Hyundai en Kia sluiten zich aan bij Ionity

0

De Hyundai Motor Groep, waartoe ook Kia behoort, wil meer elektrische en stekker hybride auto’s verkopen en sluit zich daarvoor aan bij Ionity als partner en als aandeelhouder om het netwerk van snelle laadstations verder uit te breiden.

Door aandeelhouder te worden van Ionity, de Europese marktleider op het gebied van snelle laadpalen, zetten Hyundai en Kia een nieuwe stap in de richting van elektrische mobiliteit. “Voor Hyundai en Kia hangen het product en de klantervaring nauw samen met het gemak en met reële voordelen. Door in Ionity te investeren, maken we nu deel uit van een van de meest uitgebreide laadinfrastructuurnetwerken van Europa”, zegt Thomas Schemera, uitvoerend vicevoorzitter en hoofd van de productdivisie bij de Hyundai Motor Groep.

Deze strategische keuze zal ook gestalte krijgen via een partnerschap om het aantal snelle laadstations langs de Europese snelwegen te vergroten, om zo de overschakeling naar elektrisch rijden te vergemakkelijken, zelfs voor veelrijders en/of mensen die lange afstanden afleggen. Het doel is ook om om de klanten van geëlektrificeerde voertuigen van de Hyundai Motor Groep in staat te stellen zich te verplaatsen in ‘zero emissions’ voertuigen met een CO2 neutrale voetafdruk.

Het partnerschap komt op het juiste moment voor Ionity, dat druk bezig is met haar expansie en nu bijna 300 stations over heel Europa heeft. In september 2018 waren dat er nog maar half zo veel. Michael Hajesch, de CEO van Ionity, is verheugd: “Met de komst van de Hyundai Motor Groep verwelkomen wij een geëngageerde partner met veel internationale ervaring op het gebied van elektrische mobiliteit. Wij streven allebei het doel na om mensen in te lichten over elektrische mobiliteit en om de innovaties op dit gebied te promoten en zo van elektrisch reizen de nieuwe norm te maken, ook voor lange afstanden”.

Het laadnetwerk van Ionity maakt gebruik van de Europese laadstandaard CCS (Combined Charging System) en 100 procent hernieuwbare energie, voor emissievrije en CO2-neutrale mobiliteit. Schemera (foto): “Dit is een belangrijke stap om van elektrische mobiliteit een succes te maken in Europa. Voor de Hyundai Motor Groep betekent een optimale product- en klantbeleving het zorgen voor gemak en tijdwinst”. Het is welbeschouwd geen actueel nieuws want de deelname van Hyundai en Kia aan Ionity was al maanden geleden beklonken. Maar nu hebben de toezichthouders hun goedkeuring gegeven.

Ionity werd opgericht in 2017 en is een joint venture van de BMW Groep, Mercedes-Benz, Ford en de Volkswagen Groep (Audi en Porsche). Een laadstation van Ionity bestaat uit gemiddeld 4 moderne laadpunten met elk een top laadvermogen van 350 kW. “Zo profiteren eigenaren van huidige en toekomstige generaties elektrische auto’s tijdens hun reis van maximale laadsnelheden”, aldus Hajesch. Met Hyundai en Kia als nieuwe leden krijgt Ionity meer slagkracht zodat het aantal ultra snelle laders dat Europa wijd beschikbaar is rap kan toenemen. Daarmee ontstaat een sterke concurrent voor het Supercharger netwerk van Tesla.

Het valt verder te hopen dat de automerken werk maken van integratie van de snelle laadpunten in het navigatiesysteem. Afgezien van Tesla is het bij iedere auto noodzakelijk om zelf een route langs verschillende snelle laders uit te stippelen, als er een paar honderd of meer kilometers moeten worden afgelegd. De populariteit van de Chademo aansluitingen is overigens duidelijk tanende, laat staan de type 2-aansluiting om met meer dan 22 kW op te laden.

 

Reageren is niet mogelijk.