De nieuwe supersportwagen van McLaren wordt een hybride

0

McLaren staat aan de vooravond van een nieuw tijdperk. Eentje die gekenmerkt wordt door sportwagens die niet langer een dubbel geblazen V8 midscheeps achter hebben, maar een V6 motor met stekker hybride techniek. Verder doet een nieuw platform zijn intrede. Dat is in koolstofvezel gemaakt om het gewicht laag te houden (en het gewicht van de batterijen set te compenseren).

De nieuwe sportwagen van McLaren krijgt in het gamma van het merk een plaats tussen de de modellen GT en 720S. Het vermogen is nog niet bekend, maar gezien zijn positionering zou dat minimaal 670 pk moeten bedragen. Mike Flewitt, de CEO van McLaren, geeft de volgende toelichting: “Dit is een nieuw soort McLaren voor een nieuw tijdperk. Een auto die adembenemende prestaties biedt en een elektrisch rij bereik dat volstaat voor de meeste ritten in de stad. Wij zien deze nieuwe McLaren als een echte supersportwagen van een nieuwe generatie en wij staan te trappelen om hem aan onze klanten te kunnen tonen”.

Het nieuwe tijdperk bij McLaren luidt ook het einde in van de zogeheten Sport Series modellen. Deze reeks werd in 2015 ingewijd door de 570S en de meest recente vertegenwoordiger is de op de autosport geïnspireerde 620R. Tussendoor werden de (540C, 570GT en 600LT gelanceerd. De dubbel geblazen V8 motor werd sinds 2011 gebruikt (toen kwam de MP4-12C op de markt). De Sport Series aanduiding wordt vervangen door ‘High-Performance Hybrid’. Het nieuwe koolstofvezel frame draagt de naam McLaren Carbon Lightweight Architecture (MCLA). Het platform is geoptimaliseerd voor hybride aandrijflijnen en de nieuwste elektronische rij assistenten plus veiligheidssystemen, aldus Flewitt.

De lancering van de nieuwe hybride hyper sportwagen uit Woking staat gepland voor de eerste helft van 2021. Om ons alvast in de stemming te brengen, zijn deze foto’s van een prototype verspreid. Die wordt momenteel getest op de openbare weg. De nieuweling zal dus onvermijdelijk voor de lens van spionage fotografen verschijnen. McLaren gebruikte hybride aandrijftechniek al eerder, maar toen alleen voor haar absolute topmodellen: de 916 pk sterke P1 en de liefst 1.050 pk leverende Speedtail. In de komende jaren moet het hele gamma aan de stekker. Ook de zogeheten Super Series (720S, 765LT) en de Ultimate Series (Senna, Elva) moeten er dus aan geloven.

Er zullen dus zeker meer stekker hybride sportwagens volgen. Van McLaren kan ook niet anders worden verwacht: de ‘High-Performance Hybrid’ wordt ongetwijfeld de stamvader van legio afgeleiden. Wat het uiterlijk betreft: voor een compleet nieuw model komt de ‘McLaren van de volgende generatie’ wel erg bekend voor. Het profiel is bijna identiek aan dat van de 570S. De voor- en achterkant zijn weliswaar anders, maar daar zien we weer elementen van andere modellen van het merk. De koplampen lijken namelijk sterk op die van de Senna, terwijl de achterkant een combinatie lijkt van de GT en de 720S. Hoewel McLaren dus een andere weg inslaat qua aandrijving, geldt dat zeker niet voor het design. Maar goed, concurrent Porsche is voor wat betreft de vormgeving van haar sportwagens natuurlijk ook erg koersvast.

 

Reageren is niet mogelijk.