Nieuwe XC90 wordt laatste Volvo met benzinemotor

0

Volvo maakt zich op voor een snelle transitie naar elektrisch rijden. De Zweden namen eerder al een voorsprong met stekker hybride modellen en nu de concurrentie op dit vlak een inhaalslag aan het maken is, worden nu alle kaarten ingezet op volledig emissievrije aandrijving. Inspanningen om de benzinemotor (nog) schoner te maken, beschouwt Volvo als vechten tegen de bierkaai.

Dit betekent dat de nieuwe XC90 de laatste nieuwe Volvo wordt die leverbaar zal zijn met een benzinemotor (de dieseluitvoeringen werden al eerder in de ban gedaan). De Zweden doen nu nog prima zaken met hybride modellen, maar het is een kwestie van tijd totdat de belangstelling voor die auto’s gaat teruglopen, zo verwacht men op het hoofdkantoor in Gotenburg. Inmiddels is de toekomst voor Volvo geen droom meer, want de eerste exemplaren van de nieuwe, volledig elektrische XC40 Recharge P8 rollen momenteel de fabriek uit.

De teerling is dus geworpen voor Volvo en het Zweedse automerk maakt zich nu op voor een rücksichtsloze omschakeling naar volledig elektrisch rijden. Dit betekent dus dat ook de dagen van de stekker hybride en mild hybride varianten geteld zijn. Volvo is er van overtuigd dat met name in het premium segment de transitie naar volledig elektrisch rijden snel zal gaan. De meerkosten van een accupakket vormen in deze autoklasse immers amper nog een obstakel, met name als de desbetreffende auto zakelijk wordt gereden.

Voor de CEO van Volvo, Håkan Samuelsson, is de vraag niet óf de transitie naar volledig elektrisch rijden zal plaatsvinden, maar hooguit hoelang het nog zal duren tot autoconsumenten in het premium segment modellen met een verbrandingsmotor links laten liggen. In een interview zegt hij hier over: “Wij zijn tot de conclusie gekomen dat wij snel willen groeien en dat het elektrische segment in de toekomst de snelst groeiende autoklasse zal zijn. Het is dus slimmer voor ons om te mikken op die opkomende markt, dan om nu nog een groter marktaandeel proberen te veroveren in het krimpende segment van auto’s met een verbrandingsmotor”.

Zoals bij de lancering van de XC40 Recharge P8 al werd aangekondigd, moet er elk jaar een nieuw elektrisch model van Volvo op de markt komen. De derde generatie XC90 zal ook in een volledig emissievrije uitvoering met louter elektromotoren (tot 408 pk sterk) en een accupakket worden aangeboden, maar de SUV zal ook nog te koop zijn in hybride varianten (mild en stekker). Daarmee willen de Zweden klanten bedienen die nu nog geen (voldoende) toegang hebben tot een goede laadinfrastructuur.

Maar daarna zou het over en uit kunnen zijn voor de verbrandingsmotor bij Volvo, tenminste als de markt daar al klaar voor is. Samuelsson: “Onze ambitie is duidelijk: wij willen volledig elektrisch zijn vóór het verplicht wordt gesteld door de overheid”. Dit kan dus betekenen dat met name de modellen S60 en S90 emissievrije opvolgers krijgen. Deze sedans verkopen in Europa in hun huidige vorm sowieso niet geweldig, dus daar is het bedrijfsrisico niet zo groot. Als een volledig elektrische S90 goed aanslaat, dan kan het licht op groen (…) worden gezet voor de rest van het gamma.

Volvo heeft sowieso plannen om haar gamma uit te breiden. Aan de bovenzijde met een extra groot SUV model, de XC120. Die is met name voor de Noord Amerikaanse markt en China bestemd. Aan de onderzijde zal Volvo het gamma uitbreiden met de XC20. Die krijgt de nieuwe, door moederbedrijf Geely ontwikkelde architectuur die specifiek voor elektrische auto’s is bestemd. In de tussentijd zal de 40-serie worden uitgebreid met een tweede model. Die krijgt een schuine daklijn in coupéstijl.

 

Reageren is niet mogelijk.