Bentley komt onder de vleugels van Audi

0

Het rommelt in de bedrijfsstructuur van de Volkswagen Groep. Als onderdeel van een reorganisatie van de merkenportfolio wordt Bentley ondergebracht bij Audi.

Eerder was al bekendgemaakt dat Ducati mogelijk verkocht gaat worden en dat Bugatti wordt verpatst aan Rimac. Porsche zou dan in ruil 49 procent van de aandelen van de Kroatische fabrikant van elektrische supersportwagens krijgen. Voor Lamborghini wordt een beursgang niet uitgesloten. In dit rijtje ontbrak tot nu toe Bentley dat ook onder de subgroep ‘Sport & Luxury’ valt. Maar dat mysterie is nu opgelost: het Britse label wordt ondergebracht bij Audi.

De hoofddirectie van de Volkswagen Groep is al langere tijd niet tevreden over de winstbijdrage van Bentley. Onder leiding van Audi zullen nu de teugels worden aangehaald. Dat is in die zin opvallend omdat de Bentley modellen Continental GT en Flying Spur technisch nauw verwant zijn aan de Panamera. Vanuit dit oogpunt zou het dus voor de hand hebben gelegen als Porsche meer in de pap te brokkelen zou hebben gekregen bij het Britse label. Maar qua imago en karakter past Bentley wellicht beter bij Audi. Die autofabrikant krijgt dus het laatste woord bij het Britse merk.

Onder leiding van de nieuwe merkchef Markus Duesmann krijgt Audi gestaag een grotere rol krijgt binnen de Volkswagen Groep. Eerder werd het merk bijvoorbeeld al eindverantwoordelijk gemaakt voor de voor software-ontwikkeling en de R&D activiteiten van het autoconcern. Nu gaat Audi dus de regie bij Bentley op zich nemen. De transitie zal in het begin van 2021 plaatsvinden. Audi gaat de eindverantwoordelijkheid krijgen over de financiële zaken en de technische ontwikkelingen bij Bentley. Door de kortere lijnen kan de ontwikkeling van een tweede SUV model voor het Britse label worden versneld, zo is de redenatie. Die krijgt een volledig elektrische aandrijflijn. Audi heeft daar inmiddels aardig wat ervaring mee, terwijl Bentley met emissievrije wiel nog moet uitvinden.

 

“Autosector moet sneller vergroenen”

Een hogere boete voor CO2-uitstoot, afschaffen van nog bestaande belastingvoordelen voor dieselmodellen, verscherpen van de grenswaarden en meer elektromobiliteit. Met die maatregelen moet de autobranche sneller dan nu het geval is tot vergroening worden aangezet. Dat is althans de mening van Herbert Diess, de topman van de Volkswagen Groep die ook heeft bedacht dat Bentley beter bij Audi kan worden ondergebracht.

“We moeten ons duidelijker committeren aan de scherpere klimaatdoelen van de Europese Unie. Het is beter als wij de omschakeling nu mede gestalte geven dan dat we bij achter de feiten aan blijven lopen”, aldus Diess in een interview. “We staan achter de EU-doelstellingen voor autofabrikanten en de Green Deal. Wij kunnen niet langer vasthouden aan de status quo. Veel sectororganisaties (lees: de ACEA) verdedigen die status omdat zij bepaalde belangen vertegenwoordigen. Maar wij hebben zelf ook een verantwoordelijke rol. Wij moeten zelf bekijken welke ontwikkelingen in de komende 20 tot 30 jaar voor ons relevant zijn”. Diess acht het echter niet nodig om een definitieve datum voor het uitbannen van de verbrandingsmotor in de agenda aan te kruisen. “De scherpere CO2 grenswaarden leiden vanzelf tot het einde van verbrandingsmotoren. Benzine en diesel wordt duurder, elektrische auto’s worden goedkoper. Uiterlijk in 2026 is de emissievrije personenwagen het betere bedrijfsconcept, zowel ecologisch als economisch”.

Reageren is niet mogelijk.