In detail: de Ferrari SF90 Spider

0

Ferrari haalt het dak van de SF90 Stradale. Ook als Spider is deze stekker hybride supersportwagen goed voor een kolossaal vermogen van 1.000 pk. Daarnaast kan hij een (beperkt) aantal kilometers elektrisch oftewel emissievrij afleggen.

Als Ferrari het dak eraf haalt, dan weet je dat het resultaat Spider heet. En dat ook de open versie van de SF90 bij een inklapbare hardtop zweert in plaats van een stoffen kap. Ferrari vindt deze constructie met panelen namelijk diverse voordelen hebben: een betere isolatie, het vervormt niet bij hoge snelheden en het neemt minder ruimte in als het dak geopend is (en dat doe je natuurlijk zoveel mogelijk met deze auto). Er is voor de constructie intensief gebruik gemaakt van aluminium en dat beperkt het meergewicht tot 70 kilo.

In 14 seconden klap je de kap weg of weer dicht. Geopend neemt de inklapbare hardtop slechts 100 liter bagageruimte in. Ferrari claimt dat andere systemen tot wel 150 tot 200 liter van het kofferbak volume afsnoepen. Maar wat er uiteindelijk overblijft in de SF90 Spider is niet meer dan 74 liter aan bagageruimte. Net voldoende voor de spreekwoordelijke tandenborstel. Maar het dak systeem zou wel 40 kilo lichter zijn dan de conventionele constructies van de concurrentie, zo meent Ferrari. Het Spaceframe van de SF90 zelf is bij de Spider uitvoering iets aangepast, zodat de rijeigenschappen min of meer vergelijkbaar zijn met die van de Stradale versie. Bij het ontwikkelen van de stekker hybride supersportwagen hield men al rekening met de introductie van een open variant.

Qua sprinttijden is er niet of nauwelijks verschil tussen de Stradale en Spider uitvoeringen van de Ferrari SF: naar 100 km/u duurt dat een orgaan herschikkende 2,5 seconden en naar 200 km/u 7,0 versus 6,7 seconden. De topsnelheid is met 345 km/u identiek. Midscheeps achterin zit de 780 pk / 800 Nm sterke, dubbel geblazen V8 uit de Tributo en Portofino, die in de SF90 een inhoud van 4,0 liter heeft. De 8 cilinder wordt ondersteund door liefst 3 elektromotoren: 1 exemplaar tussen motor en versnellingsbak (een 8-traps automaat met dubbele koppeling) en 2 op de voorwielen. Gedrieën produceren zij nog eens 220 pk extra vermogen, waardoor het totaal op een ruggenwervel versplinterende 1.000 pk uitkomt. Die bonk oerkracht is echter alleen beschikbaar in de speciale Qualify modus.

Hoewel de SF90, waarmee Ferrari haar 90ste verjaardag viert, een batterij van 7,9 kWh heeft om stroom in op te slaan, is het rijbereik in de elektrische modus (de Ferrari wordt dan alleen via de voorwielen aangedreven) beperkt tot 25 kilometer. Volgens Ferrari is dat voor gebruik van de 1.670 kilo wegende SF90 in stadscentra voldoende. En het elektrische vermogen is vooral bestemd om de acceleratie te ondersteunen. In emissievrije modus is de topsnelheid begrensd op 135 km/u. Via de draaiknop op het stuur (de ‘Manettino’ in Ferrari-taal) kan de aandrijflijn in de standen eDrive, Hybrid, Performance of Qualify worden gezet. Die laatste zorgt voor angstaanjagende prestaties. De uitlaat is iets aangepast zodat deze lekker klinkt voor de inzittenden als er met het dak open wordt gereden. De spoilers van Ferrari’s open vlaggenschip zijn bij een snelheid van 250 km/u goed voor 390 kilo neerwaartse druk. De 4,71 meter lange, bijna 2 meter brede en slechts 1,2 meter hoge SF90 Spider beschikt net als de Stradale uitvoering over een chassis dat grotendeels is opgebouwd uit koolstofvezel.

Het interieur is ook afkomstig uit de dichte versie. Dit betekent dat ook deze kakelverse Spider een vrij minimalistisch ogend dashboard heeft met een digitaal instrumentarium. Het stuurwiel is aan de onderzijde afgeplat en huisvest een arsenaal aan aanraakgevoelige knoppen. De bedieningshendels van de automaat zijn vormgegeven als het schakelpatroon van Ferrari modellen met een handbak; een leuk detail. Er is een windschot om te zorgen dat er niet te veel turbulentie in de cabine is.

Net als de SF90 Stradale wordt ook deze extreme Spider uitvoering leverbaar met een Assetto Fiorano pakket. Dat haalt middels koolstofvezel deurpanelen en een titanium uitlaatsysteem niet alleen 21 kilo van het totaalgewicht af, het zorgt met specifieke schokdempers, een afwijkende achterspoiler voor meer neerwaartse druk, donkergrijze velgen en extra plakkerig Michelin Pilot Sport Cup 2 rubber ook nog eens voor betere rondetijden. De Assetto Fiorano klanten mogen tevens een tweede kleur kiezen voor hun auto. Het blauwe exemplaar op de foto’s is voorzien van dit pakket. Ferrari noemt de tint Blu Electrico. Stickers in de vorm van strepen op de carrosserie zijn optioneel. Nieuw voor de SF90 Spider is de gele kleur: Giallo Monte Carlo. Deze is speciaal ontwikkeld voor de nieuwe open versie.

De Nederlands prijs is nog niet bekend, maar in Italië gaat de SF90 Spider circa 10 procent meer kosten dan de dichte Stradale uitvoering. Reken dus op afgerond 500.000 euro. De komst van de SF90 Spider betekent dat Ferrari naar eigen zeggen een breder publiek kan aanspreken. De in Maranello gevestigde fabrikant meldt dat bijna 50 procent van de Stradale klanten nieuw voor het merk zijn. De eerste exemplaren van de Spider uitvoering gaan in het tweede kwartaal van 2021 geleverd geworden.

 

Reageren is niet mogelijk.