Mitsubishi introduceert de Eclipse Cross PHEV

0

Mitsubishi introduceert een stekker hybride versie (PHEV) van de vernieuwde Eclipse Cross. Hiermee zet het merk haar plug-in succes in Europa voort, althans dat hoopt het Japanse automerk. Mitsubishi omschrijft haar stekker hybride techniek als een handelsmerk. Maar toch is dit onvoldoende gebleken om er een duurzame marktpositie in Europa mee te kunnen verdedigen. Na de Eclipse Cross PHEV houdt Mitsubishi het namelijk voor gezien in Europa. Meer nieuwe modellen zijn namelijk niet gepland voor onze marktregio.

Sinds de introductie eind 2017 zijn in Europa 66.390 exemplaren van de Eclipse Cross verkocht. De nieuwe PHEV versie van de Mitsubishi verschilt alleen qua designdetails en techniek van het model dat al op de markt is. Mitsubishi blijft bij het besluit dat volledig nieuwe auto’s niet langer in Europa worden geïntroduceerd. De facelift van de Eclipse Cross is dus het laatste levensteken van de Japanners. Aan de voorkant uit zich dat in smallere bovenste lichtblokken met veel grotere exemplaren daaronder. De zogeheten Dynamic Shield (‘Mitsubishi speak’ voor grille) is groter en donkerder geworden. Het luchtrooster wordt voortaan omzoomd door verchroomde in plaats van matte decoratie strips. Daarnaast is de complete voorbumper opnieuw getekend. Ook aan de achterzijde is er veel gewijzigd. Mitsubishi is een van de weinige merken die de branchetrend om de achterlichten middels een LED strip met elkaar te verbinden weer vaarwel zegt. Het is namelijk over en uit met de over de gehele breedte van de bips lopende lichtbalk die de achterruit in 2 delen scheidt. Met als gevolg dat de Eclipse Cross nu wat braver oogt, al zal het zicht naar achterin nu wel verbeterd zijn.

De veranderingen in het interieur zijn minder ingrijpend, maar niet onbelangrijk. Mitsubishi geeft de Eclipse Cross namelijk een nieuw infomediasysteem. Het bijbehorende scherm heeft een diameter van 8 inch, oftewel 1 inch meer dan het huidige exemplaar. Minstens zo relevant: het scherm staat voortaan een stuk dichter bij zowel bestuurder als bijrijder en Mitsubishi voegt 2 fysieke knoppen toe. Altijd handig. Het touchpad dat voorheen aan het systeem gekoppeld was, is in de prullenbak beland. Verder is duidelijk te zien dat Mitsubishi voortaan fraaiere materialen voor het dashboard gebruikt.

De Eclipse Cross PHEV wordt met zijn stekker hybride aandrijflijn en Super-All Wheel Control (S-AWC) vierwielaandrijving het technologische vlaggenschip van Mitsubishi in Europa. Althans, tot dat het doek voor het Japanse automerk bij ons definitief valt. De Eclipse Cross PHEV wordt vanaf het voorjaar van 2021 geïntroduceerd op geselecteerde Europese markten, waaronder Nederland. Meer mededelingen kan de importeur over het finale model momenteel niet doen, maar wees niet verbaasd als de aandrijflijn identiek is aan die van de plug-in versie van de Outlander. Het loont namelijk niet meer de moeite om compleet nieuwe techniek te homologeren. Dit betekent dat een atmosferische 2,4 liter benzine 4 cilinder als basisunit fungeert. Die krijgt assistentie van een elektromotor (op elke as een exemplaar). De PHEV techniek kan in noodgevallen of tijdens het kamperen tot 1.500 watt aan stroom leveren. Met een volle batterij en benzinetank zou dit volgens Mitsubishi goed zijn voor 10 dagen aan noodstroom voor een huis via het zogeheten Vehicle-to-Home-systeem. Voor diegenen die na de recente nieuwsberichten over brandgevaar bij stekker hybride auto’s gegeten en gedronken hebben voor wat betreft dit type aandrijving, blijft de 163 pk sterke 1,5 liter turbobenzine motor leverbaar. Deze 4 cilinder is standaard gekoppeld aan een CVT die een 8-traps automaat kan simuleren.

Reageren is niet mogelijk.