Lotus krijgt een 760 pk sterke elektrische SUV

0

Lotus wil over 2 jaar een SUV met 4 elektromotoren en een zeer sportieve inborst introduceren. Volgens Britse media gaat die Lambda heten.

Een SUV die elektrisch én sportief is: wie wil dat niet? Lotus komt dus ook met een hoog op zijn poten staande emissievrij krachtpatser. In 2022 moet de Lambda (de naam is nog niet officieel) een feit zijn. Met dit model wil Geely, het nieuwe Chinese moederbedrijf, Lotus transformeren van een zieltogend automerk met een jaarproductie van slechts een paar duizend sportwagens tot een vooraanstaande, veel winst genererende speler in de hoogste segmenten van de markt met internationaal aanzien.

Dat lukt echter alleen als er nieuwe klanten binnengehaald worden, met name consumenten uit China en de Verenigde Staten. Dat vereist een SUV. En dan liefst een toekomstbestendig elektrisch exemplaar. Omdat Geely denkt dat de nieuwe Lotus klanten vooral in China woonachtig zijn, zal aldaar de productie van de Lambda plaatsvinden. In eerste instantie moeten jaarlijks 5.000 exemplaren van de lopende band rollen, waarna opschaling volgt. De Geely fabriek in Wuhan heeft een capaciteit van 150.000 auto’s, dus groei is geen enkel probleem.

De Lambda zal in 2 smaken op de markt verschijnen. De topversie is voorzien van 4 elektromotoren en levert een vermogen van 760 pk. De basisvariant moet het doen met circa 610 pk en beschikt over 2 elektromotoren. Lotus denkt aan een actieradius van 580 kilometer, al bestaat de wens om voor de klant nog wat extra rij bereik mogelijk te maken. De Lambda wordt op het SPA2 platform van Volvo gebaseerd en krijgt ter compensatie van de zware batterijen een lichtgewicht carrosserie. Desondanks zal de Lotus naar verwachting 2.000 kilo gaan wegen. Ter vergelijking: de ‘dikste’ sportauto van het merk, de Evora 410 Sport, weegt 1.325 kilo. Maar in vergelijking met de Audi e-Tron en de Tesla Model X doet de Lotus Lambda de weegschaalnaald dus minder ver uitslaan.

Het doel is om met deze SUV serieuze verkoopvolumes te genereren en de marktpositie van het merk, dat beroemd werd door haar vedergewicht sportauto’s, verder uit te breiden. Het project met de naam Lambda, bedacht onder de voormalige Lotus baas Jean-Marc Gales, werd in 2016 opgestart. Aanvankelijk was het de bedoeling dat het model de stekker hybride aandrijflijn van de Polestar 1 (eveneens onderdeel van het Geely concern) zou krijgen. Bij nader inzien blijkt Lotus liever voor een volledig elektrische aandrijflijn te gaan. Verstandig, want stekker hybride modellen zullen slechts een voetnoot in de autogeschiedenis blijken te zijn.

Geely denkt vooral in eigen land goede zaken te kunnen doen met de elektrische SUV van Lotus. Dit komt mede door de groeiende vraag naar emissievrije auto’s aldaar. Vorig jaar gingen in China liefst 1,2 miljoen exemplaren over de toonbank. Daarom ligt het voor de hand om de elektrische SUV in dit Aziatische land te gaan bouwen. Lotus wil met dit nieuwe model in de komende jaren haar verkopen gaan verdrievoudigen. Het merk verkoopt nu afgerond 1.500 sportwagens per jaar, maar het klantenaantal moet dus groeien naar 5.000 op jaarbasis. De Lotus fabriek in het Engelse Norfolk heeft een capaciteit van 10.000 auto’s dus theoretisch zou de productie ook daar kunnen plaatsvinden, maar fabricage in het Chinese Wuhan leidt tot minder hoge distributiekosten. Binnen de Geely fabriek aldaar komt een aparte Lotus sectie. Productie aldaar heeft bovendien als voordeel dat de output tot boven de 10.000 exemplaren kan worden opgeschroefd als de markt daar om vraagt.

De Engelse fabriek blijft in gebruik voor de bouw van de sportwagens van het merk. Zo komt er volgend jaar een hybride Lotus met V6 motor. Dit wordt het eerste nieuwe serieproductiemodel van de Britten in 12 jaar tijd en de langverwachte (spirituele) opvolger van de Esprit. Het moet het begin zijn van een duurzame groeifase voor Lotus. Daarin blijft ruimte voor de Elise en de Exige. Het idee van een Lotus SUV model is niet nieuw. Al in 2006 werd de APX getoond. Maar vanwege geldgebrek kon dat ontwerp nooit vertaald worden in een productiemodel.

Reageren is niet mogelijk.