Onthuld: de eerste details over de nieuwe Kia Sportage

0

Bij Kia arriveert volgend jaar de nieuwe Sportage in de showrooms. De vijfde editie van de Koreaanse SUV lijkt totaal niet meer op zijn voorganger want er wordt gekozen voor een veel strakkere vormgeving. Toch wordt het design veel minder eigenzinnig dan bij het zustermodel Tucson van Hyundai.

De Sportage zal bij de aanstaande generatiewisseling iets groeien. Reken op een iets langere en bredere carrosserie. De hoogte blijft ongewijzigd, maar de wielbasis krijgt er 1 centimeter bij en bedraagt straks 2,68 meter. De grotere maatvoering komt ten goede van de achterpassagiers die er beenruimte bij krijgen. Het formaat van de kofferbak is afhankelijk van de uitvoering. Reken op ruim 600 liter bagageruimte voor de basisuitvoering,en 577 liter respectievelijk 616 liter bij de mild hybride (MHEV) en hybride (HEV) versies. Indien er geen achterpassagiers zijn, kan er voor maximaal afgerond 1.800 liter aan spullen in de Sportage. Ook in dat geval scoren de MHEV en HEV versies iets lager. Toch is er, afhankelijk van de motorisering, sprake van een bagageruimte die 30 à  110 liter groter is dan bij de huidige generatie Sportage.

Binnenin kunnen wij in de middenconsole een 10,25 inch scherm (8,25 inch voor de basisversie) verwachten. Dat dient voor de weergave van de infomedia en er zitten ook alle aanraakknoppen voor de klimaatregeling in verwerkt. Geen fysieke exemplaren meer dus (op de schakelaar voor de alarmlichten na), maar gelukkig wel nog een rechtstreekse bediening, die volgens Kia minstens even gemakkelijk en veilig moet zijn. Maar eerst zien, en dan geloven. Want in de praktijk zijn fysieke knoppen toch het makkelijkst. Het display van het digitale instrumentarium wordt eveneens 10,25 inch groot en kent de mogelijkheid tot personalisatie. De modellen met een automatische transmissie zullen het straks zonder selectie pook doen. In plaats daarvan kan de bestuurder via knoppen de juiste stand kiezen. Voor wat betreft de sfeerverlichting zal er strak gekozen kunnen worden uit 64 kleuren en 10 niveaus van helderheid.

Airconditioning met 3 temperatuurzones behoort straks tot de mogelijkheden, net als een verwarmingsfunctie voor de achterbank. Het infomediasysteem van de nieuwe Sportage ondersteunt Apple CarPlay (Android Auto voorbereiding is ook aanwezig). Via het standaard 8 inch display zijn smartphones draadloos te koppelen. Andere infomedia en internetfuncties worden onder meer een Krell Premium geluidsinstallatie “voor een superieure luisterervaring”, een inductielader in de middenconsole om smartphones draadloos op te laden en zowel voorin als achterin USB laadpoorten. Kia biedt met het infomediasysteem tevens de nieuwste Bluelink Connected Car diensten, zoals Connected Routing, Last Mile Navigation, live parkeerinformatie en een nieuwe functie voor gebruikersprofielen. Eigenaren kunnen hun nieuwe Sportage lokaliseren, op afstand ver/ontgrendelen en informatie over het brandstof peil bekijken via de Bluelink app.

De volgende generatie Sportage zit natuurlijk propvol met de nieuwste veiligheidssystemen, zowel passief als actief, met bijvoorbeeld een centrale airbag in de bestuurderszetel om inzittenden niet tegen elkaar te laten botsen in het geval van een zijdelingse aanrijding. Het complete veiligheidspakket van Kia bestaat uit: Forward Collision-Avoidance Assist (FCA) met Function Turning plus herkenning van auto’s, fietsers en voetgangers; Leading Vehicle Departure Alert (LVDA); Navigation-based Smart Cruise Control Curve (NSCC-C); Intelligent Speed Limit Assist (ISLA); Blind Spot-Collision Warning (BCW); Blind-spot Collision Avoidance Assist (BCA); Safe Exit Warning (SEW); Remote Smart Parking Assist (RSPA; alleen op hybride- en plug-in hybride-versies); Surround View Monitor (SVM); Blind View Monitor (BVM); Rear Occupant Alert (ROA); Lane Following Assist (LFA); Lane Keeping Assist (LKA); Driver Attention Warning (DAW); Rear Cross Traffic Collision Warning (RCCW); Rear Cross-traffic Collision-avoidance Assist (RCCA); High Beam Assist (HBA) en Highway Driving Assist (HDA). Dit laatste stukje veiligheidstechniek combineert LFA met de adaptieve cruise controle en past onder meer de snelheid aan op basis van kaartgegevens. De in het overzicht genoemde Blind View Monitor geeft beelden van het achter & zij aanzicht van de Sportage wanneer de bestuurder de richtingaanwijzer gebruikt.

De nieuwe Sportage gaat geleverd worden met diverse vormen van hybride techniek. Aan de basis staat een 150 pk sterke 1.6 T-GDi benzinemotor met de iMT transmissie; de intelligente handbak met 6 versnellingen die zich loskoppelt zodra men het gaspedaal loslaat, om de Smartstream motor zo minder te belasten. Dat scheelt brandstof. De Kia zit dan in de vrijloop modus. In een fractie van een seconde start de motor weer in dezelfde versnelling zodra de bestuurder de rem of het gaspedaal intrapt, dankzij het vermogen van de Mild Hybrid Starter Generator (MHSG). Een trede hoger staat een 180 pk variant van de geblazen 4 cilinder. De 1.6 T-GDI motor is voorzien van Continuously Variable Valve Duration (CVVD) techniek. Deze vorm van continu variabele klepbediening reduceert onder meer het verbruik en de emissie. De variabele klepbediening reguleert afhankelijk van de rij omstandigheden de tijd die de inlaatkleppen geopend en gesloten zijn. De Sportage 1.6 CRDi biedt als diesel 136 pk. Voor al deze 3 aandrijfvarianten geldt dat de starter/generator op 48 Volt werkt, waardoor er dus sprake is van milde hybride techniek. Een 7-traps automaat met dubbele koppeling komt op de optielijst te staan.

Er is ook een ‘volwaardige’ hybride Sportage, die goed is voor 230 pk. Zijn elektromotor is 60 pk sterk en de benodigde stroom wordt geleverd door een 1,49 kWh lithium/ion polymeer accu die onder de achterbank zit. De aandrijving verloopt via een 6-traps automaat en men kan de Sportage Hybrid desgewenst ook met vierwielaandrijving bestellen. Het sterkst is de stekker hybride uitvoering. Die heeft een systeemvermogen van 265 pk. Van deze PHEV versie geeft Kia nog geen aanvullende gegevens vrij. Terrain Mode is beschikbaar op de hybride versie van de Tucson met automatische transmissie. Daarvoor wordt gebruik gemaakt van de zogeheten HTRAC vierwielaandrijving technologie. Dit systeem maakt afhankelijk van de wiel grip en de voertuigsnelheid een betere koppelverdeling over de wielen mogelijk met als resultaat meer tractie. Er is keuze uit de rij modi Mud, Sand en Snow.

De nieuwe generatie Sportage gaat onder andere in Slowakije gebouwd worden. Hyundai gaat de SUV wederom leveren met 7 jaar fabrieksgarantie.

Reageren is niet mogelijk.