Nieuwstelex: Renault sluit een elektrische Alpine A110 niet uit

0

+++Binnenkort gaan alle sportieve modellen van Renault onder ALPINE label verkocht worden. Dat is besloten door de nieuwe baas van het Franse autoconcern, Luca de Meo. In januari zal hij zijn nieuwe wereldwijde bedrijfsstrategie presenteren. Daarbij zullen de Renault Sport modellen plaatsmaken voor Alpine producten. De Meo blijft evenwel ook investeren in de A110 en in dit kader wordt een ​​elektrische uitvoering niet uitgesloten. De topman van Renault zegt hierover: “We moeten stoppen met nostalgische gedachten over Alpine en dit merk gebruiken als een kans om onszelf te projecteren in de toekomst van elektrische auto’s”. De Meo vult aan: “Misschien doen wij een elektrische versie van de A110 als wij die commerciële levensvatbaarheid kunnen maken. Via een partner bijvoorbeeld”. Alpine krijgt sowieso elektrische varianten van de 2 emissievrije cross-overs die Renault momenteel aan het ontwikkelen is. Een daarvan zal worden afgeleid van de Mégane eVision conceptstudie. +++

+++ De DODGE modellen Challenger en Charger gaan nog even door. Beide auto’s zijn al een eeuwigheid op de markt. De Challenger, een 2-deurs Muscle Car, liefst 12 jaar. Maar de productie gaat voorlopig nog door. Sterker nog: er zijn 3 nieuwe varianten op komst! Dat blijkt uit een nieuw akkoord tussen fabrikant Fiat Chrysler Automobiles en de Canadese vakbond Unifor. De productiesite in Brampton, in het zuidoosten van Canada, krijgt een investering van 50 miljoen dollar om het Dodge duo samen met de Chrysler 300 nog eens 3 jaar langer te produceren. Om de verkopen op peil te houden, zal onder andere een Cuda uitvoering van de Challenger aan het palet worden toegevoegd. Die Dodge kan als spirituele opvolger van de Plymouth Barracuda uit de jaren ’60 en ’70 worden beschouwd. +++

+++ Jean-Dominique Senard, de voorzitter van de Raad van Bestuur van Renault, vindt de gewicht straf, die in 2021 in FRANKRIJK van kracht moet worden, een “volstrekt onnodige” belasting. Het betreft de tweede nieuwe autoboete in korte tijd. Na CO2 wordt het gewicht als rekenmethode gebruikt om personenwagens extra te belasten. Doelwit zijn auto’s die meer dan 1,8 ton wegen, met uitzonderingen voor 7-persoons modellen, stekker hybride versies en elektrische modellen. Maar deze tweede penalty bevalt Senard niet. In een interview met Le Monde laat hij weten de gewichtsbelasting helemaal niet nodig te vinden. Voor hem is het een schuldbelasting: “Er is vraag naar grotere voertuigen. Wij willen daar graag op inspelen omdat de klant koning is. Ik zie niet in waarom wij hem een schuldgevoel zouden moeten geven”. Voor Senard is deze nieuwe belasting ook een bijkomende moeilijkheid om banen in Frankrijk te behouden: “We willen banen in de auto-industrie behouden? Laten we beginnen met het verlagen van de belasting op mobiliteit”, aldus de voorzitter van de Raad van Bestuur van Renault. Gelukkig is het kabinet op de hoogte van de kritiek, want het oorspronkelijke voorstel heeft zij versoepeld. Aanvankelijk zou de gewicht straf vanaf 1,4 ton ingesteld worden. De regering Macron heeft de lat echter hoger gelegd (bij 1,8 ton) om bijna alle in Frankrijk geassembleerde voertuigen te redden. Maar de industrie maakt zich nu al zorgen over een belasting die in de loop van de jaren steeds strenger zal worden. Senard vraagt ​​om tijd voor de branche om zich aan te passen aan de veranderingen in de regelgeving: “Het is leuk om over elektrificatie te praten, maar duizenden Fransen houden zich nu bezig met de productie van verbrandingsmotoren. Wij (de fabrikanten) ontmoeten elkaar weer in een situatie waarin deze sociale vragen plotseling moeten worden opgelost zonder dat wij er op hebben kunnen anticiperen” Senard laat weten dat Renault van plan is de productie van elektrische voertuigen in Frankrijk te concentreren. Maar hij vraagt ​​de regering Macron om steun om de productiekosten te kunnen verlagen. +++

