Softwareprobleem vertraagt ​​laadproces Volkswagen ID.3

0

Met de nieuwe Wallbox van Volkswagen laad je thuis op met 11 kW. De leuke bijkomstigheid: het maakt niet uit welke elektrische auto je aansluit.

Met de Tesla Supercharger in gedachten is dat niet vanzelfsprekend, maar al het andere zou uiterst ongepast zijn voor een fabrikant met de naam VOLKSwagen. De Wallbox is dan ook bedoeld als “aardig gebaar” van de autofabrikant. Hij is geschikt voor AC-opladen met een type 2 stekker. Aangezien dit in Europa als standaard is afgesproken, spreekt het voor zich dat elke elektrische auto kan worden aangesloten.

De ID.Charger wordt vooral vanwege de instapprijs van 399 euro de “Wallbox voor iedereen” genoemd. De Volkswagen dochteronderneming Elli is verantwoordelijk voor verkoop en service. Een vergelijkbaar model van bijvoorbeeld Mercedes-Benz kost meer dan 800 euro. Welnu, daar kan tot 22 kW worden opgeladen, maar dat is geen onvoorwaardelijke aanbeveling. Bij een 11 kW Wallbox zijn geen speciale vergunningen nodig van de lokale beheerder van het elektriciteitsnet en de aanschafprijs is zoals gezegd lager.

Maar er kan ook meer geld overgemaakt worden aan Volkswagen. Kies je voor ID.Charger Connect of Pro, dan moet je 599 of 849 euro investeren. Hiervoor is een uitgebreid scala aan functies beschikbaar. Het Connect model kan via WLAN met het thuisnetwerk en de smartphone worden verbonden. Hierdoor zijn regelmatige software-updates mogelijk en kan de Wallbox met een smartphone worden bediend en op afstand worden gediagnosticeerd. Een huidige softwarefout in sommige ID-laders laat zien dat de extra investering zinvol kan zijn. Bij enkele honderden Wallboxen start het laadproces namelijk niet op. “In het geval van de Connect (of Pro) versie, kan de fout eenvoudig worden opgelost door een ‘Over The Air’ update. Maar als de basisversie is geïnstalleerd, moet een technicus langskomen om de aanpassing handmatig uit te voeren.

De Pro topversie Wallbox heeft ook een geïntegreerde elektriciteitsmeter voor facturering die tot op de kilowattuur nauwkeurig is. Handig voor klanten die een elektrische auto gebruiken als auto van de zaak. Dit maakt exacte declarering bij de werkgever mogelijk. Er is ook een LTE module geïntegreerd, waarvan het datatarief tijdens het gebruik van de Wallbox in de prijs is inbegrepen. Als je het helemaal af wilt maken, kan je bij Volkswagen jouw eigen groene stroomtarief aanvragen. Oh ja, de installatie van de Wallbox kan natuurlijk ook door de autofabrikant verzorgd worden.

Het klinkt aantrekkelijk: ‘een Wallbox voor iedereen’. Volkswagen heeft het 11 kW laadversie via type 2-stekkers niet exclusief voor zichzelf gereserveerd. Maar net als de ID.3 is de Wallbox niet kinderziekte vrij. Updates moeten worden uitgevoerd en dat kan bij de basisversie zonder connectiviteitsfuncties alleen handmatig.

Reageren is niet mogelijk.