Lotus Evija in actie op het Hethel circuit

0

Lotus is momenteel zichzelf opnieuw aan het uitvinden. En dat doe je niet met evolutie van bestaand repertoire. Je begint dan met een schone lei. Daarop is de belangrijkste auto voor Lotus in 25 jaar getekend: de Evija. De monsterachtig sterke elektrische hyper sportwagen. Van de lei heeft de Evija nu de sprong gemaakt naar het circuit. Daar kon hij op zijn staart worden getrapt tijdens testwerk.

De Evija wordt volgens Lotus ’s werelds krachtigste productieauto. De sportwagen is namelijk 1.700 Nm en meer dan 2.025 pk en sterk. Vermogen en koppel (het dubbele van wat de McLaren Senna biedt en afkomstig van 4 elektromotoren), worden verdeeld over alle 4 de wielen. De Evija is dus niet alleen ’s werelds krachtigste productieauto, maar ook de eerste vierwielaangedreven Lotus voor op de openbare weg. Aanvankelijk werd gedacht dat een SUV model voor die primeur zou zorgen, maar daar moeten wij nog zeker 2 jaar op wachten.

In de lichtste uitvoering weegt de Evija 1.680 kilo. Dat de Lotus prima met dit gewicht omspringt, wil de fabrikant met deze op het circuit van Hethel genomen foto’s van het prototype demonstreren. Uiteraard is de Track modus ingeschakeld toen dit beeldmateriaal gemaakt worden. In die modus laat de Evija zijn volledige vermogen los en sleurt de Torque Vectoring met een slimme verdeling van de aandrijfkrachten de Lotus door de bochten. In minder dan 3 seconden zit de nieuwe Lotus op 100 km/u. Nog veel indrukwekkender is het feit dat de Evija slechts 9 seconden nodig heeft om op de 300 km/u aan te kunnen tikken

Er zijn ook nog 4 andere rij modi. De bestuurder maakt zijn keuze met de draaiknop op de middenconsole. In de Sport modus is er 1.700 pk beschikbaar, waarbij het stabiliteitsprogramma zijn best doet om de Evija op de weg te houden. In standje Tour is het vermogen nog maar 1.400 pk en is er keuze uit achterwiel of vier wiel aandrijving. In de City modus remt de Lotus meer af op zijn elektromotor om extra energie terug te winnen. Wordt er voor ‘Range’ gekozen, dan wordt het vermogen gehalveerd en worden alleen de achterwielen aangedreven. Het rij bereik is dan maximaal: 400 kilometer. Halvering van het vermogen klinkt als enorm afzien, maar de Evija biedt dan altijd nog 1.000 pk.

Evija betekent “de eerst bestaande”. Hij moet 1,9 miljoen euro gaan kosten. De ontwikkelingskosten zijn ongetwijfeld ook fors, maar sinds Lotus onder de vleugels van het kapitaalkrachtige Geely opereert, is geld voor de Britten geen issue meer. De planning is om van de Evija 130 exemplaren te gaan bouwen. De eerste nieuwe Lotus in jaren haalt zijn stroom uit een 70 kWh accupakket achter de voorstoelen. Volgens de ontwerpers is de batterijen set aldaar perfect geplaatst om voor een optimale gewichtsverdeling te zorgen. Die zou vergelijkbaar zijn met die van een sportwagen met de motor midscheeps achter. Dat heeft natuurlijk een positieve uitwerking op het weggedrag van dit absurd sterke monster.

Al met al is er sprake van een veelbelovende nieuwe sportwagen, ook omdat het verleden leert dat Lotus een patent heeft op tot de verbeelding sprekende rij machines. Het is nog even afwachten wanneer het doek van de definitieve productieversie gaat. De productiestart stond aanvankelijk gepland voor eind dit jaar, maar Lotus heeft dat tijdstip verschoven naar mei of juni 2021. Geïnteresseerden dienen een aanbetaling van liefst 277.000 euro te doen. Dat hebben tot nu toe circa 70 mensen gedaan. De voor de Noord Amerikaanse markt bestemde oplage is al helemaal uitverkocht. De Evija is 4,46 meter lang en 2 meter breed. Hij is slechts 1,22 meter hoog en de grondspeling bedraagt niet meer dan 10,5 centimeter.

 

Reageren is niet mogelijk.