hoogte bedraagt het verschil 0,5 centimeter (nu 1.650 meter) en in de breedte 1,5 centimeter (voortaan 1,865 meter). De wielbasis kreeg er 1 centimeter bij en bedraagt nu 2,68 meter. De grotere maatvoering komt ten goede van de achterpassagiers die er 2,6 centimeter beenruimte bij hebben gekregen in vergelijking met de huidige, uit 2015 stammende, generatie.

Met de bankleuning rechtop kan er nu voor 620 liter aan bagage worden ingeladen (577 liter respectievelijk 616 liter bij de mild hybride (MHEV) en hybride (HEV) uitvoering. Indien er geen achterpassagiers zijn, kan er voor maximaal 1.799 liter aan spullen in de Tucson worden vervoerd (MHEV: 1.756 liter, HEV: 1.795 liter). Afhankelijk van de motorisering is de bagageruimte met 33 tot 107 liter vergroot. De achterbank leuning is in delen neerklapbaar in 40:20:40 verhouding. De hendels bevinden zich in de zijwanden van de kofferbak. Met de Remote Folding functie kan de handeling bovendien op afstand worden verricht.

Ook binnenin is er sprake van radicale vernieuwing. Met name de vlakke en gladde middenconsole springt in het oog. Een 10,25 inch scherm (8,25 inch voor de basisversie) dient voor de weergave van de infomedia en daar zitten ook alle aanraakknoppen voor de klimaatregeling in verwerkt. Geen fysieke exemplaren dus (op de schakelaar voor de alarmlichten na), maar gelukkig wel nog een rechtstreekse bediening, die volgens Hyundai minstens even gemakkelijk en veilig moet zijn. Maar eerst zien, en dan geloven. Want in de praktijk zijn echte knoppen toch het makkelijkst.

Vloeiende zilveren lijnen verbinden de hele cabine, van de achterdeuren tot aan de middenconsole. Het display van het digitale instrumentarium is eveneens 10,25 inch groot en kent de mogelijkheid tot personalisatie. Dit scherm is expres wat lager gemonteerd en doet het zonder overkapping om een beter zicht naar voren te bieden.

De modellen met een automatische transmissie hebben nu geen selectie pook meer, maar knoppen om de juiste stand te kiezen. De interieurbekleding kan bij elk uitrustingsniveau met elke kleur samengesteld worden. De sfeerverlichting heeft 64 kleuren en 10 niveaus van helderheid. Ook voor het interieur van de nieuwe Tucson heeft Hyundai trouwens een fraaie term bedacht: ‘interspace’. Het stuurwiel is helemaal anno 2020 want identiek aan het exemplaar van de jongste i20 en elders in de wereld ‘wonende’ familieleden als de Sonata. Het betreft een hoepel met 4 opvallend vormgegeven spaken.

Voor de ventilatie wordt er in het midden gebruik gemaakt van conventionele uitstroomopeningen, maar aan de zijkanten van dunne ventilatiesleuven. Die zijn van het indirecte soort zodat het interieur gekoeld of verwarmd kan worden zonder dat de lucht rechtstreeks hard op de inzittenden blaast. Bij activering van de Multi-Air Mode stroomt er geleidelijk lucht uit de zogeheten multi-air slots voorin, naast de normale ventilatieopeningen. Het totale volume qua verspreide lucht blijft hetzelfde en is daarom net zo effectief in het koelen of verwarmen van het interieur. De geleidelijke uitstroom van de lucht voorkomt echter onaangenaam direct contact met een sterke koele of juist warme lucht. Bovenaan de middenconsole heeft Hyundai 2 conventioneel vormgegeven openingen geplaatst. De exemplaren voor de bestuurder en de bijrijder zijn verwerkt in een dunne strook die de lijn van het dashboard in de breedte volgt. Het geheel loopt vrijwel naadloos over in de deurpanelen. Airco met 3 temperatuurzones behoort tot de mogelijkheden, net als een verwarmingsfunctie voor de achterbank.

Het infomediasysteem van de nieuwe Tucson ondersteunt Apple CarPlay (Android Auto voorbereiding is ook aanwezig). Via het standaard 8 inch display zijn smartphones draadloos te koppelen. Andere infomedia en internetfuncties zijn onder meer een Krell Premium geluidsinstallatie “voor een superieure luisterervaring”, een inductielader in de middenconsole om smartphones draadloos op te laden en zowel voorin als achterin USB laadpoorten. Hyundai biedt met het infomediasysteem tevens de nieuwste Bluelink Connected Car diensten, zoals Connected Routing, Last Mile Navigation, live parkeerinformatie en een nieuwe functie voor gebruikersprofielen. Eigenaren kunnen hun Tucson lokaliseren, op afstand ver/ontgrendelen en informatie over het brandstof peil bekijken via de Bluelink app.

