Ook Ford Kuga scoort slecht in duurtest

0

Vorige maand besteedde Autointernationaal.nl aandacht aan een Duitse duurtest van de Ford Fiesta. In de artikel kop kwam het woord ‘dieptepunt’ voor. De duurtest van de Fiesta bleek namelijk allesbehalve een feest tijd. Geen enkele auto deed het in de handen van magazine Autobild de afgelopen jaren slechter. Met als gevolg dat de Fiesta helemaal onderaan bungelt in de betrouwbaarheidsstatistieken van het tijdschrift. Deze maand werden de duurtest resultaten van de Kuga PHEV bekend. Dit model blijkt amper minder mankementen te vertonen tijdens de testperiode.

Net als de Fiesta is de Kuga PHEV in potentie een hele fijne auto. Enerzijds omdat hij meer elektrisch bereik heeft dan veel andere stekker hybride SUV modellen en anderzijds omdat de standaarduitrusting dik in orde is. Maar bij de prijs inbegrepen waren ook een vertraagde levering (omdat er nog iets aan de Kuga PHEV hersteld moest worden), een tussentijdse omruilhandeling (omdat de Ford het niet meer deed) en een melding van de importeur dat er niet meer opgeladen mocht worden omdat de Kuga PHEV dan in de hens zou kunnen vliegen.

Als je 38 à 48 mille (het bedrag is afhankelijk van het uitrusting niveau) overmaakt naar de Ford dealer, dan mag je verwachten dat je in ruil hiervoor een auto krijgt waarmee je een paar jaar probleemloos kan rijden. Gelukkig werden alle mankementen die tijdens de duurtest optraden binnen de garantieperiode door Ford opgelost. Maar fabrikant en klant hopen natuurlijk dat je die waarborg niet nodig zult hebben. Na het afsluiten van de duurtest periode, luidt het advies: “als ik op dit moment een stekker hybride SUV zou zoeken in dit segment, dan zou ik de komende maanden de servicebulletins van Ford goed in de gaten houden om te zien of alle kinderziektes er nu wel écht uit zijn”.

Zo ja, dan kan men met een gerust hard een Kuga PHEV kopen. “Want als ‘ie rijdt, rijdt ‘ie super”. Er is dan met name veel lof voor de adaptieve cruise controle en de Lane Keeping assisent. Die is niet te agressief afgesteld, geeft je als bestuurder niet het gevoel dat je de auto tegen moet werken, maar neemt je net genoeg werk uit handen. “In combinatie met een automaat is die optie ideaal. Niet meer schakelen, vanzelf afstand houden: het legt de bestuurder op een prettige manier in de watten”. Enige smet op het blazoen (afgezien van de duurtest perikelen) is het display achter het stuur dat er om schreeuwt om ook als navigatie scherm gebruikt te kunnen worden. Maar op dit moment kan de Ford daar nog geen grote kaart laten zien. Jammer.

Reageren is niet mogelijk.