Volkswagen verwacht winst over corona jaar 2020

0

De Volkswagen Groep staat op winst voor wat betreft het aantal in september ontvangen orders. Er is dus sprake van groei ten opzichte van een jaar geleden, toen er qua corona virus nog geen vuiltje aan de lucht was.

Herbert Diess, de topman van de Volkswagen Groep, laat weten te verwachten dat deze groei aanhoudt in het vierde kwartaal. Hoeveel orders er in september uiteindelijk genoteerd worden, is nog niet bekend. Maar Diess is dus erg positief gestemd is over het verdere verloop van dit jaar. Dat is opmerkelijk, want de autofabrikant werd in de eerste 8 maanden van 2020 zwaar getroffen door het corona virus. Toen verkocht de Volkswagen Groep wereldwijd 21,5 procent minder auto’s en leed het bedrijf in het eerste semester een verlies had van 1,02 miljard euro.

Terugkijkend stelt Diess dat het concern goed het met virus is gegaan. “De transformatie van de Volkswagen Groep is door de uitbraak van de corona pandemie eerder versneld, dan vertraagd”, aldus de topman. Diess blijft de topman er zodoende van overtuigd dat de autoproducent uit Wolfsburg marktleider kan worden op het gebied van elektrische personenwagens. Om wat dit betreft de daad bij het woord te voegen, steekt het Volkswagen concern in de periode tot 2024 liefst 33 miljard euro in de ontwikkeling van emissievrije auto’s.

De Volkswagen Groep bevestigt dat het over heel 2020 een positief operationeel resultaat denkt te kunnen realiseren. Daardoor heeft de grootste autofabrikant ter wereld de financiële middelen om onverminderd door te gaan met investeringen in elektrische mobiliteit en in connectiviteit. “In zowel 2019 als 2020 hebben wij belangrijke stappen gezet om een leidende leverancier van elektrische, digitale mobiliteit te worden. De transformatie van de Volkswagen Groep wordt niet tegengehouden door corona. De pandemie versnelt het juist”, aldus Diess.

Naast ambities op het gebied van elektrische mobiliteit wil Diess ook veel werk maken van het nieuwe VW.OS operating systeem dat is ontwikkeld door het tot het autoconcern behorende Car.Software.Org. De techniek zal voor het eerst worden toegepast in het Artemis project van Audi dat moet resulteren in een nieuw vlaggenschip voor het merk dat boven de A8 in het gamma zal komen en die de projectnaam Landjet heeft. In het opbouwen van IT expertise en in autonoom rijden zal alleen al 14 miljard euro worden geïnvesteerd. Diess: “Het feit dat de auto zich de komende tien jaar zal ontwikkelen tot een volledig ‘networked mobility device’ gaat veel verder dan de transformatie van het type aandrijving”.

Dat de topman van Volkswagen dit jaar met winst denkt te kunnen afsluiten, is vooral te danken aan China. In Europa is het voor wat betreft de autoverkopen nog steeds huilen met de pet op. In deze marktregio werden in de eerste 8 maanden 30,9 procent minder auto’s uit de concernstal afgezet. Ter vergelijking: in China is het verlies inmiddels gereduceerd tot 11,5 procent. Mede door de goede gang van zaken in dit Aziatische land, kon de Volkswagen Groep haar wereldwijde marktaandeel met 0,4 procentpunt opvoeren naar 13 procent. Bovendien was de neergang bij de premium (Audi, Porsche) en luxe merken (Bentley, Bugatti, Lamborghini) minder groot dan bij de volumefabrikanten (Volkswagen zelf, evenals de dochters Seat en Skoda).

Diess geeft overigens wel een waarschuwing: “De voorspellingen voor zowel de korte als de middellange termijn zijn omgeven door een hoge mate van onzekerheid en hangen af van de verdere ontwikkelingen van de corona pandemie”.

Reageren is niet mogelijk.