Debuteert in 2021: McLaren High Performance Hybrid

0

Komende zomer heeft McLaren een gloednieuw model in de showroom staan: de opvolger van de Sports Series. De Britten creëren hiermee een nieuwe subcategorie sportwagens: High Performance Hybrid. Inmiddels zijn de eerste details bekend.

Met de 540C, 570S, 600LT en 620R heeft McLaren haar Sports Series subgamma prima ingevuld. Volgend jaar willen de Britten voor haar ‘instapreeks’ voor het eerst een geëlektrificeerde aandrijflijn introduceren. Dat gebeurt al in het eerste kwartaal. De nog altijd naamloze eerste auto is een stekker hybride, of zoals McLaren het zelf zegt, een “High Performance Hybrid” (HPH). Het is het eerste compleet nieuwe ontwerp sinds de MP4-12C uit 2011. Alle navolgende modellen zijn daarvan afgeleid.

Hoewel die HPH de 570S vervangt, is de verwachting dat de nieuweling met assisterende elektromotor een stukje duurder zal worden. Als basisunit fungeert een compleet nieuwe 3,0 liter V6. Dit betekent dat de dagen van de door Ricardo ontwikkelde 8 cilinder motor met 2 turbo’s geteld zijn. Autointernationaal.nl kon al eerder melden dat het systeemvermogen van de HPH meer dan 600 pk zal bedragen. Ook kunnen we rekenen op een substantiële toename van het koppel. Puur op de elektromotor komt de McLaren HPH waarschijnlijk 30 kilometer ver.

McLaren maakt er veel werk van om de stekker hybride sportwagen net zo licht van gewicht te maken als haar bestaande modellen. Dat lukt niet helemaal, maar op maximaal 30 à 40 kilo na wordt de HPH net zo zwaar als de 570S. Een snelle rekensom leert dat wij dan praten over ongeveer 1.500 kilo. Ter vergelijking: de Honda NSX, die eveneens over hybride techniek beschikt, weegt 1.725 kilo. De Britten halen hiervoor haar nieuwe McLaren Carbon Lightweight Architecture (MCLA) van stal. Die vervangt de Monocell die in de MP4-12C debuteerde.

Volgens McLaren baas Mike Flewitt is MCLA veel stijver dan de Monocell. Ook laat het ontwerp meer carrosserievariaties en een groter aantal verschillende aandrijflijnen toe. Dit betekent dat MCLA ook gebruikt kan worden voor sportwagens met enkel een verbrandingsmotor en voor volledig elektrische bolides. Zoals je op de computertekening kan zien, zal het design niet radicaal verschillen van de huidige sportwagens van McLaren. Wel zal er inspiratie worden opgedaan bij de gelimiteerde Elva.

De naam van de HPH sportwagen van McLaren is nog niet bekend. De Britten hebben wel aanduidingen als Artura, Vion, Arkon en Veo laten registreren, evenals GTZ. De kans is groot dat McLaren een van deze namen gaat gebruiken voor haar volgend jaar te introduceren stekker hybride sportwagen. Qua prijs moeten we helaas rekenen op een bedrag dat eerder in de buurt van het tarief van de 720S ligt (319.760 euro) dan bij dat van de 570S (233.800 euro), al kan specifiek voor Nederland dankzij onze BPM berekeningswijze het uiteindelijke aantal euro’s meevallen.

 

Reageren is niet mogelijk.