Punt voor punt: de Dacia Spring versus de Renault Twingo Electric

0

Dacia opent komende lente de orderboeken voor “de goedkoopste elektrische auto op de markt”. Deze titel is nu in handen van de Renault Twingo Electric. Zal de Roemeen zijn Franse neef overschaduwen? Autointernationaal.nl vergelijkt beide modellen op een 8-tal punten.

  1. Bodemvrijheid: 15 versus 12 centimeter

Dacia heeft van de Stepway versie van haar Sandero geleerd dat een cross-over look erg populair is in Europa. Om de uitstraling van haar elektrische stadswagen aantrekkelijk te maken, kreeg de Spring daarom een design dat wat weg heeft van een SUV. Vooral de forse grondspeling van 15 centimeter valt op. De Renault Twingo Electric roept geen associaties met een SUV op en houdt het bij een bodemvrijheid van 12 centimeter.

 

2. Draaicirkel: 4,8 versus 4,3 meter

De Renault Twingo is wereldberoemd om zijn record korte draaicirkel van slechts 4,3 meter. Dat heeft hij te danken aan de achterin geplaatste motor, waardoor de voorwielen relatief ver gedraaid kunnen worden. De Spring is ook vooral voor gebruik in de stad bedoeld en heeft een draaicirkel van 4,8 meter. Netjes, maar geen recordwaard.

 

3. Bagageruimte: 300 versus 219 liter

De achterin geplaatste motor bij de Renault Twingo heeft dus een gunstig effect op de wendbaarheid, maar de keerzijde van de medaille is dat er op deze manier maar weinig bagageruimte overblijft: 219 liter. In de Dacia Spring past voor 300 liter aan koffers. Verzachtende omstandigheid is dat hij (hiervoor) profiteert van een langer koetswerk (3,73 meter). De Renault Twingo Electric is met 3,61 meter nog compacter.

4. Accucapaciteit: 26,8 versus 22 kWh

De Renault Twingo Electric is technisch nauw verwant aan de Smart ForFour EQ. Dat model is de risee van de elektrische autowereld vanwege zijn lachwekkend kleine accucapaciteit: 17,6 kWh. Omdat appels nooit ver van de boom vallen, zit ook de Renault Twingo Electric opgescheept met een beperkt formaat van de batterijen set. Gelukkig hebben de Fransen de imagoschade weten te beperken door de capaciteit op te rekken tot 22 kWh. Maar in vergelijking met de Twingo Electric biedt budgetmerk Dacia voor haar Spring relatief gezien een premium formaat batterij: 26,8 kWh.

 

5. Actieradius: 225 versus 190 kilometer

De accucapaciteit werkt 1:1 door in de actieradius. Het onderdeel ‘rijbereik’ wordt dus ook gewonnen door de kleine Roemeen. De Dacia Spring komt namelijk 225 kilometer ver op een volle acculading. Na 190 kilometer moet de Renault Twingo Electric al aan de stekker. En dit zijn dus theoretische waarden. In de praktijk zal de actieradius vaak een derde lager uitkomen …

 

6. Motorvermogen: 45 versus 82 pk

Het grootste verschil tussen de Dacia Spring en de Renault Twingo Electric betreft het motorvermogen. De Fransman heeft dezelfde krachtbron als bovengenoemde Smart ForFour EQ en dat betekent 82 pk. De Dacia Spring heeft een in China gefabriceerde elektromotor (de hele auto wordt in dit land gemaakt) met een zeer bescheiden vermogen. Het exemplaar ontwikkelt namelijk slechts 45 pk. Ook qua motorkoppel is er sprake van een duidelijk verschil: 125 Nm versus 160 Nm.

 

7. Topsnelheid: 125 km/u versus 135 km/u

Het flink lagere motorvermogen van de Dacia Spring betekent dat de Roemeen zich op de snelweg minder thuis voelt dan de Renault Twingo Electric. Meer dan 125 km/u zit er niet in. In een land waar je overdag niet harder dan 100 km/u lijkt dat op het eerste gezicht geen probleem te zijn, maar af en toe wil je even een sprintje kunnen trekken om de verkeerssituatie niet penibel te maken. De Renault Twingo Electric is daartoe beter in staat, want die is 135 km/u snel. In de praktijk scheelt dat een slok op een borrel.

 

8. Laadsnelheid: 6,6 kW versus 22 kW

De Dacia Spring dwingt zijn eigenaar om langere laad stops te maken. Zijn interne lader slikt wisselstroom tot maximaal 6,6 kW, terwijl die van de Renault Twingo Electric liefst 22 kW aan kan.

9. Prijs: ± 17.730 euro versus 20.590 euro.

Dacia heeft de Nederlandse prijs van de Spring nog niet bekendgemaakt, maar vorige week heb jij op deze website wel een indicatie kunnen lezen: 17.730 euro. Daarmee is de Roemeen fors goedkoper dan zijn Franse familiegenoot, die minimaal 20.590 euro kost. Bij Renault liggen ze daar overigens niet wakker van. Die weet dat haar Clio uitstekend verkoopt ondanks dat de Dacia Sandero met dezelfde motor duizenden euro’s goedkoper is.

 

10. Herkomst: China versus Europa

Moeten auto’s alleen beoordeeld worden op hun merites of mag je ze in een ruimere context plaatsen, bijvoorbeeld door ook te kijken naar het land van herkomst? Autointernationaal.nl is niet zo van de oogkleppen en heeft er diverse keren op gewezen dat het een dubbel gevoel kan geven om een auto te kopen uit de land dat er oneerlijke handelspraktijken op nahoudt, Oeigoeren hun eigen identiteit misgunt, zijn hand niet omdraait voor bedrijfsspionage en er Maffia praktijken op nahoudt als journalisten weigeren om aan de leiband te lopen.

 

Conclusie

Het is niet eenvoudig om een winnaar aan te wijzen. Dat is een persoonlijke kwestie. Ondanks dat de Dacia Spring geen ultrakorte draaicirkel heeft en een bagage ruimte formaat heeft dat beter berekend is op vakantiekoffers, heeft hij buiten de stad weinig te zoeken. Dat komt vooral door het bescheiden prestatieniveau. Zijn accucapaciteit is weliswaar groter, maar dat voordeel kan je wegstrepen tegen het nadeel van de lagere laadsnelheid. Dat maakt de Renault Twingo Electric tot de betere allrounder. Maar of dat een prijsverschil van bijna 3 mille waard is?

 

Reageren is niet mogelijk.