De vierde generatie Tucson zit natuurlijk propvol met de nieuwste veiligheidssystemen, zowel passief als actief, met bijvoorbeeld een centrale airbag in de bestuurderszetel om inzittenden niet tegen elkaar te laten botsen in het geval van een zijdelingse aanrijding. Hyundai bundelt al die beschermengelen onder de noemer SmartSense. Het complete veiligheidspakket bestaat uit: Forward Collision-Avoidance Assist (FCA) met Function Turning plus herkenning van auto’s, fietsers en voetgangers; Leading Vehicle Departure Alert (LVDA); Navigation-based Smart Cruise Control Curve (NSCC-C); Intelligent Speed Limit Assist (ISLA); Blind Spot-Collision Warning (BCW); Blind-spot Collision Avoidance Assist (BCA); Safe Exit Warning (SEW); Remote Smart Parking Assist (RSPA; alleen op hybride- en plug-in hybride-versies); Surround View Monitor (SVM); Blind View Monitor (BVM); Rear Occupant Alert (ROA); Lane Following Assist (LFA); Lane Keeping Assist (LKA); Driver Attention Warning (DAW); Rear Cross Traffic Collision Warning (RCCW); Rear Cross-traffic Collision-avoidance Assist (RCCA); High Beam Assist (HBA) en Highway Driving Assist (HDA). Dit laatste stukje veiligheidstechniek combineert LFA met de adaptieve cruise controle en past onder meer de snelheid aan op basis van kaartgegevens. De in het overzicht genoemde Blind View Monitor geeft beelden van het achter & zij aanzicht van de Tucson wanneer de bestuurder de richtingaanwijzer gebruikt.

De nieuwe Tucson gaat geleverd worden met diverse vormen van hybride techniek. Aan de basis staat een 150 pk sterke 1.6 T-GDi benzinemotor met de iMT transmissie; de intelligente handbak met 6 versnellingen die zich loskoppelt zodra men het gaspedaal loslaat, om de Smartstream motor zo minder te belasten. Dat scheelt brandstof. De Hyundai zit dan in de vrijloop modus. In een fractie van een seconde start de motor weer in dezelfde versnelling zodra de bestuurder de rem of het gaspedaal intrapt, dankzij het vermogen van de Mild Hybrid Starter Generator (MHSG). Een trede hoger staat een 180 pk variant van de geblazen 4 cilinder. De 1.6 T-GDI motor is voorzien van Continuously Variable Valve Duration (CVVD) techniek. Deze vorm van continu variabele klepbediening reduceert onder meer het verbruik en de emissie. De variabele klepbediening reguleert afhankelijk van de rij omstandigheden de tijd die de inlaatkleppen geopend en gesloten zijn. De Tucson 1.6 CRDi biedt als diesel 136 pk. Voor al deze 3 aandrijfvarianten geldt dat de starter/generator op 48 Volt werkt, waardoor er dus sprake is van milde hybride techniek. Een 7-traps automaat met dubbele koppeling komt op de optielijst te staan.

Er is ook een ‘volwaardige’ hybride Tucson, die goed is voor 230 pk. Zijn elektromotor is 60 pk sterk en de benodigde stroom wordt geleverd door een 1,49 kWh lithium/ion polymeer accu die onder de achterbank zit. De aandrijving verloopt via een 6-traps automaat en men kan de Tucson Hybrid desgewenst ook met vierwielaandrijving bestellen. Het sterkst is de stekker hybride uitvoering van de Tucson. Die heeft een systeemvermogen van 265 pk. Van deze PHEV versie geeft Hyundai nog geen aanvullende gegevens vrij. Terrain Mode is beschikbaar op de hybride versie van de Tucson met automatische transmissie. Daarvoor wordt gebruik gemaalt van de zogeheten HTRAC vierwielaandrijving technologie van Hyundai. Dit systeem maakt afhankelijk van de wielgrip en de voertuigsnelheid een betere koppelverdeling over de wielen mogelijk met als resultaat meer tractie. Er is keuze uit de rij modi Mud, Sand en Snow.

Vanaf januari kan jij de nieuwe, extravagant vormgegeven Tucson bij de Hyundai dealer bekijken, met uitzondering van de stekker hybride uitvoering en de N-line versies. De prijzen zijn nog niet bekend. Sinds de marktintroductie in 2004 zijn er wereldwijd meer dan 7 miljoen exemplaren van de Tucson verkocht, waarvan 1,4 miljoen stuks in Europa. Daarmee is de Tucson de bestverkopende SUV van Hyundai wereldwijd. In Nederland gingen tot nu toe bijna 27.500 exemplaren over de toonbank. In 2005 beleefde de Tucson zijn topjaar. Toen werden er 5.346 stuks verkocht. In 2019 verkocht Hyundai 897 exemplaren van dit SUV model. De registratieteller staat dit jaar na 8 maanden op 125 eenheden. De nieuwe generatie gaat onder andere in Nošovice, Tsjechië, gebouwd worden. Hyundai gaat de nieuwe Tucson leveren met 5 jaar fabrieksgarantie zonder kilometerbeperking.

Reageren is niet mogelijk.