Autoverhuurder Sixt verwacht 1 miljard euro omzetdaling

0

Autoverhuurder Sixt verwacht dat de omzet dit jaar uit zal komen rond de 1,5 miljard euro. Dat is nagenoeg 1 miljard minder dan in 2019. De directie denkt ook dat Sixt dit jaar zal moeten afsluiten met rode cijfers. Het verlies wordt op dit moment geraamd op 70 tot 95 miljoen euro. In 2019 werd er nog 308 miljoen euro winst geboekt.

Sixt telt een vloot van 249.500 voertuigen en opereert vanuit meer dan 2.100 vestigingen wereldwijd. De Duitse onderneming trok in augustus de financiële prognose voor 2020 in. Aanleiding is (natuurlijk) de corona crisis die grote gevolgen heeft voor de autoverhuur branche. Sixt denkt nu inmiddels wel een voorspelling te kunnen doen. Zij baseert zich daarbij op de cijfers over de eerste 3 kwartalen en de laatste informatie over de bedrijfsactiviteiten in oktober en november.

In de eerste 9 maanden van dit jaar leed Sixt een verlies van 57 miljoen euro, hoewel het derde kwartaal dankzij de toen geldende versoepelingen van het corona beleid in veel landen wel weer winstgevend was. Dat er voor het verwachte verlies in heel 2020 een ruime marge wordt gehanteerd, ligt volgens het autoverhuur bedrijf aan de onvoorspelbaarheid van de ontwikkelingen rondom Covid-19. “Die epidemie verspreidt zich momenteel weer sterker dan in het derde kwartaal en de daaraan verbonden contact- en reisbeperkingen, die grote invloed hebben op de business van Sixt, worden gekenmerkt door een grote mate van onzekerheid”.

Sixt hoopte halverwege dit jaar nog zwarte cijfers te kunnen blijven schrijven over 2020. Mede vanwege de tweede golf en de bijbehorende lockdowns plus reisbeperkingen, krabbelt de autoverhuur branche echter nauwelijks op. Toch verwacht Sixt dat de uitbraak in het komende jaar niet doorzet en dat de regelgeving wat betreft reisbeperkingen niet strenger wordt.

Ook andere autoverhuurders, zoals Hertz, zien het aantal verhuringen fors teruglopen, zowel in de zakelijke markt als aan particulieren. Met diverse concepten wordt nu geprobeerd om de bezettingsgraad op te schroeven. Zo lanceerde Sixt dit jaar in Nederland autodeel concept Sixt Share en Sixt+ als ‘ultrashort lease’ oplossing.

Reageren is niet mogelijk.