Redder in nood: Ford Kuga 2.5 FHEV

0

Er is voorlopig nog geen oplossing voor het accuprobleem van de Kuga PHEV. Ford laat weten dat het verhelpen van het technische mankement, waardoor in uitzonderlijke gevallen brand in de accu’s kan ontstaan, naar verwachting eerder maanden dan weken gaat duren.

“We moeten eerst vaststellen wat het probleem precies veroorzaakt, dan een oplossing uitwerken en dan nieuwe onderdelen ontwikkelen en produceren”, zegt Sebastiaan van de Pol, public relations manager van Ford Nederland. De Kuga PHEV, de eerste stekker hybride auto van Ford (recentelijk werd een soortgelijke uitvoering van de Explorer aan het palet toegevoegd), wordt pas sinds dit voorjaar geleverd en is een groot verkoopsucces. Maar het accuprobleem gooit nu roet in het eten. In Nederland zijn geen branden gemeld, maar elders in Europa zijn een handvol exemplaren van de Kuga PHEV in de fik gevlogen. Oorzaak is oververhitting in het door Samsung geleverde batterijpakket. De oorzaak daarvan is dus nog niet achterhaald en dat kan nog geruime tijd gaan duren.

Bestelde exemplaren van de Kuga PHEV worden voorlopig niet afgeleverd. “Dat heeft weinig zin als je weet dat er iets aan die auto’s mankeert”, zegt Van de Pol. Daarom is ook de productie van de Kuga PHEV stilgelegd. “Uiteindelijk zullen de auto’s teruggeroepen worden naar de garage, maar dat heeft pas nut als er een oplossing is”. Ford vreest nu de uitstootnorm voor 2020 (gemiddeld niet meer dan 95 gram CO2 voor alle in Europa verkochte auto’s) te missen als gevolg van de verkoopstop voor de Kuga PHEV. De autofabrikant wil zich inschrijven bij een open emissiepool om boetes te voorkomen, maar dat is geen oplossing voor de afzetderving.

De Kuga PHEV was dit jaar een belangrijk model voor Ford. Dankzij diens stekker hybride techniek lag de autofabrikant goed op koers om bovengenoemde emissienorm te halen. Volgens een rapport van het Europese instituut Transport & Environment was Ford nog maar 1,4 gram verwijderd van deze doelstelling. Dat ‘succes’ was ook te danken aan het feit dat de Kuga PHEV zeer goed is aangeslagen in Europa. In Nederland kiest meer dan 80 procent van de klanten voor de stekker hybride versie. En elders in Europa is de Ford is meerdere segmenten marktleider. Maar de problemen met de batterij hebben nu dus geleid tot een productie- en verkoopstop. Daardoor dreigen er alsnog boetes vanuit Brussel. Aansluiting bij een open poule kan Ford helpen om de CO2 doelstelling alsnog te halen, maar dat is geen oplossing voor de bestellingen die de autofabrikant nu voor de Kuga misloopt.

Gelukkig heeft er zich een reddende engel aangediend: een nieuwe hybride versie zonder oplaadmogelijkheid. Die is logischerwijs betaalbaarder en minder storinggevoelig (dat heeft Toyota inmiddels ruimschoots bewezen). De nieuwe uitvoering van de Kuga heeft als typeaanduiding ‘FHEV’. Onder de kap zit dezelfde 2,5 liter 4 cilinder benzine unit als bij de PHEV versie, maar in dit geval is hij gekoppeld aan een kleinere elektromotor. Het vermogen bedraagt daardoor geen 225 pk, maar 200 pk. De transmissie is van het CVT type .

Ford geeft voorlopig maar één prestatiewaarde, namelijk die van de topsnelheid: 196 km/u. Optioneel is de Kuga FHEV leverbaar met vierwielaandrijving. Die optie kent de stekker hybride versie niet. De CO2 uitstoot van de voorwielaangedreven uitvoering bedraagt volgens de WLTP norm en met de basis wielen 125 gram/km. Dat is weliswaar een fors hogere emissiewaarde dan die van de Kuga PHEV (32 gram), maar de nieuwe gewone hybride uitvoering belast het milieu wel minder dan de 1.5 Ecoboost uitvoering (155 gram voor de 150 pk versie). Met vierwielaandrijving stoot de FHEV variant 132 gram uit, of 136 gram met grotere wielen.

De Nederlandse prijzen van de Kuga FHEV zijn nog niet bekend, maar Autointernationaal.nl kan wel een indicatie van de tarieven geven: Voor de Titanium uitvoering zal waarschijnlijk 36,5 mille betaald moeten worden. Daarmee is de Kuga FHEV globaal even duur als de in de vorige alinea genoemde 1.5 Ecoboost uitvoering met 150 pk en handbak. Het prijsverschil met de stekker hybride versie bedraagt afgerond 1.500 euro. Normaliter zou de FHEV variant daarmee geen al te beste verkoopkansen hebben (bij de Kia Niro bedraagt het prijsverschil tussen wel of geen stekkeraansluiting voor de hybride aandrijflijn ruim 4,5 mille), maar dat is een theoretisch ‘probleem’: het ziet er namelijk niet naar uit dat de Kuga PHEV dit jaar überhaupt nog leverbaar wordt.

De redder in nood van Ford wordt ook leverbaar in andere uitrusting niveaus. Zo gaat de ST-Line versie van de hybride Kuga, die voluit 2.5 Duratec 200 pk eCVT FHEV heet, waarschijnlijk afgerond 38.000 euro kosten en de Vignale uitvoering circa 42 mille. Met vierwielaandrijving liggen de tarieven 2.500 euro hoger.

Reageren is niet mogelijk.