Compacte Tesla Model C komt in 2023

0

De Amerikaanse fabrikant Tesla, specialist in high-end elektrische auto’s, wil zijn productie aanzienlijk verhogen. Daarom is het bedrijf van plan om een ​​kleinere en meer betaalbare auto te produceren. Met een ontwerp die onder de Model 3 in het gamma moet komen, wil Tesla haar populariteit aanzienlijk vergroten.

De aangekondigde rivaal van de Citroën ë-C4, Nissan Leaf en de Volkswagen ID.3, het zogeheten Model C, komt echter pas eind 2023. In zijn laatste toespraak tot de aandeelhouders van Tesla bevestigde topman Elon Musk dat hij plannen heeft om een ​​kleinere auto te produceren dan de Model 3. Hij zou die willen aanbieden voor een instapprijs van 25.000 dollar. Inclusief logistieke kosten en belastingen moet voor ons land rekening gehouden worden met 32.000 euro.

Om een ​​dergelijke prijs te realiseren, rekent de fabrikant erop de kosten van de technische componenten van een elektrische auto in de nabije toekomst fors te kunnen verlagen. De Model C zal in China worden geassembleerd in de ‘Gigafactory’ van het merk in Sjanghai. Tesla produceert daar al batterijen en zowel de Model 3 als de Tesla Model Y. Dit betekent dat de Model C eerst in China op de markt komt. Als de productie eenmaal op stoom is, kan er gestart worden met export naar Europa. Dat gebeurt in 2024.

Vergeleken met de Model 3 wordt de Model C een stuk korter: 4,30 meter in plaats van 4,69 meter. Maar daar staat dus een veel lager prijskaartje tegenover. De prijzen van de Model 3 beginnen in Nederland immers pas bij 49.998 euro. Aan de andere kant moet de Model C net zo krachtig en hightech zijn als zijn grote zus en Elon Musk belooft voor deze auto een volledig autonoom rij systeem. Laten we afwachten of dit het geval is, want de technologie moet nog worden verfijnd en de wet moet ook evolueren om een ​​dergelijk systeem mogelijk te maken.

Het gaat dus even duren totdat de aankondiging aan de aandeelhouders van Tesla daadwerkelijk kan worden omgezet in een concreet nieuw model voor onze markt. Daarom overweegt de baas van het Californische merk de komende 3 jaar geen extra auto’s te lanceren, afgezien van de Cybertruck, de Semi vrachtwagen en de Roadster sportcoupé. Opvallend is ook dat Musk denkt de Model S en Model X met facelifts concurrerend te kunnen houden. Maar als Tesla wil doorgroeien naar 2 miljoen verkopen op jaarbasis dan zal dat alleen kunnen met een nieuwe, goedkopere auto in het gamma.

De Model C zal qua ruimte, uitrusting, carrosserievorm en bereik niet veel van de Volkswagen ID.3 verschillen. Ook het vermogen van de elektromotor (het basismodel krijgt rond de 200 pk) zal vergelijkbaar zijn. Maar de instapprijs komt dus lager te liggen en Tesla zal relatief snel een extra uitvoering met vierwielaandrijving aan het gamma toevoegen. Verder plant Elon Musk van de Model C ook een Performance versie. Die krijgt een vermogen van 450 pk. Daar heeft de Volkswagen ID.3 niet van terug.

Met de Model C zal het Amerikaanse merk zijn aanwezigheid op de Europese markt fors kunnen vergroten. Tesla verkocht bij ons vorig jaar bijna 110.000 exemplaren van de Model 3, maar dat jaar staat de afzet onder druk. In de periode tot 2024 zal het bedrijf van Elon Musk het vooral van de nieuwe Model Y moeten hebben. Die gaat in de nieuwe fabriek in Duitsland nabij Berlijn gebouwd worden.

Reageren is niet mogelijk.