+++ Het Amerikaanse ministerie van Buitenlandse Zaken heeft de uitleveringen van 2 Amerikaanse staatsburgers aan Japan goedgekeurd, zo maakt hun advocaat bekend. De 2 mannen moeten terechtstaan voor hun vermeende rol bij de ontsnapping van oud Nissan topman Carlos GHOSN uit Japan. In september had een federale rechter het bezwaar tegen de mogelijke uitlevering van het tweetal (voormalig Special Forces lid Michael Taylor en zijn zoon, Peter Taylor) al van de hand gewezen. Ghosn moest in Japan voor de rechter komen vanwege fraude en financieel wanbeleid. Eind 2019 wist het land te ontvluchten. De 2 Amerikanen worden er van verdacht Ghosn geholpen te hebben bij zijn ontspanning via de Internationale Luchthaven Kansai bij Osaka in een zogeheten flight case. Dergelijke kisten worden doorgaans gebruikt voor het vervoer van muziekinstrumenten en podiumdelen tijdens concert tours. +++

+++ Duitse media hebben van MERCEDES vernomen dat de autofabrikant zijn ontwikkelingswerkzaamheden op het gebied van autonoom rijdende voertuigen staakt. Dat is opmerkelijk omdat het merk bij zijn nieuwe S klasse uitpakt met behoorlijk verreikende functies waarmee het voertuig zelfstandig taken kan uitvoeren. Zo kan de Mercedes zichzelf parkeren in parkeergarages. Lange tijd werden autonoom rijdende voertuigen als de heilige graal gezien. Met de bijbehorende winstmarges zou de dalende vraag naar nieuwe auto’s gecompenseerd kunnen worden. Maar Mercedes is nu dus van gedachten veranderd: “Wij gaan niet meedoen aan een race die wij niet meer kunnen winnen”. Met name Waymo, het zusterbedrijf van Google dat is gespecialiseerd in autonome voertuigen, heeft een grote voorsprong en heeft inmiddels zijn eerste robottaxi’s op de weg gebracht waar zelfs geen veiligheidsoperator meer aan het stuur zit. Tegelijkertijd zet Tesla een grote stap vooruit met de lancering van zijn Full Self Driving techniek. Daimler topman Ola Källenius is duidelijk over de beslissing: “De transitie naar activiteiten als mobiliteitsaanbieder is achterhaald. Met zaken als autodelen valt geen geld te verdienen”. Daarmee breekt de nieuwe baas radicaal met zijn voorganger Dieter Zetsche, die volop wilde inzetten in dit soort projecten. Het is trouwens niet het eerste plan van zijn voorganger dat Källenius torpedeert, want ook de strategie van Zetsche om de verkopen omhoog te stuwen door meer goedkopere modellen aan te bieden, heeft hij begraven. “Onze investeerders verwachten niet alleen omzet, maar in de eerste plaats vooral winst”, aldus Källenius. Hij richt zich daarvoor op 2 pijlers: elektrische aandrijving en luxe modellen met grote winstmarges. Al de overige activiteiten zijn ballast en worden geschrapt. +++

+++ De Nederlandse importeur van OPEL is niet van plan om de Insignia bij ons te gaan leveren met de nieuwe benzinemotor die men in Duitsland heeft ontwikkeld. Het betreft een 170 pk versie van de 2,0 liter grote 4 cilinder turbomotor. Die komt onder de 200 pk variant in het gamma. Beiden zijn goed voor 350 Nm en zijn gekoppeld aan een 9-traps automaat. Met de nieuwe motor sprint de Insignia in 8,7 seconden naar 100 km/u. Zijn topsnelheid ligt op 228 km/u. Maar de importeur vindt het prijsverschil met de 200 pk variant te klein. Beide vermogen versies hebben namelijk een even hoge CO2 uitstoot en worden qua BPM dus even zwaar belast. Aanvankelijk zou de vernieuwde Insignia ook leverbaar worden met een 145 pk sterke 1,4 liter 3-pitter, maar dat plan is geschrapt. Dit betekent dat er nu pas vanaf 49 mille kan worden ingestapt in een Insignia met benzinemotor. Voor een Mondeo / 508 / Passat concurrent is dat tamelijk veel. Dieselen kan wel voor veel minder geld (in de 122 pk sterke 1.5 CDTi 3 cilinder), maar ja, wie wil dat nog? +++

