McLaren zet iconisch hoofdkantoor te koop

0

McLaren is nog steeds op zoek naar geld om haar schulden af te betalen en om de kas wat te spekken. De verkoop van het hoofdkantoor Woking maakt deel uit van dat plan. De vraagprijs is 216 miljoen euro.

De verkoop van het beroemde hoofdkwartier van McLaren in Woking, waar het bedrijf al sinds de opening van het gebouw in 2004 gevestigd is, betekent niet dat de sportwagenfabrikant en het Formule 1 team moeten verhuizen. McLaren is namelijk van plan om gebruik te maken van een ‘sale and lease back’ constructie, waarmee het onroerend goed direct na de verkoop terug gehuurd wordt. De locatie blijft daarmee als hoofdkantoor behouden en er komt op korte termijn toch geld in het laatje.

Het hoofdkwartier bestaat uit het McLaren Technology Centre, het McLaren Production Centre (waar de sportwagens worden gebouwd) en het McLaren Thought Leadership Centre. Voor het hele complex samen wil McLaren minstens 200 miljoen pond ophalen, een kleine 220 miljoen euro, en dat het liefst voor het einde van het jaar. De verkoop maakt deel uit van het herfinancieringsplan dat McLaren eerder dit jaar aankondigde als gevolg van de corona crisis. In dit kader werden er al 1.200 personeelsleden ontslagen (een derde van alle medewerkers) in een poging kosten te besparen.

McLaren is sinds de corona crisis veel inkomsten misgelopen door het uitgeklede raceseizoen. Daarnaast is de verkoop van sportwagens flink ingezakt. Het McLaren Technology Centre is ontworpen door architect Norman Foster, die ook tekende voor het Millau Viaduct in Frankrijk, het hoofdkantoor van Apple in Cupertino, Verenigde Staten, en ‘The Gherkin’ in Londen.

Eind juni kwam er een einde aan de grootste financiële nood bij McLaren. Het bedrijf kreeg toen een lening van ruim 160 miljoen euro van de Nationale Bank van Bahrein. Maar om de toekomst van McLaren veilig te stellen, moet er dus meer gebeuren. McLaren gaat daarom ook een aandeel in haar Formule 1 team verkopen. Ook probeerde de autobouwer haar collectie klassiekers als onderpand te gebruiken voor een lening. Bestaande investeerders waren daar op z’n zachtst gezegd niet blij mee omdat zij het wagenpark al als waarborg voor hun kredietverstrekking hadden gekregen.

Reageren is niet mogelijk.