+++ PANASONIC maakt een van haar fabrieken gereed voor de productie van Tesla’s nieuwste accucellen. Het gaat om een innovatie die tijdens de laatste Battery Day werd aangekondigd. De zogeheten 4680 accucellen, een verwijzing naar het formaat, zullen binnenkort eerst als prototype worden geproduceerd. Het gaat om cellen die 500 procent meer energie kunnen bevatten en 6 keer meer vermogen kunnen leveren dan reguliere exemplaren. De samenwerking tussen Tesla en Panasonic is zo nu en dan wat turbulent en eerder leek het er nog op dat de beide partijen op weg waren naar beëindiging van de samenwerking. Maar inmiddels is de vrede weer getekend. Behalve met Panasonic heeft Tesla overeenkomsten met LG Chem en CATL zodat niet mis gegrepen wordt en geen tekorten bij de batterijlevering ontstaan. Wanneer de auto’s van Tesla met een ultiem hoog rij bereik in productie worden genomen, is vooralsnog onbekend. Zinvolle toepassing zijn met name de zware modellen Cybertruck en Semi. ++

+++ De eigenaren van de 1900 pk sterke elektrische PININFARINA Battista kunnen 5 jaar gratis elektriciteit krijgen met als bonus een Wallbox voor thuis waarvoor zij niet hoeven te betalen. Maar dan moeten zij wel eerst de betreffende sportwagen aanschaffen, die liefst 2 miljoen euro kost (exclusief belastingen). Het gratis opladen kan via het ChargePoint netwerk. Dat hoeft niet dagelijks te gebeuren, want de Battista heeft op papier een rij bereik van 550 kilometer. Tenzij de eigenaar het prestatiepotentieel maximaal benut. En dat is verleidelij, want de Battista accelereert in minder dan 2 seconden naar 100 km/u. Daarmee is de Pininfarina sneller dan een Formule 1-auto. Voor een gratis laadsessie hoeven de klanten niet ver te rijden, want het ChargePoint netwerk omvat 115.000 laadpunten in Europa en Noord-Amerika. De gratis Wallbox heeft een capaciteit van 22 kW en wordt in dezelfde kleur als de auto geleverd. Van de Battista worden 150 exemplaren gemaakt. Daarvan zijn er 50 stuks voor Europese klanten bestemd. +++

+++ RENAULT stopt definitief met een accuhuur constructie voor haar elektrische auto’s. De Zoé is nu slechts alleen met een koopaccu verkrijgbaar. In zekere zin was het een lokkertje, de huuraccu. De instapprijs van een elektrische auto zakt, maar de maandlasten stijgen fors. Daardoor was er per saldo sprake van een vrij slechte deal, ook omdat het accupakket nauwelijks last heeft van overmatige slijtage en vervanging hierdoor niet snel aan de orde is. De Zoé was via de accuhuur constructie verkrijgbaar vanaf 25.390 euro. Nu dient er met een koopaccu minimaal 33.590 euro afgerekend te worden. +++

+++ De Indiase divisie van SUZUKI heeft het moederbedrijf een nieuwe record bezorgd. De zogeheten Suzuki Motor Gujarat Private Limited (SMG) fabriek bouwde afgelopen week namelijk de 1 miljoenste auto met Suzuki embleem. Dat is op zich geen record, maar wel het feit dat de fabriek slechts 3 jaar en 9 maanden nodig had om deze mijlpaal te bereiken. Voor Suzuki is dat een absoluut record. Nooit eerder maakte een fabriek van het Japanse automerk in zo’n korte tijd 1 miljoen personenwagens. In de SMG faciliteit zien alleen de Baleno en Swift het levenslicht. Een deel van de productie is voor export bestemd. Suzuki opende de fabriek in februari 2017 en liet als eerste de Baleno de poort verlaten. Een klein jaar later, in januari 2018 om precies te zijn, volgde de Swift. Suzuki maakt al sinds de jaren tachtig auto’s in India en doet dat vooral via de dochteronderneming Maruti Suzuki die samen met de lokale overheid werd opgericht. De SMG fabriek maakt daar echter geen deel van uit. Suzuki is de enige eigenaar van de productiefaciliteit. De Japanners verkopen in India op jaarbasis 1,44 miljoen auto’s. In heel 2019 rolden bij Suzuki wereldwijd 3.055.860 voertuigen van de band, verdeeld over 946.768 stuks in Japan en 2.109.092 elders. +++

Reageren is niet mogelijk.